Gå til innhold

Diverse elektronikkprosjekter på gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant. Hva skal du bruke denne flyback-kretsen til?

Nå er det mest eksperimentering mens jeg venter på pakke fra digikey, blant annet får jeg nettopp flyback-trafoer. Disse skal da brukes i en xenon-blitz krets(trenger rundt 300v eller så). Får også noen LT3750-er, dette er nettopp flyback-trafo drivere og skal fungere fint med trafoene jeg har bestilt.

 

Jeg må nok lage en krets rundt en MC34063 til LT3750-en da det er litt verre å få en mosfet til å switche med 1.7v(3.7v LiPo - 2v tap i ICen). Regner med å legge lista på 12v og drive trafoen rett fra batteriet.

 

Men dette jeg holder på med nå er mer eller mindre bare for å få en forståelse for hvordan ting fungerer.

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

 

Jeg vet hvordan 240v AC føles, jeg har ingen planer om å finne ut hvordan 277v DC føles.

 

 

Ikke vært å prøve nei...

 

Jeg klarte å komme bort i oppladede kondensatorer i strømforsyningen i rør forsterkeren min når jeg bygde den. Tenkte ikke på at kondensatorene ikke ladet seg ut (kretsen var ikke helt ferdig). De var nok ikke helt oppladet når det skjedde, men ganske nære... 440uF @ 430V... kjente strømmen gikk oppover arma og nedover langs ryggen... Antageligvis litt heldig som fremdeles er her og at det var høyre arma, venstre arma og strømmen kunne fort tatt turen innom blodpompa tenker jeg. Gjør ikke denne feilen flere ganger.

Lenke til kommentar

Trodde det ble mere tap "air-gap". Er primærviklingen på ene siden, og sekundær på andre?

Induktansen går kraftig ned, men strømkapasiteten(før saturation) går kraftig opp, slik at vi kan dumpe masse strøm igjennom primærviklingen.

Primær er viklet rett over "air-gap"-en og sekundær oppå der igjen. Primær består av 10 runder 25AWG(~0.45mm diameter) og sekundær består av 75 runder 32AWG(~0.2mm diameter).

Er forresten en interessant oppgave å vinde en trafo med en katt i nærheten, det ble en veldig populær kobbertråd.

 

Denne siden er en liten gjennomgang av konseptet.

 

Jeg vedder på at du ikke tør lade den ut på tunga!

Det stemmer! ;)

 

Gjør ikke denne feilen flere ganger.

Mhm, er greit å sjekke både en og to ganger før man tafser på kretsen, er vist nok ikke kult å være død.

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Fikk også en litt annen forsendelse idag, nemlig laseropphenget til en blueray-brenner og en laser-modul.

 

Fikk hivd ut laser-dioden rimelig greit og inn i laser-modulen:

 

img8338h.jpg

 

 

img8339r.jpg

 

 

Fungerer tilfredsstillende godt, planen er å hive sammen en xy-plotter-sak-ting-dings og benytte den til å kappe ut sjablonger for frontpanel, gravering og lignende. Det hadde også vært morsomt å handlet ett 40W CO2 laser-rør fra ebay, men slikt ligger langt fram i tid.

 

 

OBS: Hvis noen holder på med lasere, husk for all del beskyttelsesbriller, det er ikke kult å blinde seg selv ved en feiltagelse(er noe helt annet om det var med vilje ;) ).

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Fikk forsendelse fra digikey idag(yay!) blandt annet deler til en 3.7v LiPo -&--#62; 12v boost forsyning basert på MC34063:

 

mc34063schemg.png

 

img8343v.jpg

 

img8347f.jpg

 

 

Kretsen er designet av denne kalkulatoren(jepp, juks) med følgende input: Vin=3.7v, Vout=12v, Iout=100mA, Vripple=100mV, Fmin=25kHz.

 

Egentlig litt skuffende, da jeg koblet i ett LiPo-batteri og målte spenning ut, havnet jeg på 12.2v, dvs ingenting galt i det hele tatt, hadde egentlig sett litt fram til å leite etter feil(jepp, jeg er rar).

 

 

 

For info om hvordan dette virker så har Dave Jones en grei gjennomgang:

 

 

 

EDIT: Byttet skjemaet til ett med flere komponentverdier på.

 

-

Kolbjørn

 

Endret av CoolBeer
Lenke til kommentar

Har nå fått testet boost-kretsen litt nærmere og dette er resultatet:

 

Last            Batt-V      Batt-A      Ut-V      Ut-A   Effektivitet
Null Last       4.012v        33mA     12.200v     6mA       55%
1x240ohm        4.006v       225mA     12.180v    58mA       78%
2x240ohm        3.997v       440mA     12.153v   110mA       76%
3x240ohm        3.987v       644mA     12.000v   161mA       75%
4x240ohm        3.982v       670mA     10.670v   189mA       75%

(Det er i kretsen en LED som trekker rundt 6mA ved 12v, dette er lagt inn i beregningene)

 

Egentlig mye bedre enn forventet, selv når ut-spenningen kollapser holdes effektiviteten ved like. Kretsen er designet for max 100mA strømtrekk så det ser veldig bra ut. Denne kretsen blir å brukes til å drive en LT3750-IC(flyback driver) slik at jeg har ett bredere utvalg av mosfets å velge i.

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

For å eksperimentere med den IC-en jeg har valgt(LT3750) måtte jeg idag lage meg ett breakout-board:

(Skalpellen er tatt med for størrelsesreferanse)

 

img8357go.jpg

 

 

Her er ett bilde fra der jeg brukte kameraet som mikroskop for å sjekke etter broer(fant 1 på dette bildet):

 

img8368.jpg

 

 

 

Og her er det ferdige resultatet:

 

img8386j.jpg

 

 

 

Erfaringen fra dette er at MSOP-10 er ett helvete.

 

 

-

Kolbjørn

 

 

EDIT:

Her er den satt i breadboard-et:

 

img8387sq.jpg

Endret av CoolBeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har man fått testa hvor godt det er å tafse på ~300v, godt det bare var mellom tommel og pekefinger.

 

Breakout-kortet jeg svidde i går slutta å fungere etter en liten stund, usikkert på hvorfor, så jeg lagde meg ett kort med hele kretsen på:

 

img8393u.jpg

(Bildet er dog fra det første kortet jeg lagde, totalhavarerte loddinga så det gikk i søpla)

 

img8437q.jpg

(Ferdig krets)

 

img8430hn.jpg

(Under testing)

 

flybackschem.png

(Skjema)

 

 

Som kan ses av første og andre bilde har jeg kappa kobberet rundt messing-standoffs-ene, det var disse jeg var bortpå under testing, ene var på gnd og andre 300v.

Kretsen fungerer fint, lader 60uF på under sekundet, legg merke til motstanden som bestemmer strømtrekket(printbanen som går i en U), den er beregnet til ca 8.5mohm(Denne kalkulatoren) som vil gi ett strømtrekk på rundt 9A fra batteriet.

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Med 300v i boks var det bare å hive sammen en trigger-krets:

 

flashtrigger.png

 

 

img8438qn.jpg

 

 

Kretsen fungerer fint, nå er det "bare" å få det hele sammen til en enhet med 4 lamper rundt ett kamera-objektiv, trigge det via hot-shoe, dimming av blitz kraft og E-TTL-II kompatibilitet.

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Hvordan skal du løse dimmingen av blitzen?

Skal du avbryte utladingen (igbt?), eller skal du ha flere kondensatorer ladet opp til forskjellige/bestemte nivåer?

 

Jeg tenker nok det blir en IGBT løsning, da kan jeg full-lade kondensatorene så neste blitz kan fyre raskt av. Må bare finne en IGBT som tåler nok strøm og har en SOA som ikke begrenser for mye. Har sett litt rundt etter tall over hvor store strømmer det er snakk om og kan egentlig ikke finne noe godt svar.

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...