Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste skrekkfilmer 27.11 - 11.12


Jonas2k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt vanskelig å svare på: men føler de generelt mangler "skrem meg faktoren".

 

Hva du personlig blir redd av er en smule irrelevant fordi sjangeren i seg selv ikke kan basere seg på redselsterskelen til en udefinerbar del av filmbefolkningen. Zombiefilmer er i utgangspunktet ikke de mest skremmende titlene vi har fordi de fokuserer mer på brutal vold fremfor oppbygning av frykt. De inkluderer likevel mer enn nok av horror-elementene til å være en del av sjangeren.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner visst ikke helt hva som klassifiserer en skrekkfilm til skrekkfilm, for her var det mye rart jeg ikke ville satt i den kategorien.

 

Kan noen komme med retningslinjer?

 

Hva med The Descent f.eks?

 

Ahh, visste det var noe jeg hadde glemt. Skal definitivt inn på listen. Av de andre filmene du nevner synes jeg definitivt de kan gå under sjangeren skrekk. Den eneste jeg kan være enig i er Låt den rätte komma inn som er på grensen. Jeg vil kanskje si den er mer drama enn skrekk. Men vil nok fortsatt ligge i listen min.

Lenke til kommentar
Ahh, visste det var noe jeg hadde glemt. Skal definitivt inn på listen. Av de andre filmene du nevner synes jeg definitivt de kan gå under sjangeren skrekk. Den eneste jeg kan være enig i er Låt den rätte komma inn som er på grensen. Jeg vil kanskje si den er mer drama enn skrekk. Men vil nok fortsatt ligge i listen min.

 

Let the Right One In har mye drama i seg ja, men den har vampyrer i seg og mer eller mindre alle filmer med monstre er skrekk. Videre så er det noen ganske groteske mord i denne filmen og atmosfæren er ganske "creepy"

 

Bare for å si det igjen Lil-H, alle filmer som er mer eller mindre "creepy" er skrekk. Det er så enkelt. "Skrem meg faktoren" er ikke så viktig. Filmer kan også være i flere forskjellige sjangere samtidig. Slik som at The Thing og Underworld har mye action. Blade vil også kvalifisere seg som skrekk selv om jeg tviler på at noen vil liste den opp som en favoritt(god nok film da).

Lenke til kommentar

Jeg har ikke blitt skremt av mye skrekk de siste årene, selv om jeg personlig føler jeg har hatt feelingen og vært klar for å bli redd og få gåsehud og gjemme meg bak puter etc.

Kan ta de jeg kan komme på å ha blitt skremt av opp gjennom årene :p

 

1. The Descent

2. Children of the Corn

3. Nightmare on Elm Street

4. The Haunting

5. Poltergeist

6. Rosemary's Baby

7. It

8. Dark Tales of Japan

9. The House on Haunted Hill

10. Il Fantasma de Sodoma

Lenke til kommentar
Bare for å si det igjen Lil-H, alle filmer som er mer eller mindre "creepy" er skrekk. Det er så enkelt.

Hvorfor nekter alle å kalle The Sixth Sense for skrekk da? Jeg har aldri forstått det, men den skal visstnok være en thriller, ikke horror.

Jeg synes The Sixth Sense går for skrekkfilm, den handler jo om gjenferd og bygger opp en skummel stemning med gufne scener, men jeg synes ikke Braindead hører til blant skrekkfilmer. Peter Jackson lagde splatter-komedier, ikke skrekkfilmer.

 

1. The Changeling (1980)

2. The Exorcist (1973)

3. Alien

4. Halloween (1978)

5. À l'intérieur / Inside (2007)

6. 28 Days Later (2002)

7. The Texas Chain Saw Massacre (1974)

8. The Mist (2007)

9. Fritt Villt (2006)

10. The Exorcism of Emily Rose (2005)

Lenke til kommentar
men jeg synes ikke Braindead hører til blant skrekkfilmer. Peter Jackson lagde splatter-komedier, ikke skrekkfilmer.

Dette blir litt vanskelig siden vi har to ord på norsk, skrekk og grøss. Mens på engelsk er det bare horror. Uansett er splatter en undersjanger innenfor horror. Hvis du har lyst å ha egne definisjoner på skrekk og grøss, så slå deg løs. Men splatter må passe inn i én av dem, og jeg tviler denne tråden skiller mellom de to.

Lenke til kommentar

1. The mist, stephen king

2. kingdom hospital , stephen kings versjon av riget 1 og 2. (faller kanskje noe utenfor da den ble laget som en miniserie)

3. Rosemarys baby

4. The changeling Så den da jeg var ganske ung og var vel en av de første skrekkfilmene jeg så

5. La den rette komme inn

6 Evil Dead

7. The others

8. It

9. Psycho

10 Friday the 13th (1980?), den første er bra, men den ble som alle andre skrekkfilmer tynnet ut når man serieproduserte nye og jason overtok hele handlingen.

 

Er vanskelig og rangere mellom alle skrekkfilmene man har sett så tror jeg ikke har fått med alle de beste på listen, måtte bare ta ett utvalg.

 

EDit: the thing ble glemt når jeg satte opp lista og er en av de som kanskje skulle vært med.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

1: Shaun of the Dead (2004)

2: The Descent (2005)

3: Gwoemul (2006)

4: Gin gwai (2002)

5: El orfanato (2007)

6: Saw (2004)

7: Antichrist (2009)

8: Dawn of the Dead (2004)

9: Eden Lake (2008)

10: Frailty (2001)

 

Da kom jeg med en liste likevel. Jeg ser altfor lite skrekk, så får snappe opp et gode anbefalinger i denne tråden :) Legger også merke til at min liste inneholder titler fra 2001 og nyere, noe som "ikke er bra".

Filmer som The Thing, American Werewolf in London og Night of the Living Dead, altså mange av "klassikerne" kan jeg ikke si at jeg liker i det hele tatt. Nok om det.

 

Siden flere har Shaun of the Dead på listene, tar jeg lett også den med, selvom jeg mer anser den som en komedie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...