Gå til innhold

Erfaringstråd Panasonic Lumix GF1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Panasonic-objektivet har innebygget billedstabilisator, det har ikke Olympus sitt. Det er av den enkle grunn at GF-1 ikke har innebygget stabilisator i huset, mens PEN-serien til Olympus har det og ikke trenger det i objektivet.

 

Er det forresten noen som har funnet noen passende bæreveske til dette kameraet, som passer greit med både 14-45 og 20mm? Så liten som mulig med kanskje plass til å klemme inn ladern i en lomme.

Lenke til kommentar
Er det forresten noen som har funnet noen passende bæreveske til dette kameraet, som passer greit med både 14-45 og 20mm? Så liten som mulig med kanskje plass til å klemme inn ladern i en lomme.

For eksempel Tamrac Velocity 6x til 350,-

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=135132612

 

Den er kanskje litt romslig til det utstyret du nevner, men rimelig kompakt likevel.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt Lumix GF1 og hatt det i vel en uke og er ikke noen ekspert på fotografering. Det jeg er litt frustrert over er at når jeg bruker pancake-objektivet (20 mm f 1,7) i "intelligent auto" som det heter, m. blits inne (mest om kvelden) så velger kameraet største blender (1,7) selv om blitsen er oppe. Greit hvis man skal fotografere mennesker som sitter noenlunde i samme avstand, men det er jo sjelden. Alternativet er jo blenderforvalg (A)eller P. Er vel noe jeg ikke kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt Lumix GF1 og hatt det i vel en uke og er ikke noen ekspert på fotografering. Det jeg er litt frustrert over er at når jeg bruker pancake-objektivet (20 mm f 1,7) i "intelligent auto" som det heter, m. blits inne (mest om kvelden) så velger kameraet største blender (1,7) selv om blitsen er oppe. Greit hvis man skal fotografere mennesker som sitter noenlunde i samme avstand, men det er jo sjelden. Alternativet er jo blenderforvalg (A)eller P. Er vel noe jeg ikke kan gjøre noe med.

 

Velg A og sett blenderen selv til det du vil ha. Kameraet defaulter da stort sett til 1/30 sek, ISO 100 og lar blitsen justere eksponeringen.

 

Petter

Lenke til kommentar
For eksempel Tamrac Velocity 6x til 350,-

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=135132612

 

Den er kanskje litt romslig til det utstyret du nevner, men rimelig kompakt likevel.

Alt for stor. Har forsåvidt en bæreveske på den størrelsen når det trengs. Jeg tenkte kanskje på noe ala en mini snutebag eller noe spesialtilpasset?? LowePro TLZ mini er litt for stor til å passe bra, sånn til referanse.

Lenke til kommentar

Velg A og sett blenderen selv til det du vil ha. Kameraet defaulter da stort sett til 1/30 sek, ISO 100 og lar blitsen justere eksponeringen.

 

Petter

Det var en god opplysning, visste ikke at blitsen regulerte det! Ellers så er kameraet med pancake-objektivet ca 100 g lettere enn det gamle Canon G5 og går fint nedi Canon-veska som hørte til det.

Lenke til kommentar

Nå har GF1 fått er reell konkurrent, olympus E-PL1. Den er i ca samme størrelse, men har billedstabilisator. Gleder meg til å se test på de to kameraene for nytt kamera til sommeren blir det. NB: i alle tilfelle er det ikke noe bomkjøp å kjøpe GF1 hvis man trenger kamera nå. Supert kamera, men jeg har tid å vente til sommeren for det er da jeg har behov for et lett kamera med god billedkvalitet. Samsung har også kommet med et systemkamera NX10 så jeg er helt sikker på at om noen år vil mange velge kamera uten speil, men stor billedbrikke og hvor det er mulig å bytte objektiv. Hadde bare Canon kommet med et før sommeren.

Lenke til kommentar
Det jeg har lagt merke til med dette kameraet, er derimot at så fort det er håndholdt og beveges rundt, så blir bildene relativt hakkete - det er dumt. Har du merket noe til dette du? Noen gode workarounds?

 

Har for å være ærlig ikke brukt videofunksjonen noe særlig. Den er kjekk å ha, riktignok.

 

...og veldig vanskelig å bruke når man er beruset ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...