Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Satio


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi har testet en av de råeste kameratelefonene som er å få tak i. Er det på tide å kvitte seg med digitalkameraet?

 

 

 

Les mer

 

 

3,5mm jack overgang følger med i ordinær salgspakke. Den følger helt riktig ikke med i ambassadør/presseksemplarer, men det er vel strengt tatt ordinær salgspakke som betyr noe...

Lenke til kommentar
Vi har testet en av de råeste kameratelefonene som er å få tak i. Er det på tide å kvitte seg med digitalkameraet?

 

 

 

Les mer

 

 

3,5mm jack overgang følger med i ordinær salgspakke. Den følger helt riktig ikke med i ambassadør/presseksemplarer, men det er vel strengt tatt ordinær salgspakke som betyr noe...

 

Så da er det vel riktig å oppjustere terningen? Og kameraet alene er verdt en 5-er. Prøvde dere å justere ned lysstyrken på skjermen da dere skulle teste batteritiden, eller stod lysstyrken på maks? Da vil jeg tro batteriet forsvinner i løpet av 2. dag, men justerer du ned lysstyrken, så vil jeg tro du kan gå både to og tre dager før du må lade. Merksnodig test. Husker imidlertid da N95 kom, og batteriet ikke holdt ut dagen en gang, men da hadde dere ingen problemer med å gi den toppscore. Merkelig...

Eneste jeg ville trukket for i denne telefonen er at den har et foreldet OS, men der presterer dere å skryte!!??

Lenke til kommentar

Jeg reagerer på trekkene. Jeg jobber som selger i butikk, og riktignok har ikke mitt ambassadøreksemplar minijack-overgang på headsettet som følger med, MEN det har alle våre SALGSPAKKER. Dette får dere ikke lov til å trekke for, og jeg vil bli dypt skuffet dersom dette når papirutgaven av VG.

 

Jeg lader dessuten mitt eksemplar annenhver dag. Har riktignok deaktivert 3G, men at jeg lader såpass "ofte" må sees i sammenheng med at jeg tar rundt 50-80 bilder daglig, sender omkring 50 meldinger og sitter i telefonen 2-3 timer daglig. Dessuten blir det en del trykking i butikken da folk selvfølgelig vil se.

 

 

EDIT: HPM-77 følger med i salgspakken. Med andre ord: Minijack-overgang.

Endret av RMNZR
Lenke til kommentar
Vi har testet en av de råeste kameratelefonene som er å få tak i. Er det på tide å kvitte seg med digitalkameraet?

 

 

 

Les mer

 

 

3,5mm jack overgang følger med i ordinær salgspakke. Den følger helt riktig ikke med i ambassadør/presseksemplarer, men det er vel strengt tatt ordinær salgspakke som betyr noe...

 

 

Kan jo også legge til at i og med at det er headset med overgang som følger med i pakken, er det -ikke- headset av den kjipe sorten som følger med, men headset man er vant med fra de større modellene i W serien.

Lenke til kommentar
Detaljgjengivelsen er på omtrent 2150 linjer per bildehøyde.

 

Interessant å se en måling på oppløsningen. :)

 

Selve sensoren har 3000 linjer per bildehøyde så det er klart at optikken begrenset oppløsningen noe. I følge denne målingen er optisk oppløsning på omtrent 2150 linjer i høyden og 33% mer i bredden (4:3-format) 2866 linjer i bredden. 2150*2866 = ca 6,1 megapixler optisk oppløsning.

 

Fargepresisjonen ser høvelig grei ut. Men bilde-støyen ser i overkant mye ut og dynamikken ser veldig begrenset ut. Det hadde vært gøy å se målinger av disse også.

Lenke til kommentar
Detaljgjengivelsen er på omtrent 2150 linjer per bildehøyde.

 

Interessant å se en måling på oppløsningen. :)

 

Selve sensoren har 3000 linjer per bildehøyde så det er klart at optikken begrenset oppløsningen noe. I følge denne målingen er optisk oppløsning på omtrent 2150 linjer i høyden og 33% mer i bredden (4:3-format) 2866 linjer i bredden. 2150*2866 = ca 6,1 megapixler optisk oppløsning.

 

Fargepresisjonen ser høvelig grei ut. Men bilde-støyen ser i overkant mye ut og dynamikken ser veldig begrenset ut. Det hadde vært gøy å se målinger av disse også.

Here goes:

post-20943-1257332534_thumb.png

post-20943-1257332539_thumb.png

post-20943-1257332543_thumb.png

post-20943-1257332547_thumb.png

post-20943-1257332554_thumb.png

post-20943-1257332558_thumb.png

post-20943-1257332562_thumb.png

post-20943-1257332565_thumb.png

post-20943-1257332570_thumb.png

post-20943-1257332580_thumb.png

post-20943-1257332584_thumb.png

post-20943-1257332588_thumb.png

post-20943-1257332591_thumb.png

post-20943-1257332594_thumb.png

post-20943-1257332598_thumb.png

post-20943-1257332602_thumb.png

post-20943-1257332605_thumb.png

post-20943-1257332608_thumb.png

post-20943-1257332613_thumb.png

post-20943-1257332617_thumb.png

post-20943-1257332620_thumb.png

post-20943-1257332624_thumb.png

post-20943-1257332634_thumb.png

post-20943-1257332639_thumb.png

post-20943-1257332646_thumb.png

post-20943-1257332650_thumb.png

post-20943-1257332656_thumb.png

post-20943-1257332660_thumb.png

post-20943-1257332664_thumb.png

post-20943-1257332668_thumb.png

post-20943-1257332672_thumb.png

post-20943-1257332677_thumb.png

Lenke til kommentar

Fremdeles veldig i tvil om jeg skal kjøpe denne eller ikke. Kameraet, bra headsett i salgspakken, videofunksjon, wlan, OS som jeg liker og brukbar trykkskjerm taler til fordelene, MEN dårlig batterilevetid og mangel på equalizer trekker ned. Om det viser seg at batterilevetiden kan holde i ca 3 dager med 3G avskudd og redusert lysstyrke med moderat bruk og at equalizer dukker opp i ny FW, samt at byggekvaliteten er såpass at det ikke kommer støv under skjermen (noe jeg desverre opplevde med K750i og T300, men ikke N73 og N82) så skal jeg nok slå til :)

Lenke til kommentar

Det er selvølgelig dumt at Satio ikke har 3,5 mm utgang, men det er like dumt at Amobil trekker for at det ikke følger med noen 3,5 mm overgang når det faktisk gjør det!

I alle salgspakker av Satio, i hvert fall i Europa, er det 3,5 mm overgang på det medfølgende headsettet :)

Og jeg er fullstendig enig i at batterilevetiden er dårlig, men det har sony ericsson sagt i diverse forumer er noe som vil bli bedre når det kommer en oppdatering :)

Satio fortjener en femmer :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger. Vårt eksemplar ble levert uten overgang til mini-jack og et par meget enkle hodetelefoner, men det var tydeligvis et annet headsett som fulgte med i salgspakken kontra vårt eksemplar uten at vi var orientert om dette. Dette skal nå være oppdatert i testen.

Batteriet ser jeg det er flere som er misfornøyd med, det er mulig dette blir bedre når det kommer ny FW, men telefonen er bedømt slik den er i dag. Forøvrig er det også nevnt i testen at vi nok kan vente å se forbedringer generelt med nyere FW.

Lenke til kommentar
Here goes:

wow! Tusen takk!

 

Dette var voldsomt med tallmateriale :thumbup:

 

Jeg har studert grafene en stund nå og kommer fram til en del ting:

- Nyquist-frekvensen (teoretisk maksimal optisk oppløsning før diffraksjonsbegrensning) er ganske nøyaktig 12 megapixler (0,5 sort/hvitt-sykluser per pixel).

- Oppløsningsevnen er ennå dårligere enn jeg først fikk inntrykk av når man setter litt krav til lokal kontrast. (Altså at detaljer ikke flyter så mye over i hverandre og utvanner hverandres farger)

- Det er generelt lite CA. (Unntaket er hjørnene) :thumbup:

- Det er relativt synlig støy allerede ved ISO 80.

- Firmwaren skarper opp bildet litt mer enn jeg liker.

- Fargepresisjonen ser bra ut på fargekartet, men dårligere ut på sammenligningsboksene.

- Optikken har ett stort og relativt enkelt forbedringspotensiale: Større blenderåpning. F.eks ville det vært realistisk å forbedre fra f/2,8 til f/2 og oppnå bedre skarphet ved hjelp av høykvalitets sliping. (Selve glasstypen er meget bra i følge CA-målingen: Trolig en form for SLD-glass).

 

Konklusjon: Meget bra til å være mobilkamera, men fortsatt et langt unna speilrefleks-kvalitet. Halvert sensor-oppløsning ville ikke gått nevneverdig ut over total oppløsning fordi det er optikken som setter begrensningen. Redusert oppløsning kunne derimot bedret fargepresisjonen og støynivået ganske betydelig, mens større blenderåpning kunne forbedret skarpheten noe.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
På K800i og C905 har sony ericsson brukt en slags myk plast på batteridekselet og baksiden av telefonen. Hvordan er dette med Satio? Jeg vet at dette har før vært avhengig av hvilken farge men har valgt på telefonen og at de svarte telefonene alltid har hatt denne myke plasten. Jeg har lyst på den røde satioen med hvis denne kun har den harde plasten så velger jeg heller den svarte :)

 

Det er ikke forskjell i materialet på Satio utifra de forskjellige fargene, alle har hardt plastdeksel bak. Jeg vet at det var forskjeller på f.eks. svart og sølvfarget C905, men det er altså ingen forskjell mellom Bordeaux (rød) og svart Satio.

Lenke til kommentar

"Ved siden av at den er ganske kantete av seg, har Satio også et kraftig kameradeksel. Det er selvsagt praktisk med et skikkelig kameradeksel som beskytter linsen og gjør det lett å starte kameraet, men det gjør også at halve baksiden av telefonen er preget av en stor klump."

 

Dette stemmer jo ikke helt.. Det er jo ikke dekselet som stikker ut, men selve linsen med dekselet på toppen (selve kameradekselet gjør telefonen bare noen millimeter tykkere...)! Og det er jo positivt at det er blitt en større linse på en telefon med 12 MP!

Lenke til kommentar
Vi har testet en av de råeste kameratelefonene som er å få tak i. Er det på tide å kvitte seg med digitalkameraet?

 

 

 

Les mer

 

 

3,5mm jack overgang følger med i ordinær salgspakke. Den følger helt riktig ikke med i ambassadør/presseksemplarer, men det er vel strengt tatt ordinær salgspakke som betyr noe...

 

Så da er det vel riktig å oppjustere terningen? Og kameraet alene er verdt en 5-er. Prøvde dere å justere ned lysstyrken på skjermen da dere skulle teste batteritiden, eller stod lysstyrken på maks? Da vil jeg tro batteriet forsvinner i løpet av 2. dag, men justerer du ned lysstyrken, så vil jeg tro du kan gå både to og tre dager før du må lade. Merksnodig test. Husker imidlertid da N95 kom, og batteriet ikke holdt ut dagen en gang, men da hadde dere ingen problemer med å gi den toppscore. Merkelig...

Eneste jeg ville trukket for i denne telefonen er at den har et foreldet OS, men der presterer dere å skryte!!??

 

Skal ikke justere opp karakteren for at det er med en overgang.. Innbygd 3.5jack er det mange folk vil ha, ikke enn overgang..

 

Og sammenligne N95 sin test med dagens tester blir jo feil, den gangen var batteritiden mye dårligere enn det er mulig i dag.. Mange nye telefoner har samme batteri som eldre telefoner men teknlogier som AMOLED skjerm og lignende gjør at batteritid blir endel bedre.. At SE lager en telefon til 5000,- og ikke tar i bruk noe som helst for og forbedre batteritiden er dårlig, bare ett større batteri enn 1000mah burde være en smal sak og få til..

 

Personlig ble jeg veldig glad for at denne tok i bruk s60, selv om det drar litt på årene.. Alternativet hadde jo vært ett OS fra SE..

Lenke til kommentar
Er det på tide å kvitte seg med digitalkameraet?
Nei, det er vel ingen grunn til å kvitte seg med digitalkameraet. Men å vurdere en slik telefon i stedet for et nytt kamera? Ja, kanskje heller det ;)

Moderne (2005+) kompaktkameraer tar nok generelt bedre bilder enn denne telefonen, men telefonen har den fordelen at man alltid har den med seg.

 

Med andre ord:

Mobilkamera: for situasjonsbilder i farta - ikke planlagt

Kompaktkamera: for bedre bildekvalitet, zoom, ergonomi og bedre innstillinger, planlagt fotografering, når man skal reise lett/gå i fjellet etc.

Speilrefleks: for best bildekvalitet, best ergonomi, avanserte innstillinger og fleksibiliteten som flere objektiver gir. Planlagt fotografering - når man kan reise tungt.

 

Jeg ser ikke for meg at noen av disse tre segmentene dør ut i overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar

Synes det er helt rett å trekke for at Sony kjører sin egen plugg i stedet for 3,5mm jack. Overgang eller ei, klønete er det uansett (dessuten blir SE-kontakten fortere slitt enn en gjennomsnittlig 3,5mm-plugg, i hvert fall har mine SE-telefoner blitt det).

 

Ser fram til en test av videofunksjonen. Nå snakker vi ikke bare om digitalkameraerstatter, men videokameraerstatter også! Er glad jeg lever i ei tid hvor jeg får oppleve dette! :)

Lenke til kommentar

Hei,

det er naturlig å sammenligne Satio med Samsung Pixon 12. Pixon har et tilsvarende (faktisk noe bedre) kamera, men har ikke den klumpen bak som Satio har / er generelt hakket mer hendig.

Ja, mangel av mini-jack er fortsatt en ulempe uansett om overgang følger med, men det er selvsagt bedre at overgangen er med i pakken enn at den ikke er det.

Og det er helt rett at verden går fremover, så det som var tipp topp for 3 år siden er ikke nødvendigvis det i dag:)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...