Gå til innhold

bør jeg kjøpe aksjer i hurtigruten?


fredrick4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagens selskap er på ingen måte sammeliknbart med det som var for 2-3 år siden. Siden da har de hatt store emisjoner og solgt unna flere datterselskaper for å dekke tapene de har hatt. Hva du bør gjøre er umulig å si. Jeg har ikke lest regnskapene så jeg vet ikke noe om det, men det virker jo som det er et konsept som er vanskelig å få til å lønne seg noe særlig.

Lenke til kommentar
Når har Hurtigruten hatt en fantastisk utvikling de siste to ukene med en tilnærmet dobling. Dette skyldes mye Trygve Hegnar som har hamstert aksjer.

 

Håper at du har hatt glede av dette, men det viser også noe av risikoen ved å være i et slikt selskap. Plutselig kan det være store kursbevegelser. Hva skjer når Hegnar har fått nok og selger seg ut?

 

Jeg tror ikke Hegnar selger seg ut før han har en gevinst på et par milliarder på de aksjene. Nå er egoet hans involvert og han har ikke tenkt å gi seg med å dumpe aksjene bare han har hatt en dobling.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Samarbeidet med National Geographic er sannsynligvis allerede priset inn i aksjen. Videre vil jeg bare gjenta at feilen småinvestorer flest gjør er å anta at aksjepriser er "mean-reverting". Det vil si at man antar at det som går ned, en gang må gå opp. Det er ikke slik, aksjen kan falle ytterligere, eller bare holde seg på nåværende nivå. Eller verst av alt - selskapet kan gå konkurs.

 

Trygve Hegnar selger neppe nå!!! Se Hegnar.no

Lenke til kommentar
Hvor mange runder med restrukturering vil det ikke være før det skjer?

 

Amerikanerne kommer. Det som skjer der nå kan sammenlignes med at de har gått av gullstandarden. Tidligere har det så kommet oppgangsperioder når de har gått tilbake til en sterk dollar.

 

Eksempler: Etter borgerkrigen når inflasjonen var enorm ( http://en.wikipedia.org/wiki/American_Civil_War ) oppgangsperioden kom mellom 1866-1873 (The railroad boom), etter 1 verdenskrig, etter 2 verdenskrig, etter 70 tallet. Det behøver ikke å ligge så langt frem.

Endret av festen
Lenke til kommentar

"In the long run we are all dead" festen. :p Du nevner at oppgangstider kommer etter to verdenskriger. Kan jeg tolke deg dithen at du ser sannsynligheten av en ny væpnet konflikt i verden hvor amerikanerene er involvert, at de vil komme seirende ut og etter seiren være klare for å reise litt med ei jolle langs norskekysten? Ikke det grunnlaget jeg ville kjøpt aksjer etter! ;)

Lenke til kommentar
"In the long run we are all dead" festen. :p Du nevner at oppgangstider kommer etter to verdenskriger. Kan jeg tolke deg dithen at du ser sannsynligheten av en ny væpnet konflikt i verden hvor amerikanerene er involvert, at de vil komme seirende ut og etter seiren være klare for å reise litt med ei jolle langs norskekysten? Ikke det grunnlaget jeg ville kjøpt aksjer etter! ;)

 

Her:

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=WMT#cha...ource=undefined

 

Aksjen er billig nå relativt til i 2000 hvis du ser på økningen i utbytte og nedgangen i dollarkursen. Kanskje det er som i 1989. Oppgangen for USA er nok ikke så langt unna som mange tror. Om aksjemarkedet øker, kommer også amerikanerne til å ta cruise. Det er bare et spørsmål om tid før dollaren blir sterk og hele spekulasjonsøkonomien som er bygd rundt en svak dollar knekker.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Du var jo heldig med timingen, men jeg tror ikke jeg hadde solgt ut nå, til tross for en pen gevinst. Du var heldig som gikk inn før Hegnar, som har hatt suksess i samme næringen før, så hvis jeg var deg ville jeg sittet på aksjene.

 

Jeg tror Hegnar ble tent på ideen om å kjøpe aksjene når sjefen fra Hurtigruten var i studio, etterpå snakket han seg sikkert opp gjennom samtaler med andre. Når noen som han blir tent på på noe kan de nærmest flytte fjell, derfor betyr hans inntreden mye for fremtiden til selskapet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...