Gå til innhold

3. gangsfeil Acer bærbar skjerm hos Euronics, men ingen hjelp å få fra dem.


jimjames

Anbefalte innlegg

Har en Acer bærbar pc som jeg har levert inn for 3. gang pga at skjermen slutter å fungere.

Og ber nå om å få hevet kjøpet.

Denne er kjøpt på en Euronics butikk i Stavanger som er nedlagt og ble da levert inn til nærmeste Euronicsbutikk.

Nå prøver jeg å få tak i statusen på pcen da denne har vært inne på service i en måned nå, og dette for å påvise samme feil.

Jeg har ringt butikken hvor pcen ble levert inn, siden denne er en del av Euronics kjeden.

De henviser meg til verkstedet hvor jeg skal sjekke statusen. Og på verkstedet setter de meg over til en annen avdeling som ikke svarer.

Har også kontaktet kundeservice hos Euronics, som jeg fant på Euronics.no. Men dette er bare for internettsiden.

 

(lånepc hadde butikken heller ikke.)

 

Så akkuratt nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Hva kan jeg gjøre for å få litt fortgang i dette og få hevet kjøpet og kjøpt meg ny pc snarest?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her er det noen som ikke gjør jobben sin..

 

du har rett på å heve kjøpet eller tilsvarende nytt produkt tilbake ved 3 gangs feil på samme komponent.

 

1.

henvis til forbrukerkjøpsloven

 

2.

ikke hiss deg opp... da får du bare enda dårlige service pga oppgitte/sure ansatte

 

3.

henvis til lang service! dette skal ta maks 2 uker, ikke 1 mnd

 

4.

henvis til generell dårlig service både hos euronics og verkstedet

 

5.

har du prøvd å kontakte acer norge?

 

6.

henvis til at du ikke har fått lånepc (dog er det en del shabby lovgivning her som butikken kan argumentere med)

 

7.

om du er 16-17 år så ta med deg en voksen som kan snakke for deg eller være med, av erfaring bruker de ansatte å lytte mer til de eldre eller bli mer service innstilte

 

8. prøv å kontakte kjeden, og hør hva de sier. når en butikk legges ned er det naturlig at den nærmeste samme butikk tar over ansvaret for kundene...

 

 

har vert ansatt i elektrobutikk i 4 år og kjenner meg igjen.. kunde klager og kjefter, jeg blir bare oppgitt og lei kunden pga kjeft, selv om det ikke er butikken sin skyld og får lyst til å bare stikke... ellers virker det som at dårlige verksteder går igjen over hele landet...

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

3.

henvis til lang service! dette skal ta maks 2 uker, ikke 1 mnd

Tull. Service kan ta opp til 5 uker før det anses som urimelig servicetid.

Skjønner hvis de venter på deler og sånt, men nå skal de jo bare bekrefte at det er en feil og ikke reparere den. Det kan umulig ta en måned.

 

 

Men hvem skal jeg forholde meg til, butikken jeg leverte den inn til? Euronics sitt hovedkontor som jeg ikke får tak i? Acer?

Lenke til kommentar

i hovedsak er det butikken du leverte den inn til du skal forholde deg til..

 

 

men urimelig service tid saken.. veit det er 5 uker, men ble litt bortskjemt på gamlejobben da vi byttet verksted som brukte mellom 10-14 dager.. synd det verkstedet gikk konk..

 

 

men tenk på 5 uker...

 

frakt tar si totalt 4-5 dager, produktet havner i kø i 2-3 dager, og det burde da være rimelig at deler bør kunne skaffes innen 3-5 dager på alle produkter som er mindre en 1 år gammelt til... selve reparasjonen er som regel unnagjort på mindre en 1 time..

 

selv kjenner jeg en som jobber hos verksted... han bruker ca 10-15 min på å bytte en skjerm på en mobil og 40 min på å bytte HK i en laptop..

 

totalt er man da oppe i si 14 dager om man regner at det er 1 dag kø for å sende produktet ut igjen...

 

så det skal virkelig mye uflaks eller rot for at det skal ta så mye som 5 uker..

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven sier at avhjelp(reparasjon, omlevering) skal utføres innen rimelig tid. Og siden du her har levert den inn for tredje gang for samme feil så har du krav på å heve kjøpet. Samtidig så har verkstedet krav på å få sjekket varen og konstantere samme feil og at den ikke skyldes forbrukeren. Rimelig tid er anslått til å være 5 uker av både forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget. Lenger dersom du blir tilbudt lånegjenstand.

 

Så klart bør enhver sak ta kortest mulig tid for kunden, uten tvil. Men å bastant si at det maks skal ta to uker blir feil.

Lenke til kommentar

Butikken du har handlet i er nedlagt.

 

Du kan da ta kravet ditt direkte mot Acer, eller satse på velvilje hos en annen butikk.

 

Vil tro de fleste euronics butikker eies lokalt (ikke noe kjede eide butikker.)

 

Med dette som bakgrunn kan jeg umulig tenke meg at du har krav om låne pc. Bare det å nevne noe slikt anser jeg som frekt (hvis ikke butikken er meget stor, og har mye datamaskiner, for da har de sannsynligvis en maskin eller to ledig, eller om betjeningen selv spør deg for å yte ekstrem god service, eller du er stor og kjent kunde hos de.) Euronics butikker er normalt av mindre størrelse, det er heller ikke alle vil jeg tro som selger data.

 

Jeg tror ikke at du kan kreve at de skal hjelpe deg i det hele tatt, men i envher oppegående butikk hiver selvfølgelig betjeningen seg på muligheten til å vise at de kan yte god service og få en ny kunde.

 

Betjeningen ønsker ikke selv å vente og rykke fram i kø, for et produkt som er sendt inn av dem, men aldri solgt av dem (forståelig, de har ikke tjent ti øre på deg.) Ergo gir de deg telefonnummer og du kan rykke fram i kø selv, for så å bli hengt opp på/ikke komme fram :)

 

Syns også 4 uker har tatt lang tid, men å klage på butikken for at det har tatt lang tid (såfremt ikke buitkken har brukt lang tid eller gjort noe annet rart) og at du ikke har fått låne gjenstand, finner jeg urimelig.

 

Her har de sendt inn datamaskinen for deg (dermed risikert transport skader, at det ikke er noe feil på produktet (da får butikken problemer med å få dette dekket av deg), de må muligens legge ut for frakt og alt tar uansett lang tid) og lønnen er at du er sur på dem fordi VERKSTEDET ikke er kjappe, og fordi VERKSTEDET ikke tar telefonen, pluss at du ikke har fått låne gjenstand av en butikke du ikke har handlet i.

 

Utakk er verdens lønn :)

 

----------------

 

Euronics sentralt, kan umulig kjenne til saken, og tviler på at det er mye hjelp å få der, hadde du kontaktet dem først, ville de nok bare bedt deg om å ta kontakt med nærmeste euronics butikk.

 

Euronics butikken burde sendt mail for deg til verkstedet, dersom du har tatt kontakt med dem, om at du ikke når fram til verkstedet på telefon. Vil si det er rimelig kritikk verdig om de da bare har avfeid deg, men virker ikke helt som det er slik det har foregått?

 

 

Ta kontakt på mail, direkte med service verkstedet, eller be butikken om å sende mail for deg, etter at du har forklart at du ikke kommer igjennom på telefon. (Nekter de å sende en mail, så er jeg enig i emne tittelen, men ellers syns jeg den er direkte feil og urimelig, de har ikke "strukket seg lenger" de har ikke ytt "110%" men de har heller ikke nektet å hjelpe deg.)

 

Det som burde ha vært med, og som jeg regner med har vært med:

 

Kopier av service rapporter, om ikke samme service verksted som tidligere, da holder det nok men en henvisning.

 

Direkte krav om heving av kjøp.

 

Dersom dette er gjort, er det rett og slett verkstedet og leverandøren/importør (de skal godkjenne heving og det kan fort ta tid) det går på.

 

Det finnes ingen lov som tilsier at to uker er maks, selv ved 4-6 uker er det vanskelig å få det hevet. Men over 6 uker og ingen snarlig løsning så har man i det minste en meget god sak. Du skal uansett ha det hevet, butikken du har handlet i er lagt ned, og må nok da bare ta tida til hjelp. Få mail adressen til versktedet og purr litt her og der, og spørr hvorfor det tar så lang tid, med da vekt på at du skal heve kjøpet ikke reparere.

 

Lykke til :)

Endret av Kongle2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det tok det akkuratt 6 uker fra den ble levert inn i butikk til den kom tilbake.

Butikken sier jeg ikke får ny pga, de fant bare en service tidligere på maskinen. Men jeg leverte inn alle bilag på tidligere servicer.

Så hva gjør jeg nå, da butikken ikke vil heve kjøpet?

 

Her er et standard prosedyre jeg kjører ved reklamasjoner:

 

Hendvis først til forbrukerkjøpsloven (fkjl) § 15 og si at tingen ikke oppfyller de egenskapene som man kan forvente av varen. Hendvis deretter til § 16 og si at det derfor foreligger en mangel.

 

Hendvis så til § 26 og til dine rettigheter : og påpek at du ønsker å rette en reklamasjon etter § 27.

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

 

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.

 

Det vanligste nå er at man så skal forsøke å komme til enighet om hvilken metode man skal bruke. Du har krav til at en av punktene fra "a-e" skal gjennomføres. Det vanligste er at man forsøker å reparere produktet. Hvis man ønsker å reparere produktet henviser man til § 29.

 

I henhold til § 30 skal reparasjon være gratis og hvis du har et opphold fra tingen i lenger enn 1 uke så har du krav på et erstatningsprodukt i mellomperioden. (vær OBS på at hvis det ikke finnes en mangel så kan de fakturere deg for timer - men bevisbyrden ligger på produsentens side - ofte vanskelig)

 

Videre har produsenten ikke mer en to forsøk på å yte avhjelp hvis det ikke medfører vesentlige kostnader.

Ved tur til produsenten ved 3 gangs reparasjon, kan du heve kjøpet etter § 32.

Lenke til kommentar
3.

henvis til lang service! dette skal ta maks 2 uker, ikke 1 mnd

Tull. Service kan ta opp til 5 uker før det anses som urimelig servicetid.

 

Samme det hvis du får låne et produkt i mellomtiden:

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Lenke til kommentar
Det tok det akkuratt 6 uker fra den ble levert inn i butikk til den kom tilbake.

Butikken sier jeg ikke får ny pga, de fant bare en service tidligere på maskinen. Men jeg leverte inn alle bilag på tidligere servicer.

Så hva gjør jeg nå, da butikken ikke vil heve kjøpet?

Noe som kan være effektivt er å få personen som nekter heveing til å gi en skriftelig begrunnelse på hvorfor du ikke får hevet kjøpet og få vedkommede til å skirve under.

 

Si du skal bruke det i klagen din til Forbrukerrådet.

 

Edit:

Håper du fikk tilbake bilagene eller at du tok vare på originalene

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Jeg får skrive et godt gammeldags brev til den ansvarlige i Euronics butikken og henvise til lover og klagemalen på forbrukerportalen.no.

Og gi beskjed at jeg går videre til Forbrukerrådet eller Forliksrådet hvis det ikke løser seg.

 

Helt latterlig at de fant bare en service, når jeg leverte inn billag med pcen. I verste fall kunne de bare ringt meg for kopi av kvitteringer igjen hvis noen har rotet det bort, da det står på kvitteringen at jeg ønsker å heve kjøpet grunnet 3.gangs feil.

Lenke til kommentar
Takker for alle svar. Jeg får skrive et godt gammeldags brev til den ansvarlige i Euronics butikken og henvise til lover og klagemalen på forbrukerportalen.no.

Og gi beskjed at jeg går videre til Forbrukerrådet eller Forliksrådet hvis det ikke løser seg.

 

Helt latterlig at de fant bare en service, når jeg leverte inn billag med pcen. I verste fall kunne de bare ringt meg for kopi av kvitteringer igjen hvis noen har rotet det bort, da det står på kvitteringen at jeg ønsker å heve kjøpet grunnet 3.gangs feil.

Det er verdt å nevne at hvis du kjøpte denne på kreditt/avbetaling kan du stille samme krav til kredittkortselskapet hvis ikke butikken følger lovverket.

Lenke til kommentar
du har rett på å heve kjøpet eller tilsvarende nytt produkt tilbake ved 3 gangs feil på samme komponent.

Trenger ikke være samme komponent. Trenger å oppleves som samme symptom.

F.eks bruker klager på ingen bilde i skjerm.

1 service - defekt skjerm

2 service - defekt skjermkort

ved 3 innlevering for skjermproblemer så kan han heve kjøpet så lenge verkstedet ikke konkluderer med at det er brukerens feil.

Lenke til kommentar

nå kan jo et defekt skjermkort gi en annen oppfatning enn en defekt skjerm da.

Det blir en tolkning på hva som oppfattes som like feil.

 

Jeg hadde sett forskjell på disse 2, og hadde tolket de som annerledes.

 

Eller fks feilen "ikke bilde på skjermen"

- ikke bilde på skjermen (strømforsyning)

- ikke bilde på skjermen (Def LCD)

- ikke bilde på skjermen (Def LCD)

 

En kunde kan ikke bare si dette, og tro han skal ha hevingsgrunnlag av den grunn.

Greit, symptomet er samme, men man kan da ikke oppfatte symptomet som likt.

Butikken har også rettigheter

Lenke til kommentar
nå kan jo et defekt skjermkort gi en annen oppfatning enn en defekt skjerm da.

Det blir en tolkning på hva som oppfattes som like feil.

 

Jeg hadde sett forskjell på disse 2, og hadde tolket de som annerledes.

 

Eller fks feilen "ikke bilde på skjermen"

- ikke bilde på skjermen (strømforsyning)

- ikke bilde på skjermen (Def LCD)

- ikke bilde på skjermen (Def LCD)

 

En kunde kan ikke bare si dette, og tro han skal ha hevingsgrunnlag av den grunn.

Greit, symptomet er samme, men man kan da ikke oppfatte symptomet som likt.

Butikken har også rettigheter

 

For meg ser alle tre like ut mhp utslagsgivende problem - jeg kan ikke helt se hva du mener du ville sett som forskjell?

Uansett, hvis du eventuelt er flinkere til å se dette, så kan du ikke tillegge kunden samme kunnskap å måtte vite forskjell på problemene - for en normal kunde, altså en som ikke sitter her på forumet, så vil manglende bilde være manglende bilde.

Lenke til kommentar
Hvorfor diskutere noe når det uansett ikke berører trådstarter, hadde butikken sagt at det var forskjellig feil hadde jeg skjønt men det har jo ikke skjedd.

 

Fordi urikheter har en tendens å forplante seg videre - og ettersom det er juridiske råd en gir her, så burde en i hvert fall søke å gi riktig svar så langt det lar seg gjøre. Ting som eventuelt ikke har rot i virkeligheten vil bare evne å gjøre ting verre i det daglige for de som skal anvende reglene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...