Gå til innhold

bør jeg kjøpe aksjer i hurtigruten?


fredrick4

Anbefalte innlegg

hei!

 

jeg har tenkt å kjøpe aksjer i hurtigruten, kan det vær lurt?

 

ser at dem har skrev under på en stor kontrakt for litt siden og imorgen legger de frem delårsregnskap for tredje kvartal 2009

 

hvil aksjene mest sansynelig gå opp etter delårsregnskapet og er det mulig å finn ut om selskapet har godt i pluss i tredje kvartal før imorgen?

 

vurdere å kjøpe 10 000 aksjer

 

takker for svar;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvil aksjene mest sansynelig gå opp etter delårsregnskapet og er det mulig å finn ut om selskapet har godt i pluss i tredje kvartal før imorgen?

Aksjekursen vil avhenge om tallene som blir presentert i morgen er over eller under forventningene.

Det er ikke mulig å få tallene før de blir presentert i morgen. Og hadde du fått dem så kunne du ikke kjøpt aksjen med slik informasjon.

Lenke til kommentar
hvil aksjene mest sansynelig gå opp etter delårsregnskapet og er det mulig å finn ut om selskapet har godt i pluss i tredje kvartal før imorgen?

Aksjekursen vil avhenge om tallene som blir presentert i morgen er over eller under forventningene.

Det er ikke mulig å få tallene før de blir presentert i morgen. Og hadde du fått dem så kunne du ikke kjøpt aksjen med slik informasjon.

hvis jeg hadde fått vit resultatene har jeg ikke fått lov til å kjøp da?

Lenke til kommentar
ok, men tror dere at de vil stige framover også?

 

Jeg har ingen formening om det, til spekulasjon rundt enkelt aksjer fins det mer egnet forumer enn dette.

 

Det som jeg kan si er at dersom du skal kjøpe Hurtigruten, så må du gjøre det fordi du tror Hurtigruten som selskap kommer til å gjøre det bedre i fremtiden enn det som aksjemarkedet allerede har priset inn i selskapet. Samtidig må du bare kjøpe Hurtigruten fordi du tror Hurtigruten skal stige mer enn det generelle markedet.

 

Videre ville jeg, hvis jeg var en liten privat investor, vært svært tilbakeholden med å kjøpe aksjer i de små selskapene. Her kan du fort gå glipp av informasjon om selskapets utvikling fordi selskapet ikke dekkes av nok analytikere.

 

De 25 største selskapene på børsen har en markedsverdi på i alt 1.137 milliarder kroner. Statoil står for 453, mens det minste, Hafslund, står for ca 8 milliarder. Hurtigruten har kun en verdi på ca 1,2 milliarder. I disse små selskapene er det vanskelig for private investorer å få god nok informasjon til å gjøre en riktig vurdering.

Lenke til kommentar

Uten at jeg har noen peiling på Hurtigruten, tror mange småsparere feilaktig at aksjepriser er "mean-reverting", dvs at det som går opp må gå ned, og det som går ned må gå opp. Hvis du ikke har tid til å sette deg skikkelig inn i et selskap, og ikke har råd til å tape pengene du investerer i et enkeltselskap ville jeg tenkt på å endre min strategi.

Lenke til kommentar

ok, jeg har tenkt på å selge aksjene, men det jeg synes er litt rart er at for 2-3 år siden var vær aksje verd 70.- og nå er den verd ca 4,30 kommer den ikke mest sansynelig å gå opp nå pga av at den er så lav og at hurtigruten begynner å gjør det bra.

 

her les her link at hurtigruten skal samerbeide med National Geographic, vil dette gi utslag på børesen og eventuelt når?

 

har også lest link at muligens hegnar skal bli styreformann i hurtigruten imorgen, vil det gi et + på børssiden?

Lenke til kommentar

Samarbeidet med National Geographic er sannsynligvis allerede priset inn i aksjen. Videre vil jeg bare gjenta at feilen småinvestorer flest gjør er å anta at aksjepriser er "mean-reverting". Det vil si at man antar at det som går ned, en gang må gå opp. Det er ikke slik, aksjen kan falle ytterligere, eller bare holde seg på nåværende nivå. Eller verst av alt - selskapet kan gå konkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...