Gå til innhold

På tide med speilrefleks


Anbefalte innlegg

Det er ett fett hvilket kameramerke du kjøper deg, speilrefleks er ikke noe magicbox som automatisk gir gode bilder. Du kan ta akuratt like dårlige bilder med et speilrefleks som et rosa kompaktkamera, men du _kan_ ta utrolig gode bilder med et hvilket som helst speilrefleks om en gidder å sette seg inn i hvordan kameraet fungerer.

 

Og om en samtidig orker å lære seg grunnleggende hvordan lys/skygge og hvordan optikken fungerer er en på god vei til å ta bilder som er bedre en et kompaktkamera, og du blir ikke automatisk en god fotograf om du kjøper et dyrt kamera.

 

En som er god til å fotografere kan skvise helvetes gode bilder ut av en canon 350D med kit-objektiv, og en som er helt nybegynner får vel omtrent mobiltelefon kvalitet om han bruker et Canon 50D helt feil. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ett fett hvilket kameramerke du kjøper deg, speilrefleks er ikke noe magicbox som automatisk gir gode bilder. Du kan ta akuratt like dårlige bilder med et speilrefleks som et rosa kompaktkamera, men du _kan_ ta utrolig gode bilder med et hvilket som helst speilrefleks om en gidder å sette seg inn i hvordan kameraet fungerer.

 

Og om en samtidig orker å lære seg grunnleggende hvordan lys/skygge og hvordan optikken fungerer er en på god vei til å ta bilder som er bedre en et kompaktkamera, og du blir ikke automatisk en god fotograf om du kjøper et dyrt kamera.

 

En som er god til å fotografere kan skvise helvetes gode bilder ut av en canon 350D med kit-objektiv, og en som er helt nybegynner får vel omtrent mobiltelefon kvalitet om han bruker et Canon 50D helt feil. :)

 

Det Roskov sier er egentlig alt en nybegynner trenger å vite. Merker/Systemer er egentlig en smakssak.

 

For å gjenta til det kjedsommelige de beste rådene jeg har funnet her på forumene:

 

Finn ut hvor mye du vil bruke og prioriter optikken hvis budsjettet tillater det.

Gå gjerne til en fotoforhandler og prøv hvordan forskjellige kameraer ligger i hånden, og om menyene/knappene fungerer for deg.

Det er mannen/kvinnen bak kameraet som betyr mest for om du får et bra resultat.

(Selvfølgelig betyr utstyret en del, men godt utstyr er ingen garanti for et godt resultat)

Når du har anskaffet deg speilrefleks, så BRUK DET!!! Det gamle ordtaket: Øvelse gjør mester, har mye for seg.

 

 

Med hilsen en som er svoren Canonbruker, men som ikke ser grunn til å "disse" noen av de andre kamerasystemene.

Lenke til kommentar
Hei igjen.

 

Fortsatt ikke kjøpt noe?

 

Tråd 1

 

Tråd 2

 

First response

 

 

Jeg gir opp. :wallbash:

 

Hvis du hadde gitt opp, så hadde du latt være å lage et innlegg.

Jeg spør ikke for å være dum! Jeg spør fordi jeg ønsker hjelp av de som kan noe, og vil hjelpe. Hvis ikke du er en av dem, så la heller være og bruk tida di på noe annet.

Dette har du tydeligvis ikke noe særlig peiling på siden du enda ikke har klart å overbevise meg om et godt kjøp :)

(min utheving)

 

Det du sier her er jo at ingen av de som svarer på postene dine, og som bruker av tiden sin på å hjelpe deg, har peiling heller! Du har jo ikke kjøpt noe på grunnlag av deres råd heller!

 

Nei, hør på rådene du har fått av fotografer som har lang erfaring, med både utstyr og fotografering, og kjøp noe! Først når du har kjøpt noe, vil du begynne å opparbeide deg erfaring selv, og vil kunne treffe beslutninger om nytt utstyr uten hjelp etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Hei igjen.

 

Fortsatt ikke kjøpt noe?

 

Tråd 1

 

Tråd 2

 

First response

 

 

Jeg gir opp. :wallbash:

 

Hvis du hadde gitt opp, så hadde du latt være å lage et innlegg.

Jeg spør ikke for å være dum! Jeg spør fordi jeg ønsker hjelp av de som kan noe, og vil hjelpe. Hvis ikke du er en av dem, så la heller være og bruk tida di på noe annet.

Dette har du tydeligvis ikke noe særlig peiling på siden du enda ikke har klart å overbevise meg om et godt kjøp :)

(min utheving)

 

Det du sier her er jo at ingen av de som svarer på postene dine, og som bruker av tiden sin på å hjelpe deg, har peiling heller! Du har jo ikke kjøpt noe på grunnlag av deres råd heller!

 

Nei, hør på rådene du har fått av fotografer som har lang erfaring, med både utstyr og fotografering, og kjøp noe! Først når du har kjøpt noe, vil du begynne å opparbeide deg erfaring selv, og vil kunne treffe beslutninger om nytt utstyr uten hjelp etterhvert ;)

 

 

Helledussen, da... Det var rett og slett for å stoppe en tråd-ødelegger med sine uttalelser om irrelevante tulle-greier som bare roter i tråden min! Jeg forstår det slik at de fleste skjønte hva jeg mente da jeg skrev det, og at jeg er svært takknemlig for konstruktive innlegg fra dyktige fotografer :new_woot: . Jeg prøvde til og med å "vise" at jeg

enda ikke har fått meg til å kjøpe et speilreflekskamera etter så lang betenkningstid, helt i begynnelsen.

 

Poenget her er at tråden ikke skal bli full av "så-dum-du-er-som-ENDA-ikke-har-kjøpt-deg-kamera-etter-så-lang-tid"-innlegg.

De fleste på dette forumet går ikke og graver i gamle poster som er flere måneder gamle.

Dette er jo til hjelp for andre også!

 

TUSEN TAKK, til dem som har kommet med hjelpende svar på denne tråden:)

Endret av Sunsilk
Lenke til kommentar

Det er flere gamle gode poster som er verdt og huske :)

 

Et konstruktivt forslag er: Canon 50D,Canon70-200 f/4,Canon50mm f1.8 og/eller Canon 60mm Macro og Tamron 17-50 f/2.8 VC.Da skulle du ha en park for de fleste tilfeller.

Behøver vel ikke og nevne bag,minnekorter,stativ,ekstra batterier og pusseutstyr etc.

 

Hvis du ikke har til hensikt og lære deg bruken av et kamera som krever opplæring av brukeren,så klarer du deg lenge med et godt kompaktkamera.

Lenke til kommentar
Det er flere gamle gode poster som er verdt og huske :)

 

Et konstruktivt forslag er: Canon 50D,Canon70-200 f/4,Canon50mm f1.8 og/eller Canon 60mm Macro og Tamron 17-50 f/2.8 VC.Da skulle du ha en park for de fleste tilfeller.

Behøver vel ikke og nevne bag,minnekorter,stativ,ekstra batterier og pusseutstyr etc.

 

Hvis du ikke har til hensikt og lære deg bruken av et kamera som krever opplæring av brukeren,så klarer du deg lenge med et godt kompaktkamera.

 

 

Takk :) Når jeg først skaffer meg et speilreflekskamera, skal jeg lære å bruke

det - Ordentlig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...