Gå til innhold

Kan man lære seg til og like kaffe ?


Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke noe glad i smaken av ren kaffe, men Latte, Mocca, Cappuccino og Expresso Choco er digg! Har jeg råd og tid stikker jeg ofte innom Narvesen en tur før skolen, og kjøper en stor kaffekopp der jeg blander 50/50 kakao og kaffe. Det er godt. :wee:

 

Denne tråden gjorde nå at jeg fikk lyst på en kopp kaffe..........

+1 Egentlig

Endret av KongKake
Lenke til kommentar
Men der er presskannekaffe best og de fleste drikker filter eller pulver hvor disse egenskapene ikke er like tilstede.

Kan ikke skjønne hvorfor presskanne har andre egenskaper enn filterkaffe? Bortsett fra at presskannekaffen inneholder mer fett selvfølgelig.

En espresso inneholder 2,5 gram fett, mens filterkaffe inneholder 0,6 prosent fett.

 

 

Kolesteroløkende kaffetrend

 

Kaffe inneholder et fettstoff som heter kafestol. Dette har kraftig kolesteroløkende effekt, og er grunnen til at man advarer mot bruk av kokekaffe. Også espresso og kaffe fra presskanne inneholder dette stoffet. Fettet i kaffen er imidlertid mulig å fjerne ved å bruke et filerpapir. Filterkaffe og pulverkaffe har derfor ikke den samme kolesteroløkende effekten, og kan benyttes daglig også når du skal senke kolesterolet .

Lenke til kommentar

BeFs:

De som kan lage presskannekaffe filtrerer den til koppen. Poenget er tilstanden til råvarene, de er totalt ferske og kvernes i butikken. Her får du alle de sunne egenskaptene til Kaffe som ofte er ødelagt i de andre alternativene.

 

Så hva er vanskelig å forstå?

 

Kokekaffe har også andre usunne egenskaper enn fettstoffet. Bla. får det skylden for en del mage/spiserørskreft. Filtrere man kaffen til koppen unngår man mye av dette og ivaretar de sunne egenskapene. Men det beste alternativet er presskannekaffe med ferske kvernede kaffebønner hvor det filtreres til kopp.

 

Selv drikker jeg en del frysetørket kaffe, men det er pga. det praktiske aspektet og kjøper det ofte i Sverige for å få kvaliteten og smak jeg ønsker. Frysetørket kaffe er også minst "irritabel" (behøver ikke være negativt) mot mage etter min erfaring.

 

I millitæret på lange kalde øvelser var kaffe først og fremst en kilde til varme for min del. Da likte jeg det ikke på samme måte som nå men drakk for å få varmen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
BeFs:

De som kan lage presskannekaffe filtrerer den til koppen. Poenget er tilstanden til råvarene, de er totalt ferske og kvernes i butikken. Her får du alle de sunne egenskaptene til Kaffe som ofte er ødelagt i de andre alternativene.

 

Så hva er vanskelig å forstå?

Så all "presskannekaffen" er helt fersk, mens filterkaffen har dårligere råvarer? Det er ikke mulig å få nykvernet filterkaffe?...

Trodde forskjellen var malingsgraden jeg.

 

Kokekaffe har også andre usunne egenskaper enn fettstoffet. Bla. får det skylden for en del mage/spiserørskreft. Filtrere man kaffen til koppen unngår man mye av dette og ivaretar de sunne egenskapene. Men det beste alternativet er presskannekaffe med ferske kvernede kaffebønner hvor det filtreres til kopp.

Kilder på at kokekaffe kan være synderen til mage og spiserørskreft? Kan filteret fjerne kreft?

Hvorfor er ferske kvernede kaffebønner som brukes i presskannen annerledes enn hvis man bruker de eksakt samme bønnene i trakteren? Fjerner kverna de gode egenskapene til bønnene hvis man justerer den på riktig malingsgrad for koking eller trakting kontra presskanne? :)

Lenke til kommentar
Så all "presskannekaffen" er helt fersk, mens filterkaffen har dårligere råvarer? Det er ikke mulig å få nykvernet filterkaffe?...

Trodde forskjellen var malingsgraden jeg.

Forpakket og ferdigkvernet kaffe er ofte lavere sorteringsgrad og tilsatt konserveringsstoffer etc. og holder oftest ikke samme kvalitet som det man får kvernet på stedet. Og selvfølgelig forekommer det større grad av "dårlige" råvarer i ferdigpakket produksjon. Det som går til egenkvering er av en finere utplukkingsgrad enn det som går til ferdigproduksjon (selvfølgelig). Smak bevares også best jo "ferskere" kvernet den er (og at den pakkes riktig såklart). Vårt lands store kaffeborgermester har ikke problemer med å innrømme det i sine dokumentarer om Kaffe.

 

Om du er veldig interessert kan du jo finne ut hvorfor tester viser at de nyttige antioksidantene osv. er så godt som fraværende fra ferdigpakket filterkaffe, frysetørket kaffe etc. i motsetning til det man får kvernet opp på stedet. Det er fakta, men hva er årsaken? Det må være vesentlige forskjeller i produksjonsleddene. Ellers er tilberedningsprosessen for presskannekaffe også vesentlig mer riktig for best utnyttelse av råvarene, om den gjøres riktig.

 

Kilder på at kokekaffe kan være synderen til mage og spiserørskreft? Kan filteret fjerne kreft?

Hvorfor er ferske kvernede kaffebønner som brukes i presskannen annerledes enn hvis man bruker de eksakt samme bønnene i trakteren? Fjerner kverna de gode egenskapene til bønnene hvis man justerer den på riktig malingsgrad for koking eller trakting kontra presskanne?

 

Årsaken er i stor grad filteret ja, men også feil tilberedning av kokemalt kaffe(koker og brennes i bunn i stedet for bare å koke opp og trekke) og at de får i seg mye av denne kaffegruten fordi kaffen ikke filtreres. Kilder kan jeg vel alltids grave opp igjen, men som du sikkert selv vet går man ikke å husker URLer til publiserte forskningsrapporter fra en vilkårlig dag, derimot legger man ofte på minnet årsak og effekt.

 

Forøvrig artig at du har vridd deg fra masseprodusert og ferdigkvernet filterkaffe til egenkvernet i argumentasjonen. Nå får man også masseprodusert og ferdigkvernet presskannekaffe, men de fleste som er opptatt av smak gjør dette selv eller får det gjort på stedet. Selvfølgelig en viktig forskjell her, men de fleste tenker "pose jeg kjøper på Ica" når man snakker filterkaffe og derfor ble det tatt som utgangspunkt for min del.

 

Og joda jeg har vært på kaffebarer (som du ant. jobber på?) og sett at det meste der kvernes på stedet for servering og "take-away". Samt brukt mange av de fancy automatene som kverner på stedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Poenget mitt var at det er ikke noe "spesielt" med presskannekaffen sånn generelt. Det er ikke slik at kaffe blir sunnere om man tilbereder den i presskanne.

 

Men om man velger nykvernede bønner i presskannen og sammenligner dette med ferdigkvernet filterkaffe som har stått på lageret til Rema 1000 i 2 måneder, så vil man selvfølgelig se vesentlige forskjeller.

 

Det du sa, var at presskannekaffe var sunnere enn filterkaffe og kokekaffe, fordi denne kvernes på stedet eller hjemme. Men jeg vil gjerne vite hvorfor nykvernet "presskannekaffe" har bedre egenskaper enn nykvernet "trakterkaffe". Jeg vil påstå at når kaffen er tilberedt i kaffetrakter er den sunnere pga. at man blir kvitt mye av fettet.

 

 

Nå skal vi være veldig forsiktige med å ta utgangspunkt i at alle som bruker presskanne kverner kaffen selv.

 

 

 

Har jobbet på kaffebar ja, som gjorde alt på "tungvindtmåten", ingen ting var automatisk. Vi solgte også mange lass med fersk kaffe, der vi kvernet opp kaffen til riktig grad etter hvilken måte kundene skulle tilberede denne på.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forklare noe jeg ikke har sagt.

 

Ellers som jeg har sagt, de som benytter presskanne filtrerer som regel kaffen til koppen ergo har man ikke fettproblemet som tydeligvis noen har. En presskanne er også vesentlig enklere å holde ren enn en kaffetrakter hvor man må til med "rensemidler" og slik utøy.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du burde begynne med noe som ikke er så sterkt! Cappuccino eller mocca er et bra sted å begynne, gjerne med en del sukker. Det var sånn jeg ble glad i kaffe, men nå var jo jeg så heldig og hadde Starbucks veldig nærme der jeg bodde. Frappuccino er jo det beste av drikke man får tak i! :love:

 

Nå er det ikke en morgen jeg starter uten kaffe, og jeg liker det! Synd at det blir veldig mye pulverkaffe da...

 

Grunn til å lære seg å like kaffe: Det finnes ingenting som er koseligere enn å ta en kopp kaffe med besteforeldre samtidig som man spiser melkerull.

Lenke til kommentar

Begynte å drikke kaffe da jeg var femten. Vi hadde utplassering på ungdomskolen og jeg måtte jobbe på en slepebåt i en uke. Begynte klokken 6 på morran, jada! Da så jeg ikke annen måte å holde seg våken på enn å drikke den svarte, glovarme væsken som det bebartede mannskapet helte i seg.

Har drukket kaffe jevnlig ever since :thumbup:

Lenke til kommentar

Vent til kaffen er lunka, så styrter du den. Fin måte å bli vant med smaken. Bland også litt sukker eller melk i de første gangene.

Om du har kaffe man bare trenger å blande i kokende vann, så kan du spise det pulveret.

Eller så kan kan du bare drikke det og ignorerer smaken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...