Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye turbolyd fra en 2.0TDI motor?


Northland

Anbefalte innlegg

Jeg har en golf 5 2.0 TDi sport med 140 hk. Bilen har gått ca 85.000. Har ikke hatt bilen så lenge, men har lagt merke til at turboen lager litt lyd.

Om dette har vært hele tiden eller nettopp komt er jeg usikker på. Men nå som jeg er blitt oppmerksom på det at det plager litt.

Trodde ikke at turboen i en dieselmotor i utgangspunktet skulle lage noe særlig lyd.

Skal du kunne høre turboen "spole" seg litt opp, samt en lyd når du slipper gassen?

 

Litt vanskelig å forklare lyden, men denne youtube filmen er veldig lik den lyden jeg har i golfen. Kanskje ikke så høyt. Skal jeg bekymre meg eller er dette normalt?

 

Setter pris på svar da dette plager litt.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke mye sus fra turboen i slike disel moderne TDI biler.

Lyden er når du kjører til høyt turtall så lader du opp turboen med luft, men når du slipper gassen så går lufta til dumpventilen for og avlaste turboen. Altså den slipper ut lufta som igjen lager den "shhf" aktig lyd :)

 

Eksempel på lyden du snakker om i bensin motor. Altså slipper gass, turbo trykk blåses ut .

 

<-- hører best i den.
Lenke til kommentar

Jeg er klar over at dieselmotorer ikke har gassspjeld, slik som en bensin motor har, dermed har ikke en dumpventil noe hensikt.

 

Men det er ikke nødvendigvis noe galt selv om du hører turboen altså? Har snakket med folk som mener at en TDI motor ikke skal lage turbolyd i det hele tatt.

Syns selv dette høres litt rart ut da turboen har såpass høyt turtall og noe må jo lage lyd når den reduserer farten idet du slipper gassen.

 

Bilen går veldig godt enda og det er ikke andre tegn på at noe kan være gale. Får kjøre videre med det å ha et ekstra øye oppe. I værstefall kan jeg jo ta av slangene til turboen og kjenne om det er slakk i den.

 

Andre med denne type motor må bare fortelle meg hvordan det høres ut på deres bil! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har også en slags ulelyd i min Golf.

jeg søkte på nettet for å se om det er noen som er i samme bås eller har hatt samme problemet.

 

Jeg kan si at den har ikke ulet så mye hele tiden, men blitt mer i det siste.

 

Jeg har en 2005 Golf V 2.0 TDI med 140 HK som har gått 70.000 km.

 

Det kan minne litt om den ulelyden man kan høre om man har jordet stereoanlegget feil.

Hos meg så høres det ut som lyden er fra turbo eller kanskje litt bak i retning katalysatoren.

Høres spesielt på lave turtall under 2000 og ikke spesielt i høye turtall.

Nå når det er kaldt er den litt mer tilstede...

Kan nesten høres ut som en sirene i det fjerne, jeg har tenkt iblant at det kommer en politibil eller sykebil bak meg men så merker jeg at det er fra min egen bil.

Det begynner å bli ganske irriterende.

 

Ulingen har tiltatt i det siste, for en liten stund siden spurte jeg en mekaniker om han visste hva det kunne være og han mente det var normalt.

Den var også på Møller for en måned siden i forbindelse noe problemer med manifolden og det ble fikset..

 

Men nå har ulingen tiltatt og den begynner faktisk å irritere meg noe grenseløst.

Ulingen kan minne om den i videoen, bortsett fra at min uling er der mest under 2000 omdreininger og når

jeg kjører rolig.. altås den ligger på under kjøring.. litt forskjellig i styrke..

Ligger jeg i kø blir det typisk sirene lyd... uuuuuiiiiiuuuuuuiiiiiuuiiiiuuuuuiii

Den kommer jo også på mår jeg gir på og slipper gassen..

 

Hvor er du bosatt hen du som har den andre TDI'en... om du er i Oslo kanskje vi kan sammenligne og se hvem som uler mest hehe

 

Stian

Endret av Bredpitt
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Er ikke mye sus fra turboen i slike disel moderne TDI biler.

Lyden er når du kjører til høyt turtall så lader du opp turboen med luft, men når du slipper gassen så går lufta til dumpventilen for og avlaste turboen. Altså den slipper ut lufta som igjen lager den "shhf" aktig lyd :)

 

Eksempel på lyden du snakker om i bensin motor. Altså slipper gass, turbo trykk blåses ut .

 

<-- hører best i den.

Bare for å rette opp litt :p

 

Den første videoen har det som heter "turbo chatter"

Den lyden får man på bensinbiler når man fjerner resirkventilen så all lufta må ut gjennom luftfilteret.

 

Den andre videoen har han dumpventil, vet det høres ut som turbochatter, men ligger link til dumpen i prosjekttråden hans, kosta 2200 kr eller no;)

Endret av Espein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...