Gå til innhold

Hvordan å fotografere stjerner?


Anbefalte innlegg

Hei. Nå har jeg akkurat vært utenfor, og himmelen er helt skyfri. Stjerner over alt, og dette virket spennende! Så jeg gikk ut med stativ og kamera og prøvde meg fram. Men. Jeg klarer ikke å få fokus på stjernerne. Alt blir helt mørkt og finner ikke noen stjerner gjennom den "greia" man ser igjennom. (<--- kan noen kanskje si hva den blir kalt?) Og med manuell fokus blir det bare helt blurry. Så hva skal man gjøre?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter en søker. Og ja, det er vanskelig å se noe gjennom de nøkkelhullene.

 

Kan du ikke bruke liveview? (slå det opp i manualen) Da kan du fokusere manuelt (når kameraet og objektivet er satt til manuell fokus) og få perfekt fokus på stjernene.

 

Det kan være lurt å sette kameraet på "S" og bruke lengre lukkertider, slik at stjerne lager "spor" i bildet. Da vises de bedre.

 

Du bruker selvutløser når du tar bildene? Det er lurt når lukkertidene blir lange.

Lenke til kommentar
- Still manuell fokus til uendelig (og kanskje en ørliten tanke tilbake).

- Lav ISO (100-200).

- Bruk forholdsvis liten blenderåpning (f/7.1 eller større tall).

- Forsøk deg frem med lukkertid (må nok være flere sekunder).

 

Ømm, nå føler jeg meg veldig nybegynner :blush: - Still manuell fokus til uendelig (og kanskje en ørliten tanke tilbake). Hva i alle dager vil dette si ? :!:

Lenke til kommentar
nå er ikke jeg noe fotogeni men på linsa har du en knapp som du kan skifte mellom manuell og autofokus, den brytern setter du over på manuell, så vrir du den helt mot der du har det liggende 8-tallet (som er tegnet for uendelig) og eventuellt litt tilbake

 

Hmmm, ser ikke ut til å finne noe åtte tall på objektivet mitt :dontgetit:

Lenke til kommentar
Bruk liveview. Litt fram og tilbake på fokus blir bare synsing.

 

 

D3000 har ikke liveview... :(

 

Oi, sorry ;)

 

Tenkte det var relativt nytt.

 

Men et tips kan være å finne noen gatelys eller lignende langt vekke. de er lettere å få i fokus. (og deretter peke kameraet mot himmelen uten å vri på fokusringen) det har jeg gjort noen ganger selv. :)

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Hei. Nå har jeg akkurat vært utenfor, og himmelen er helt skyfri. Stjerner over alt, og dette virket spennende! Så jeg gikk ut med stativ og kamera og prøvde meg fram. Men. Jeg klarer ikke å få fokus på stjernerne. Alt blir helt mørkt og finner ikke noen stjerner gjennom den "greia" man ser igjennom. (<--- kan noen kanskje si hva den blir kalt?) Og med manuell fokus blir det bare helt blurry. Så hva skal man gjøre?

 

Takk

Bruk hvertfall 30sek lukkertid!

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hvis du vil ha stjernene avbildet som punkter, slik du ser dem selv på himmelen, så er 15-20 sekunder maks av det du kan bruke som lukkertid, av egen erfaring. Ved lukkertider på f.eks 40 sekunder vil stjernene bli mer som streker på himmelen. Hvor høy ISO kommer an på hvor bra kameraet ditt takler det, generelt skal man bruke 100-200 i ISO da bildestøy synes veldig godt på mørk himmel, men har selv brukt høyere ISO for å få frem flere stjerner på himmelen.

Når det kommer til fokusering, fokuserer jeg til uendelig, og litt tilbake, og tar et par prøvebilder og justerer hvis nødvendig.

Lenke til kommentar

tipper at han bruker kitobjektivet, og den har ingen skala for fokusen.

oppskriften er som følger: sett objektivet i manuell fokus. er en liten knapp hvor det står A/M.

så for å fokusere uendelig så vrir du fremste del av objektivet med klokka(såfremt at du er bak kameraet). da har du fokusert uendelig.

 

ved lukkertider over 8 sekunder anbefales det å slå på High ISO NR. det skal finner i menyen et sted. Det den gjør er å fjerne støy som vil komme pga lengre lukkertider. (sensoren blir varm) den bruker samme tid som lukkertiden for å etterbehandle støyen. f.eks 1 minutts eksponering = 1 minutts etterbehandlig.

Lenke til kommentar

Dette tenkte jeg og at jeg vill teste ut en kveld og.

 

Bør jeg bruke 18-55 eller 55-200 objektiv?

Uten å være helproff vil jeg si at du bør bruke det mest lyssterke.. og du får "artigere" bilder med litt landskap istedenfor bare noen stjerner. Hvis i tillegg teleobjektivet ditt er lite lyssterkt så ender du kanskje opp med uklare stjerner eller lange slør. Prøv begge, så kan du lære på prøve og feilemetoden.

Lenke til kommentar

Jeg har et stjernebilde her og iKenneth noen her.

 

Mitt er tatt i hagen, så trær og skyer er lyst opp av urban lysforurensning. Lange brennvidder vil gi synlige startrails fortere enn kortere brennvidder.

 

Mitt bilde er tatt ved f/2, iso 1600 og 10 sek ved 50mm på fullformat. Om man da har crop og en zoom som gir f.eks f/4 med 34mm, så må man enten ha 40 sekunders eksponeringstid (vil gi tydelige startrails, men alt for korte til at det ser bra ut) eller iso 6400 (ikke særlig pent på crop).

 

Konklusjon: 18mm og f/3.5 er verdt et forsøk. Lengre brennvidder vil fort gi utflytende stjerner. Mer lyssterk optikk er ønskelig.

 

Edit:

...og her er startrails-bildet mitt. 20 minutter @ f/4, iso 100 og 12mm (crop).

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...