Gå til innhold

Endre strømtilførsel fra 110v til 220v


Anbefalte innlegg

Så jeg tok å kjøpte meg en slik brødrister som man kunne se på The big bang theory hin dagen med "Cylon Toaster", jeg visste den ville ha en annen plugg på strømkontakten men hadde håpet den var 250v ikke 110-120v, Brødristeren trekker 700W

 

Jeg kjøpte meg en trafo på Clas ohlson men den var selfølgelig kun 100W max, det gir ikke ristet brød, kun lett oppvarmet brød, og det er jo ikke noe moro.

 

Jeg lurer derfor på hvor vanskelig det ville være å bytte ut strømkretsen inni brødristeren slik at den bruker 220v istedenfor amerikans lav volt styrke?

 

Å kjøpe en 700W trafo for å drive en brødrister blir for dumt, den ville jo veid rundt 5 kilo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innmaten er bare en metalltråd som er surret rundt en plate, og så er det 2 eller 4 slike plater. Det er tråden som gløder rødt når den er varm.

Å bytte ut tråden er mulig, men ikke noe man kan gjøre selv.

Ellers kan du sjekke hvordan platene er koblet. Hvis platene er koblet i parallell kunne du koblet om til serie.

Lenke til kommentar

Offameien.. :roll:

Hvorfor gjør folk dette da? Kjøpe elektriske greier fra USA, som griller brødristere og annet som bruker mye strøm, kan man egentlig bare glemme. Noe småelektrisk kan gå an.

Er virkelig allmennkunnskapen om strøm og spenning hos folk flest så dårlig?

Jeg vet godt fra før av at Norge er et U-land sett fra et teknologiskt perpektiv, men dette slår jo alle rekorder.

Lurer hva i alle dager på hva som skjer i fysikktimene på skolen, og om de i det hele tatt har fysikk lenger.

 

Dette er ikke ment som en pekefinger kun mot Cybertrec, men på generell basis.

Lenke til kommentar

drit i trafoen, det er ingen permanent løsning.. men kan jeg kjøpe en "norsk" brødrister som yter 700W eller deromkring, røske ut strømforsyningen i den og putte den i brødristeren som jeg kjøpte fra usa?

 

Vitsen er jo at dette er en meget spesiell brødrister, hvis ikke hadde jeg jo bare kjøpt en her :p

 

Lenke til kommentar
Hvor har du det fra at det er en "strømforsyning" i en brødrister?

Les innlegg #2 et par ganger til.

 

 

Det tok nettopp å åpnet den, det er kretskort inni som strømkontakten er festet til, det er en liten spole på innsiden som sikkert er dimensjonert for 110v, om jeg kunne fått byttet ut den med en som er laget for 220v, eller bare få byttet ut hele kretskortet med et fra en normal brødrister med samme effekt så tenker jeg det skal kunne funke... det er god plass rundt kretskortet så at det ikke er laget nøyaktig for denne bør ikke spille noen stor rolle...

 

Mer irriterende er det at plast tuppen på senkearmen virker som den er limt fast, så for å kunne skille innmaten fra huset må jeg sannsynligvis knekke den.

Lenke til kommentar
Det tok nettopp å åpnet den, det er kretskort inni som strømkontakten er festet til, det er en liten spole på innsiden som sikkert er dimensjonert for 110v, om jeg kunne fått byttet ut den med en som er laget for 220v, eller bare få byttet ut hele kretskortet med et fra en normal brødrister med samme effekt så tenker jeg det skal kunne funke... det er god plass rundt kretskortet så at det ikke er laget nøyaktig for denne bør ikke spille noen stor rolle...

 

Som andre allereda har prøvd å fortelle deg; det er ikke bare kretskortet og denne "spolen" som er dimensjonert for 110V, men også hele varmeelementet. Plugger du dette i en 220V-kontakt, så vil risteren trekke ikke 700, men 2800W, noe den garantert ikke tåler... (Ohms lov; U=RxI, motstanden R er konstant, dobler du U så dobler du dermed også I, og når effekten (P)=UxI, ja, regn ut selv..)

 

Hvor praktisk gjennomførbart det er å bytte ut både kretskort og varmeelement får du finne ut selv.. Jeg ville ikke hatt de store forhåpningene, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Det tok nettopp å åpnet den, det er kretskort inni som strømkontakten er festet til, det er en liten spole på innsiden som sikkert er dimensjonert for 110v, om jeg kunne fått byttet ut den med en som er laget for 220v, eller bare få byttet ut hele kretskortet med et fra en normal brødrister med samme effekt så tenker jeg det skal kunne funke... det er god plass rundt kretskortet så at det ikke er laget nøyaktig for denne bør ikke spille noen stor rolle...

 

Som andre allereda har prøvd å fortelle deg; det er ikke bare kretskortet og denne "spolen" som er dimensjonert for 110V, men også hele varmeelementet. Plugger du dette i en 220V-kontakt, så vil risteren trekke ikke 700, men 2800W, noe den garantert ikke tåler... (Ohms lov; U=RxI, motstanden R er konstant, dobler du U så dobler du dermed også I, og når effekten (P)=UxI, ja, regn ut selv..)

 

Hvor praktisk gjennomførbart det er å bytte ut både kretskort og varmeelement får du finne ut selv.. Jeg ville ikke hatt de store forhåpningene, for å si det slik.

 

Takk for godt forklart svar, det begynner å bli en drøy mengde år siden jeg gikk på elektrofag ;)

 

Men hvorfor er resistansen nødvendigvis konstant? kan man ikke legge til mer motstand for å redusere effekten før man sender strøm videre til varmeelementet?

 

Så lenge glødetråden er laget for 700W så må det jo være en eller annen måte å kun sende 700W videre fra stikkontakten?

Lenke til kommentar
Takk for godt forklart svar, det begynner å bli en drøy mengde år siden jeg gikk på elektrofag ;)

 

Men hvorfor er resistansen nødvendigvis konstant? kan man ikke legge til mer motstand for å redusere effekten før man sender strøm videre til varmeelementet?

 

Jo, du kunne vel legge til en motstand i tillegg, i serie med elementet, så motstanden ble ca. doblet. Problemet blir at denne motstanden må tåle en sinnssvakt stor effekt, og da blir både stor og dyr, med et særdeles stort avkjølingsbehov. Om jeg tenker rett nå, så vil effekten, med en like stor motstand som elementet, altså totalt dobbelt så stor resistans, fordele seg med 350W på denne motstanden og 350W på elementet.. :hmm:

 

Regnet litt på det nå: Tenkte feil, for å trekke samme effekt må jo motstanden være ikke det dobbelte, men det firedobbelte. Setter du på en motstand på 3x elementets motstand, så vil det trekke 700W totalt, men du må også "brenne av" 3/4 av denne effekten i motstanden, noe som er praktisk umulig, og neppe gir ristet brød heller.. En motstand som er noe mindre enn tre ganger så stor kunne kanskje virke, da ville det trekke en god del mer enn 700W fra kontakten, og gi mindre enn 700W ut fra elementet, men du står fortsatt igjen med at denne motstanden vil gi fra seg minst like mye varme som elementet, vil jeg tro.

 

Det enkle regnestykket:

P=UxI > 700=110xI > I=700/110 > I=6,36A. U=RxI > 110=Rx6,36 > R=17,3 Ohm.

P=UxI > 700=220xI > I=700/220 > I=3,18A. U=RxI > 220=Rx3,18 > R=69,18 Ohm.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

ok, begynner å få en viss anelse om at dette blir en ekslusiv pyntegjenstand i en av glassmonterne i stuen istedenfor noe som faktisk rister brødet mitt om morgenen...

 

Det er grådig synd da, dette er nr 1177 av 2000 numererte i hele verden av denne typen, hadde vert morsomt å få brukt den til det den egentlig er laget for ;D, men det ser altså ut som jeg må skrote hele innmaten og på et vis erstatte hele ruklet dersom jeg faktisk vil riste brød med den :p

 

Verd å nevne at platene som sørger for mønsteret på skivene kan tas ut, så jeg har klart å brenne merkene inn i brødskiver ved å putte dem i en annen brødrister sammen med brødet :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...