Gå til innhold

Intel slipper SSD-firmware


Anbefalte innlegg

Det ser faktisk ut som om dette problemet så og si bare gjelder windows 7 brukere.

Problemet har jo noe med firmwaren, men bare win 7 brukere blir berørt så og si.

Kanskje det er TRIM fuksjonen i Windows 7 som ødelegger, hvem vet?

Tingen er at flashen går fint og man starter fint opp etter det,

men når man booter opp andre gang, eller for noen bare bruker disken normalt i ca en times tid

kræsjer det. Det er i alle fall mitt inntrykk av problemet.

Endret av Caveman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ØH....

Installerte firmwaren. Alt ok.

Detekterte drivere, spurte om reboot, rebootet, alt ok.

Kjørte SSD toolbox og trim'et en gang (schedulet daglig trim'ing). Alt ok.

 

Så... skal jeg bare beholde firmwaren?

Logget meg på remote og tok et backupimage rimelig kjapt.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Kanskje det er TRIM fuksjonen i Windows 7 som ødelegger, hvem vet?

Tingen er at flashen går fint og man starter fint opp etter det,

men når man booter opp andre gang, eller for noen bare bruker disken normalt i ca en times tid

kræsjer det. Det er i alle fall mitt inntrykk av problemet.

Rart. Jeg har nå en stasjonær og en laptop med X-25M 160GB, og en stasjonær med X-25M 80GB. Alle tre maskinene kjører Windows 7 Professional, og ingen har hatt ptoblemer med ny firmware.

Lenke til kommentar

På ITAvisen står det at det er en "Windows 7 oppdatering" som ødelegger Intel SSDene. Jeg vet ikke helt om man kan ta alt som står der for god fisk :D Det lureste er vel å vente med å oppdatere til Intel har funnet ut hvilke omstendigheter som skaper disse problemene og dersom man har et system hvor disse omstendighetene er til stede så får man vente til Intel kommer med ny firmware og folk tester den (Hvis noen tør å installere den da..).

 

Jeg har selv en kliss ny 80gb X25-M liggende som jeg hadde planlagt å installere Win7 på i helga, bør jeg installere og så evt. oppgradere senere eller bør jeg bare vente til situasjonen med ny firmware er mer avklart? Med andre ord, kan det å bruke denne disken med gammel firmware føre til ytelsestap som ikke kan rettes opp med ny firmware?

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
Hvorfor gjelder performance boosten bare 160GB'ern og ikke 80GB?

Den gjelder både 80Gb og 160GB. Alle Gen2 SSD'er fra Intel. Selvsagt hvis man ser bort fra at firmwaren er trukket tilbake fordi den sterngt tatt ikke virket på noen ting ;)

 

Dette gjelder vel abre at den oppretholder ytelse over tid? Økt write-hastighet gjelder såvidt jeg husker kun 160 GB.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...