Gå til innhold

Hvordan å fotografere stjerner?


Anbefalte innlegg

- Still manuell fokus til uendelig (og kanskje en ørliten tanke tilbake).

- Lav ISO (100-200).

- Bruk forholdsvis liten blenderåpning (f/7.1 eller større tall).

- Forsøk deg frem med lukkertid (må nok være flere sekunder).

Muligens det bare er meg, men denne beskrivelsen er direkte misvisende.

 

Tok nettopp et par stjernebilder, fremgangsmåte

- Manuell fokus til uendelig (faktisk identisk med punktene over)

- Høy ISO, så høy kamera kan takle uten for mye støy; jeg brukte ISO1600-3200 (Nikon D3)

- High ISO NR = på

- Long exposure NR = på

- Stor blender (f/1.2 - f/2.8 avhengig av objektiv)

- Lukkertid 10-20 sek.

 

Dette ga ekstremt med stjerner, og ingen star-trails.

 

Edit:

Dessverre kan jeg ikke vise noen da redigeringsmuligheter ligger 3-4 timers kjøretur unna.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fått redigert? Jeg tenkte å dra ut i kveld for å ta litt bilder...

Nei, ikke vært hjemme ennå. Står akkurat nå klar for ny runde med stjernefoto - skyfri himmel og perfekt vær.... dette er nesten for godt til å være sant. At man i tillegg er så langt unna sivilisasjonen at ingen lys fra omgivelsene vil forstyrre er ikke mindre enn perfekt.

 

Tips til hvitbalanse om man ikke er forstyrret av siviliasjonens lys: 4000K!

 

Edit:

Kamera ligger ute for å bli temperert; så slipper jeg fokus-shift i glassene når temperaturen endres (fra varmt inne til kaldt ute).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Kom hjem fra en mislykket tur nå. Brukte 35mm på 1.8 og 10-20 sek som du sa. Var så kaldt pluss at jeg var så utålmodig at jeg glemte å skru opp isoen. Tok et par bilder fra verandaen nå da, men de ble bare helt greie, litt lysforurensing og sånn i lufta, så himmelen ble helt grå. Pluss at det er nokså vanskelig å stille fokuset perfekt når du er på f1.8!

Drømmebildet er jo å få med melkeveien blant stjernene. :roll:

 

Kan jo legge med et bilde jeg tok for et par minutter siden fra verandaen, og det er gatelys rett ved siden av. Er litt skyer på himmelen, og det var egentlig bare et testbilde. Mye stjerner der ute da, med tanke på at dette er fra en 35mm. Så med litt mer planlegging og slikt burde det være mulig å få til et ordentlig bilde, pluss at jeg har en liten plan om å bruke vidvinkel og laaang lukkertid for litt startrail-action. ;)

 

15 sek, f2.2, 1600 iso

post-136745-1282432025,2113_thumb.jpg

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Prøvde meg med 24mm (15-20 sekunder) og 70mm (5 sekunder). Sleit litt med dugg på optikken i starten... kunne ikke begripe hvorfor stjernene var så uklare ;) Tok serier med MUP og 10-15 eksponeringer. Holdt meg på ISO800 og ISO1600. Blir gøy å komme seg hjem og aligne + merge dem. Så vet ikke helt hvordan sluttresultatet vil bli. Begynte å skye litt til her også; men fikk en del potensielle kandidater.

 

Edit:

Temperaturen beveget seg godt ned under 5 her på fjellet. Ullsokker og ullgenser var en god plan.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Akkurat ferdig med ny runde stjernefoto i natt. Prøvde meg også på en relativt kort stjernesporing på 4 min på 24mm brennvidde... ble ikke veldig heftig. Sleit en del med å få fokus; savner AIS objektivene med fast uendelig fokus; hvorfor de har innført den "svevende" uendelig på ny objektiv er for meg et mysterie.

Lenke til kommentar

Akkurat ferdig med ny runde stjernefoto i natt. Prøvde meg også på en relativt kort stjernesporing på 4 min på 24mm brennvidde... ble ikke veldig heftig.

Skal du ha skikkelige startrails på vidvinkel, så må du opp i lange lukkertider - rundt 20 minutter. Det er heller ikke så viktig å stille fokus presist, siden du ved vidvinkel uansett er hyperfokal ved relativt korte fokusavstander. Det holder med "ballpark".

 

Forøvrig så er lommelykt de rigeur for enhver nattfotograf. Den kan du bla bruke til å se fokusskalaen. ;) En MiniMag er fast inventar i baggen min.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Brukte både månen for fokus og maglight for å se fokusskala... fant et par stjerner som var kraftige nok til å få dem på liveview også; men fokus endret seg litt når temperatur endret seg. Merket forskjell på resultatet; så måtte justere for fokus med jevne mellomrom. Aldri vært borti lignende før, muligens pga at temperaturen falt dramatisk raskt?

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det virker ikke logisk at det er fokus som har endret seg (fokuserer du litt nærmere enn uendelig, så har du massevis å gå på siden objektivet for lengst er hyperfokalt). Det kan jo like gjerne være noe atmosfærisk?

Logisk var det ikke, fokus indikatoren stod dønn stødig (24-70mm f/2.8); men jeg måtte refokusere 2 ganger under den 2 timer lange stjerneshooten. Eneste forklaringen jeg kan finner er at temperaturen falt veldig raskt. Aldri vært borti lignende tidligere. Selvsagt også mulig at noen av glassene flyttet litt på seg siden objektivet pekte mer eller mindre rett opp. Var et par rimelig frustrerende timer i svarte natta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...