Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Lugging" ved pådrag


erikb

Anbefalte innlegg

Jeg har en SAAB 04' 9-3 Aero som jeg har hatt litt problemer med i det siste. For en stund siden var tanken nesten tom, så jeg fyllte full tank. Dagen etter merket jeg kraftig "risting" eller lugging under stor akselerasjon. Virket som at bilen ikke gikk helt rent eller ikke fikk nok bensin. Under normal kjøring og tomgang går den som en klokke.

Motoren var da trimmet med BSR, så jeg satt den tilbake til originalsoftware. Problemet ble litt mindre, men fortsatt absolutt til stede.

 

Tenkte at dette kunne skyldes kondens, så jeg fyllte på kondensfjerner, og ny bensin. Ingen hjelp der.

Så tok jeg den inn på verksted. De skiftet tennplugger, igjen, ingen forskjell.

 

Nå har jeg kjørt en stund og tilpasset kjørestilen så jeg dette ikke skjer. Her om dagen merket jeg at problemet var borte, så jeg kjørte ganske hardt en stund for å prøve å fremkalle det. Klarte det såvidt etter en stund. Da var tanken nesten tom. I dag fyllte jeg halv tank, og med en gang merket jeg at det var tilbake for fullt. Skal også sies at bilen må kjøres skikkelig varm før dette skjer.

 

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så sinnsykt inne på det der, men hadde det ihvertfall på en av mine tidligere biler :) Gikk ikke ordentlig men så fant jeg ut att ene vakumslangen var løsnet der hvor den var fast i filterboksen :) en liten slange bare. Men hva mener du med skikkelig varm? at nåla er plassert midt i mellom topp og bunn på temperaturmåler?

Lenke til kommentar
Er ikke så sinnsykt inne på det der, men hadde det ihvertfall på en av mine tidligere biler :) Gikk ikke ordentlig men så fant jeg ut att ene vakumslangen var løsnet der hvor den var fast i filterboksen :) en liten slange bare. Men hva mener du med skikkelig varm? at nåla er plassert midt i mellom topp og bunn på temperaturmåler?

 

Ja, at man har kjørt i en 15-20 min kanskje. Har sett over slanger, fant ingen ting. Men det skader vel ikke å se over en gang til :)

Lenke til kommentar

Hmm coil eller slutttrinn pga at den må bli varm. Sitter vel sånn coilbru på de der tror jeg. Om det har noe med bensintilførselen kan hende, men det henger ikke helt på greip med tempraturer og hvor mye du har på tanken.

 

Kjøp kjølespray og guff ned hele coilen neste gang det skjer. Blir det bra da? enn så lenge. Bør ligge en feilkode på det har du sjekka det?

 

Enkelte bilmodeller bruker tenningsdeler når dem blir trimmet. Plugger, kabler og coiler. På modeller som sliter med dette merker du stor forskjell på kvaliteten fra forskjellige levrandører.

Lenke til kommentar
Hmm coil eller slutttrinn pga at den må bli varm. Sitter vel sånn coilbru på de der tror jeg. Om det har noe med bensintilførselen kan hende, men det henger ikke helt på greip med tempraturer og hvor mye du har på tanken.

 

Kjøp kjølespray og guff ned hele coilen neste gang det skjer. Blir det bra da? enn så lenge. Bør ligge en feilkode på det har du sjekka det?

 

Enkelte bilmodeller bruker tenningsdeler når dem blir trimmet. Plugger, kabler og coiler. På modeller som sliter med dette merker du stor forskjell på kvaliteten fra forskjellige levrandører.

 

Feilkoder er sjekka, fikk motorlampa en gang på motorveien da dette skjedde. Men den feilkoden gjalt noe med "girvelger". Kan ikke skjønne at det er relatert til problemet?

 

De har jo bytta tennplugger på merkeverksted, burde de ikke ha sjekka coiler også da?

 

BSR er jo en anerkjent levrandør på trim til Saab, og har aldri hørt om noen problemer med forbruk av tenningsdeler før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...