Gå til innhold

På tide med speilrefleks


Anbefalte innlegg

Jeg er nå blitt 'stor nok' og føler at et speilrefleks hadde gjort susen!

Jeg har tidligere spurt om hvilke modeller dere kan anbefale, men det er jo nå ei stund siden da. Så igjen spør jeg: Hva kan dere anbefale?

Jeg vet at jeg kommer til å velge enten Nikon eller Canon.

Har et Canon 800IS digitalkamera, men ønsker å utvide til noe mer spennende og utfordrende!

Så var det jo det jeg ville ta bilde av - ALT mulig. Mennesker, dyr, 'fart', landskap - ALT! (Helst)

 

Jeg vil bruke inntil 15 000. For dette er jo noe jeg skal kunne ha ei GOD stund!

Kan dere hjelpe meg med å finne alternativer til kjøp av Nikon eller Canon speilrefleks? Hva slags tilleggsutstyr bør/må jeg ha i første omgang? Og ikke minst: Hvor bør jeg handle - på nett eller i butikk? :love:

Endret av Sunsilk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en god fotobutikk i næheten, så anbefaler jeg det. Har du kun tilgang til gadget kjeder som Elkjøp og lignende, så kan du like gjerne kjøpe på nett.

 

Jeg tar utgangspunkt i et maks budsjett på 15000,-

 

Hvis du velger Canon, så vil jeg anbefale EOS 50D (kun hus), og kombinert det med Tamron 17-50mm f/2.8 og EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS.

 

For Nikon, så er vel D90 med Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6 VR som jeg ville gått for.

 

Men det finnes som sagt andre merker.

 

Olympus E-620 eller E-30 med 14-54mm f/2.8-3.5 og en ZD 70-300mm

 

Pentax K-7 med 16-50mm og 55-200mm WR

 

Sony A-700 med CZ 16-80mm.

 

Eller så gjør du som Karabin foreslår. E-450 grisebanker IXUS-en din og spiser den til frokost.

 

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Har du en god fotobutikk i næheten, så anbefaler jeg det. Har du kun tilgang til gadget kjeder som Elkjøp og lignende, så kan du like gjerne kjøpe på nett.

 

Jeg tar utgangspunkt i et maks budsjett på 15000,-

 

Hvis du velger Canon, så vil jeg anbefale EOS 50D (kun hus), og kombinert det med Tamron 17-50mm f/2.8 og EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS.

 

For Nikon, så er vel D90 med Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6 VR som jeg ville gått for.

 

Men det finnes som sagt andre merker.

 

Olympus E-620 eller E-30 med 14-54mm f/2.8-3.5 og en ZD 70-300mm

 

Pentax K-7 med 16-50mm og 55-200mm WR

 

Sony A-700 med CZ 16-80mm.

 

Eller så gjør du som Karabin foreslår. E-450 grisebanker IXUS-en din og spiser den til frokost.

 

 

Tom

 

 

 

Tusen takk for konkrete anbefalinger.

Grunnen til at jeg vil ha nikon eller canon er fordi de er de største merkene, og fordi de er kjent for å være gode! :) JEg har sett litt på nikon D90, og det frister veldig.

Har du/dere andre noe peiling på de to nyeste modellene til nikon og canon?

Det aller nyeste til nikon (er ikke helt sikker på navnet på modellen eller EOS 7D? :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for konkrete anbefalinger.

Grunnen til at jeg vil ha nikon eller canon er fordi de er de største merkene, og fordi de er kjent for å være gode! :) JEg har sett litt på nikon D90, og det frister veldig.

Har du/dere andre noe peiling på de to nyeste modellene til nikon og canon?

Det aller nyeste til nikon (er ikke helt sikker på navnet på modellen eller EOS 7D? :)

Det er nok Nikon D300S som matcher EOS 7D; og kjøper du en av de, så har du ikke penger igjen til optikk.

 

Og når du har et budsjett på 15.000,- så bør du ikke bruke mer enn 40-50% på huset. Så bør du legge så mye du har råd til i en god standard-zoom. Har du noen penger igjen, så kan det være greit å bruke de på en rimelig tele*, en blits eller lignende.

 

Tom

 

*) Du må regne med å bytte telen ved en senere anledning da den vil yte en del dårligere enn normal-zoomen.

Lenke til kommentar
Tusen takk for konkrete anbefalinger.

Grunnen til at jeg vil ha nikon eller canon er fordi de er de største merkene, og fordi de er kjent for å være gode! :) JEg har sett litt på nikon D90, og det frister veldig.

Har du/dere andre noe peiling på de to nyeste modellene til nikon og canon?

Det aller nyeste til nikon (er ikke helt sikker på navnet på modellen eller EOS 7D? :)

Det er nok Nikon D300S som matcher EOS 7D; og kjøper du en av de, så har du ikke penger igjen til optikk.

 

Og når du har et budsjett på 15.000,- så bør du ikke bruke mer enn 40-50% på huset. Så bør du legge så mye du har råd til i en god standard-zoom. Har du noen penger igjen, så kan det være greit å bruke de på en rimelig tele*, en blits eller lignende.

 

Tom

 

*) Du må regne med å bytte telen ved en senere anledning da den vil yte en del dårligere enn normal-zoomen.

 

 

Jeg forstår... Men vil det ha noe å si at modellene

er ett år gamle? Det er ikke på samme måte som med digitalkameraene, at de er av moten etter et halvt år? Siden dere er litt mer drevne i speilrefleks-verden, vet dere om det er noe nytt og revolusjonerende rett rundt hjørnet?

Eller bør jeg kunne kjøpe et speilrefleks med den største og beste samvittighet pt?

Lenke til kommentar
Hei igjen.

 

Fortsatt ikke kjøpt noe?

 

Tråd 1

 

Tråd 2

 

First response

 

 

Jeg gir opp. :wallbash:

 

Hvis du hadde gitt opp, så hadde du latt være å lage et innlegg.

Jeg spør ikke for å være dum! Jeg spør fordi jeg ønsker hjelp av de som kan noe, og vil hjelpe. Hvis ikke du er en av dem, så la heller være og bruk tida di på noe annet.

Dette har du tydeligvis ikke noe særlig peiling på siden du enda ikke har klart å overbevise meg om et godt kjøp :)

Endret av Sunsilk
Lenke til kommentar
Jeg forstår... Men vil det ha noe å si at modellene

er ett år gamle? Det er ikke på samme måte som med digitalkameraene, at de er av moten etter et halvt år? Siden dere er litt mer drevne i speilrefleks-verden, vet dere om det er noe nytt og revolusjonerende rett rundt hjørnet?

Eller bør jeg kunne kjøpe et speilrefleks med den største og beste samvittighet pt?

I speilrefleksverdenen, så er et halvt år ingen alder. Så om modellen kom ut for et år siden har ingenting åsi.

 

Tom

Lenke til kommentar

Eneste rævolusjonerende jeg ser er Livwview, HD opptak og sykt høy iso verdier med mye støy.

En ting du må tenke litt på er kamerahuset. Hvis du finner ett merke og liker det, så blir det sikkert et og annet objektivkjøpt. Objektivene vil jeg nesten si ikke går ut på dato så lenge de blir tatt godt vare på. Kamerahuse derimot kan slites ut, men det kan byttes ut uten alle glassene. Så kjøper du 1/2 til 1 1/2 år gammelt hus vil du kunne bytte ut det for en rimeligere penge, enn alle glassene.

Lenke til kommentar
Hei igjen.

 

Fortsatt ikke kjøpt noe?

 

Tråd 1

 

Tråd 2

 

First response

 

 

Jeg gir opp. :wallbash:

 

Hvis du hadde gitt opp, så hadde du latt være å lage et innlegg.

Jeg spør ikke for å være dum! Jeg spør fordi jeg ønsker hjelp av de som kan noe, og vil hjelpe. Hvis ikke du er en av dem, så la heller være og bruk tida di på noe annet.

Dette har du tydeligvis ikke noe særlig peiling på siden du enda ikke har klart å overbevise meg om et godt kjøp :)

Hehe , dette var noe av det beste jeg har lest her :)

Men for å være litt seriøs , jeg var i din situasjon engang , å hørte på råd fra de som trodde de kunne alt . Å da var jeg innom nettsteder som det her .

Endte opp me Canon da , å kjøpte utstyr for mer enn 80 tusen , ingenting levde opp til forventningene . Min konklusjon da var att Canon er oppskrytt .

Idag bruker jeg Olympus og Sony , kjøpte Olympus pga overlegne objektiver , Sony A 900 kjøpte jeg pga att jeg trengte større filer .

Om du kun har 15 tusen å bruke , så hadde jeg gått for E620 , koster under 6tusen den med objektiv , så kan du kjøpe deg en 50-200 (100-400)swd til 11 tusen :)

tusen kr mer enn du tenkte deg , men da har du og det beste som finnes på markedet til den prisen .

Lenke til kommentar
Endte opp me Canon da , å kjøpte utstyr for mer enn 80 tusen , ingenting levde opp til forventningene . Min konklusjon da var att Canon er oppskrytt .

 

Canon for 80.000.- og så leverte det ikke akseptable bilder,det må du forklare litt bedre.

Kom gjerne med produktbeskrivelse av hvilken kamera og objektiver det gjaldt.

Lenke til kommentar
Dette har du tydeligvis ikke noe særlig peiling på siden du enda ikke har klart å overbevise meg om et godt kjøp :)

Har ikke gitt helt opp. Må komme med noen kommentarer:p

 

Du skjønner kanskje ikke poenget mitt?

Du vil ha speilrefleks for tredje gang på ca. 18måneder. Du venter med å kjøpe p.g.a, HVA? :dontgetit:

 

Du spør om Canon og Nikon, det står side opp og side ned om de to merkene her på forumet. Hver uke er det noen uten peiling som spør om Canon, Nikon eller begge. Begge er gode. Alle er gode.

Det har ingenting med hva slags merke du kjøper. Det har heller ingenting med hvor mye utstyr eller hvor dyrt utstyr du kjøper. Bare kjøp noe og begynn bruk det. Værre er det ikke, og akkurat dette prøver jeg å fortelle meg selv hver jævla dag. Jeg er i ferd med å lykkes med å få det inn i den tykke skallen min :hm:

 

 

Hehe , dette var noe av det beste jeg har lest her :)

Men for å være litt seriøs , jeg var i din situasjon engang , å hørte på råd fra de som trodde de kunne alt . Å da var jeg innom nettsteder som det her .

Endte opp me Canon da , å kjøpte utstyr for mer enn 80 tusen , ingenting levde opp til forventningene . Min konklusjon da var att Canon er oppskrytt .

Kan det være mulig at du ikke kunne håndtere utstyret du hadde kjøpt?

 

Idag bruker jeg Olympus og Sony , kjøpte Olympus pga overlegne objektiver , Sony A 900 kjøpte jeg pga att jeg trengte større filer .

Om du kun har 15 tusen å bruke , så hadde jeg gått for E620 , koster under 6tusen den med objektiv , så kan du kjøpe deg en 50-200 (100-400)swd til 11 tusen :)

tusen kr mer enn du tenkte deg , men da har du og det beste som finnes på markedet til den prisen .

Du bruker Olympus p.g.a. overlegne objektiver og Sony når du trenger større filer.

Hva bruker du når du trenger overlegne objektiver og store filer samtidig?

 

Du anbefaler TS å kjøpe E-620 med kit og 50-200mm. Hva om TS ikke er interessert i tele?

Nå har TS plutselig en liten E-620 med kitobjekitv og en diger tele til 11 tusen kroner som h*n aldri bruker.

 

 

 

 

Jeg kan ærlig si at jeg er en vinglepetter. Det er bare å trykke på linken nederst til høyre i signaturen min så ser du hva jeg har hatt på litt over 1,5år. Nå har jeg Olympus E-620 og har kjøpt meg 2stk. E-450 på under 14dager.

Jeg slår meg sammen med Karabin og anbefaler E-450 eller E-420, begge koster 2500kr. NB! E-450 tilbudet varer kun ut dagen!!!!

 

Jeh kan komme med flere tips, men nå må jeg komme meg ut for å ta bilder. 30. okt. er snart over.

Lenke til kommentar
Canon for 80.000.- og så leverte det ikke akseptable bilder,det må du forklare litt bedre.

Kom gjerne med produktbeskrivelse av hvilken kamera og objektiver det gjaldt.

Høres utrolig, jeg er enig i det. Men jeg tror det så gjerne. Canon, Nikon, Olympus, Pentax og Sony har forskjellige måter å gjøre ting på. Som oftest diskuterer vi ergonomi og lignende; men sensor-design og bilde-prosesseringen som skjer i huset er ogå viktig. Særlig for de som velger å lagre direkte til JPEG.

 

Det er derfor jeg kombinerer Canon og Olympus - de dekker forskjellige behov.

 

Tom

Lenke til kommentar

Canon EOS 50D m/ EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Sikkert jævlig teit å anbefale nøyaktig det en selv bruker, men om du skulle falle på Canon så vil dette settet gi deg ekstremt mye og allsidig fotoglede.

 

Nikon har ikke et tilsvarende objektiv som favner så mange bruksområder. Dog har de et særdeles godt 16-85mm f/3.5-5.6 VR som jeg ser på som bortimot det perfekte ferie/reiseobjektiv, da det er sylskarpt over hele fjøla. Canon har nettopp kommet med en EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM, men den har ikke blitt testet nok, og koster foreløpig et par tusenlapper mer enn Nikons.

 

Olympus har 14-54mm f/2.8-3.5 som er særdeles bra. Bør så absolutt vurderes det også. Husk at du får stabilisering i alle hus fra E-500-serien og opp.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Hva med Nikon D5000 (5 400 kr) + Nikon 12-24 (4 500 brukt) + Nikon 70 - 300 vr (3 500 brukt) + Tamron 17-50 (2 300 brukt)?

 

Bruktprisene var de første jeg fant, så det er sikkert mulig å få det litt billigere, så du kommer under budsjettet ditt, samt får råd til et minnekort.

 

Med denne komboen vil jeg påstå du har dekket temmelig mye av kravene dine, men når det er sagt så vil jeg vel egentlig anbefale deg å bare kjøpe hus med en normalzoom i første omgang. På den måten vil du kunne prøve deg frem og finne ut hva du virkelig trenger, i steden for å gå for en slik helgradering som jeg først nevnte. Selv klarer jeg meg helt fint med en vidvinkelzoom, en fast normal og et makroobjektiv. Resten av objektivene mine var bomkjøp, selv om det er gode objektiv.

Lenke til kommentar
Canon for 80.000.- og så leverte det ikke akseptable bilder,det må du forklare litt bedre.

Kom gjerne med produktbeskrivelse av hvilken kamera og objektiver det gjaldt.

Høres utrolig, jeg er enig i det. Men jeg tror det så gjerne. Canon, Nikon, Olympus, Pentax og Sony har forskjellige måter å gjøre ting på. Som oftest diskuterer vi ergonomi og lignende; men sensor-design og bilde-prosesseringen som skjer i huset er ogå viktig. Særlig for de som velger å lagre direkte til JPEG.

 

Det er derfor jeg kombinerer Canon og Olympus - de dekker forskjellige behov.

 

Tom

 

Høres utrolig ut II... men denne her vil jeg gjerne ha en bra forklaring på... ?

 

"Sony A 900 kjøpte jeg pga att jeg trengte større filer ."

 

Hva i alle dager har dette med fotografering eller bildekvalitet å gjøre ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...