Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Alfred Chandler og den synlige hånden.


Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp, kan noen fortelle med litt lett om hva den synlige hånden går ut på egentlig??

 

"Forklar hva som forstås med at historikeren Alfred Chandler sin påstand at en synlig hånd hadde overtatt for en usynlig hånd når det gjaldt bedriftens rolle i økonomien på 1900-tallet?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trenger litt hjelp, kan noen fortelle med litt lett om hva den synlige hånden går ut på egentlig??

 

"Forklar hva som forstås med at historikeren Alfred Chandler sin påstand at en synlig hånd hadde overtatt for en usynlig hånd når det gjaldt bedriftens rolle i økonomien på 1900-tallet?"

 

 

I følge Adam Smith representerte markedets frie krefter «den usynlige hånd» som en selvregulerende mekaninsme som koordinerte økonomien til alles beste - at selv når et enkeltindivid handler utifra egenintresse, handler det indirekte også til nytte for samfunnet.

 

Det Chandler mener er at vertikal integrasjon (at bedrifter kjøpte opp flere ledd i produksjonskjeden) og horisontal integrasjon (at bedrifter fusjonerte) i den andre industrielle revolusjonen, fører til et oligopolsk marked. Den type monopol og kartellvirksomhet fører til det stikk motsatte av fri konkurranse, og "den synlige hånd" er dermed en paralell til Smiths "usynlige hånd". Man kan trekke visse tråder mot kommunistisk tankegang og planøkonomi til måten ledelsene og strukturene i kartellene dominerte markedet på i USA på 1880-1930-tallet.

Lenke til kommentar
Jeg trenger litt hjelp, kan noen fortelle med litt lett om hva den synlige hånden går ut på egentlig??

 

"Forklar hva som forstås med at historikeren Alfred Chandler sin påstand at en synlig hånd hadde overtatt for en usynlig hånd når det gjaldt bedriftens rolle i økonomien på 1900-tallet?"

 

 

I følge Adam Smith representerte markedets frie krefter «den usynlige hånd» som en selvregulerende mekaninsme som koordinerte økonomien til alles beste - at selv når et enkeltindivid handler utifra egenintresse, handler det indirekte også til nytte for samfunnet.

 

Det Chandler mener er at vertikal integrasjon (at bedrifter kjøpte opp flere ledd i produksjonskjeden) og horisontal integrasjon (at bedrifter fusjonerte) i den andre industrielle revolusjonen, fører til et oligopolsk marked. Den type monopol og kartellvirksomhet fører til det stikk motsatte av fri konkurranse, og "den synlige hånd" er dermed en paralell til Smiths "usynlige hånd". Man kan trekke visse tråder mot kommunistisk tankegang og planøkonomi til måten ledelsene og strukturene i kartellene dominerte markedet på i USA på 1880-1930-tallet.

 

 

Tusentakk for svar! Jeg forstod litt mer av hele greia nå :)

Men hva er kartellvirksomhet?

Lenke til kommentar
Markedsføring på mandag igjen, ja!

 

Går det med lesingen der da? Tenkte å sette i gang for fullt i dag, men føle det er så innmari mange ord og uttryk...

 

Matte i morgen, og markedsføring på mandag. Instakill!

 

Du har nok å gjøre da skjønner jeg.. Hvordan gikk det i dag da?

Lenke til kommentar
Markedsføring på mandag igjen, ja!

 

Går det med lesingen der da? Tenkte å sette i gang for fullt i dag, men føle det er så innmari mange ord og uttryk...

 

Matte i morgen, og markedsføring på mandag. Instakill!

 

Du har nok å gjøre da skjønner jeg.. Hvordan gikk det i dag da?

 

Det gikk helt ok, satser på B. Har jeg noe å trekke opp for den dårlige eksamen i Bedriften.

 

Jeg er enig i at matten er lett, selvom jeg hadde S på VGS. Men eksamenen i dag var litt værre enn jeg hadde forestilt meg, ut fra den gjennomsnittlige vanskelighetsgraden jeg hadde bygd opp på bakgrunn av forrige eksamener.

Lenke til kommentar
"Forklar hva som forstås med at historikeren Alfred Chandler sin påstand at en synlig hånd hadde overtatt for en usynlig hånd når det gjaldt bedriftens rolle i økonomien på 1900-tallet?"

Enkelt å greit betyr det at lederens synlige hånd har overtatt for markedets (ref: Adam Smith) usynlige hånd. 1900-tallet var framveksten av den 2 IR, framveksten av storbedriften, og dermed framveksten av lederkapitalsmen. Dette slo spesielt ut i USA (Ford), og brakte i tillegg USA en posisjon som den nye verdensstormakten (i 1 IR var det Storbritannia)

Endret av robin7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...