Gå til innhold

Utstyr og implementering av et heavy hjemmenett.


Anbefalte innlegg

Skal sette opp et nytt nettverk hjemme og trenger noen råd og litt veiledning

 

I første omgang trenger jeg en router og et WLAN oppsett. I neste steg er det planlagt å kjøpe inn en NAS server.

 

Budsjettet for router og trådlåst punkt er totalt 3000.

 

Pga at jeg ikke lenger kan kjøre en dedikert server 24/7 trenger jeg en router med innebygd VPN server.

 

Har problemer med å finne en kombinert WAN og WLAN router som støtter VPN og er stabil. De jeg har funnet har flere kommentarer om at de ikke holder mål når det gjelder oppetid og stabilitet. 3Com og CISCO router til omlag 1600-1900.

 

Har kommet over endel WAN VPN routere fra 3Com og CISCO som virker lovende, men disse har ikke innebygd støtte for WLAN. Hvordan kan jeg evt. kombinere en slik router med trådløse access punkter? Og hva er mine muligheter?

 

Forslag mottas med stor takknemlighet!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi benytter Linksys RV-042 og 082 hos våre kunder (firma). Denne boksen er svært stabil og støtter VPN inn, samt VPN mellom to bokser om du skulle ønske det i fremtiden. Pris er ca 1500 kroner. Denne kombineres med et stabilt AP, f.eks. Linksys WAP54G. Dette gir en rmelig og god løsning. Av erfaring vil jeg fraråde 802.11n AP. Har til dags dato ikke testet ett eneste punkt som er stabilt med mye trafikk under 4000 kroner.

 

Privat kjører jeg noe så enkelt som en Linksys WRT54GL med ny firmware fra www.dd-wrt.com. Denne støtter også VPN, og er helt stabil - selv med mye trafikk på trådløst og nettlinje.

 

Ønsker du noe dyrere med mer muligheter vil jeg foreslå en Juniper SSG-5 med WLAN opsjon. Denne kan være vrang å få tak på i Norge, men om du leter litt vil du kunne fine noen leverandører.

 

Skal sette opp et nytt nettverk hjemme og trenger noen råd og litt veiledning

 

I første omgang trenger jeg en router og et WLAN oppsett. I neste steg er det planlagt å kjøpe inn en NAS server.

 

Budsjettet for router og trådlåst punkt er totalt 3000.

 

Pga at jeg ikke lenger kan kjøre en dedikert server 24/7 trenger jeg en router med innebygd VPN server.

 

Har problemer med å finne en kombinert WAN og WLAN router som støtter VPN og er stabil. De jeg har funnet har flere kommentarer om at de ikke holder mål når det gjelder oppetid og stabilitet. 3Com og CISCO router til omlag 1600-1900.

 

Har kommet over endel WAN VPN routere fra 3Com og CISCO som virker lovende, men disse har ikke innebygd støtte for WLAN. Hvordan kan jeg evt. kombinere en slik router med trådløse access punkter? Og hva er mine muligheter?

 

Forslag mottas med stor takknemlighet!!

Lenke til kommentar
Skal sette opp et nytt nettverk hjemme og trenger noen råd og litt veiledning

 

I første omgang trenger jeg en router og et WLAN oppsett. I neste steg er det planlagt å kjøpe inn en NAS server.

 

Budsjettet for router og trådlåst punkt er totalt 3000.

 

Pga at jeg ikke lenger kan kjøre en dedikert server 24/7 trenger jeg en router med innebygd VPN server.

 

Har problemer med å finne en kombinert WAN og WLAN router som støtter VPN og er stabil. De jeg har funnet har flere kommentarer om at de ikke holder mål når det gjelder oppetid og stabilitet. 3Com og CISCO router til omlag 1600-1900.

 

Har kommet over endel WAN VPN routere fra 3Com og CISCO som virker lovende, men disse har ikke innebygd støtte for WLAN. Hvordan kan jeg evt. kombinere en slik router med trådløse access punkter? Og hva er mine muligheter?

 

Forslag mottas med stor takknemlighet!!

 

Kan det være en slik du ser etter ? Går over budsjettet.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Ciscoen har ikke gigabit - noe som er et must om man ikke skal ha en separat switch (noe som anbefales på det sterkeste)

 

Følgende anbefaling gir jeg i tråd med trådtittelen, dvs et nett laget for å være "heavy", dvs raskt, stabilt og robust.

 

Min anbefaling består i å kjøpe 3 komponenter for å unngå alle kompromissene:

- Stabil VPN/FW/NAT enhet (har bare vært borti to typer som virkelig klarer denne oppgaven over tid - *nix PC-bokser og seriøse bedriftsløsninger som f.eks Cisco ASA med priser som er helt hinsides for privatpersoner)

- Stabil managed gigabit switch (http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2578438;c:36172)

- Sabilt aksesspunkt - Linksys sin WRT610N (separate 5 og 2.4ghz radioer, n-standard og gigabit switch) er forøvrig dønn stabilt som AP her hjemme, men bruker ingenting av router/NAT/FW funksjonaliteten siden jeg har en Debian rackserver til dette formålet. Med dønn stabilt mener jeg ikke et eneste hikk eller snev av treghet siden jeg satte den opp (kjører WPA-AES på begge radioene)

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Jeg har ikke mye erfaring med bedrifts-nivå utstyr, men en billig løsning som vil holde til selv det meste av tungt privatbruk er en DD-WRT kompatibel ruter + en anstendig gigabit ruter. Jeg bruker selv en slik:

https://prisguiden.no/product.php?p...&cat_id=262

og denne annbefaler jeg helhjertlig. På tross av lav pris har den aldri gitt meg et eneste problem over flere år med konstant bruk og relativt høy belastning i lengre perioder.

 

Uten NAS serveren kan du da slippe unna med en kostnad på 5-700kr litt avhengig av hva ruter du velger. Fordelen er da at du har en del mer frihet i å velge ruter. ALl funksjonaliteten tar DD-WRT seg av, så du kan fokusere på å ha draft-N WLAN på ruteren osv. Forbrukerruterene får du skjeldent med gigabit i seg selv, men pga. du har egen switch til det i lokalnettverket så bli jo det ingen issue så lenge du ikke har en linje som faktisk er over nær 100Mbit eller høyere.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Alternativt kan du kjøre Smoothwall på en PC du har liggende, penger spart og du får en ytelse som ligger langt over dagens rutere på markedet.

 

cjacobsen

Foreslår heller Astaro V7. På siden min er det en kjapp gjennomgang av Astaro etc.(se signatur). Trenger du hjelp til å sette opp brannmuren kan jeg hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...