Gå til innhold

Sebbes treningslogg! Stronglifts, svømming og muay thai.


Anbefalte innlegg

26.August.2010

 

Styrketrening. Stronglifts A.

 

Bestemte meg for å ta trening A på fredager, og trening B på mandager slik at jeg får markløft den første dagen etter hvile.

Har også deloadet i knebøy etter en fysisk og psykisk knekk på 85kg, greit å starte litt lavt nå som treningsmengden i uka har økt betraktelig.

 

Knebøy: 60kg 5x5 L

Benkpress: 50kg 5x5 M/L

Stangroing: 45kg 5x5 L/M

 

 

Kosthold: Tenkte også bare nevne at kostholdet ikke har vært bedre! Spiser mektige frokoster, får god varm-mat på skolen som er bra og matlysten er på topp.

Kommentar:

 

En ganske lett trening, men føler godt i ettertid at musklene er godt brukt.

 

Fikk en stor "aha" opplevelse i benkpress idag! Har tidligere bare kjørt skulderbladene sammen og strammet skuldrer/triceps. Idag blåset jeg meg mye mer opp, strammet ryggen kraftigere og følte at hele kroppen var mye strammere, noe som resulterte i at jeg følte det ble lettere, og det tok mye mer i brystkassa enn i triceps. Det var herlig!

 

I stangroinga kjører jeg med stopp mellom hver rep, hvor jeg setter ned vekta på gulvet, står vannrett med ryggen.

 

Fikk det litt travelt på slutten for å rekke middagen, ikke så morsomt å trene med stress. Tok meg derfor friheten til å droppe mage og dips, føler jeg gjør meg fortjent til det etter første uka med det nye opplegget.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mandag 30 August 2010

 

Stronglifts B:

 

Knebøy 62.5kg 5x5 L

Overheadpress 40kg 5x5 T

Markløft 90kg 1x5 M/T

 

Nedtrekk: 60kg 4x8

 

Planken: 3x30sec

 

Kommentar:

En helt grei økt, kommer meg ikke over hvor svak jeg har blitt i overheadpress, men jeg får bare bite det i meg, tror det blir deloading der snart. Følte meg litt stiv i markløften, noe stemte ikke helt som gjorde det tyngre, må laste opp en teknikkfilm.

 

De bygger om på gymmen så jeg fant ingen plass å ta chins, derfor ble det nedtrekk.

 

Føler generelt at jeg mangler guts på senteret, styrketreninga er ikke like morro slik som den var før sommerferien da jeg trente med mine gamle kompiser. Skal kanskje skifte gym her ute for å trene med noen jeg har kommet i kontakt med i lokalområdet, det burde hjelpe.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Muay thai kult ass! Jeg og en kamerat driver ellers å lærer oss Krav Maga på tirsdager og i helger, men måtte ta fri denne uken grunnet for at jeg mursteinet han i trynet med et uhell. Ellers så har jeg forstått at jeg må bli tøffere og større når det gjelder håndball og vil tro at Krav Maga er en ny begynning til den tøffe Pijus.

 

Trener dere Krav Maga selve? Isåfall er vel det litt vel risky?

Lenke til kommentar

Muay thai kult ass! Jeg og en kamerat driver ellers å lærer oss Krav Maga på tirsdager og i helger, men måtte ta fri denne uken grunnet for at jeg mursteinet han i trynet med et uhell. Ellers så har jeg forstått at jeg må bli tøffere og større når det gjelder håndball og vil tro at Krav Maga er en ny begynning til den tøffe Pijus.

 

Trener dere Krav Maga selve? Isåfall er vel det litt vel risky?

 

Ja det gjør vi. Vi trener ganske real life da, slik at vi får lov å drylle til hverandre (ikke med all kraft selfølgelig), mens den andre partneren skal prøve å beskytte seg. Og det var jo det som var tilfellet, han var ubevist at han fikk et slag i tryne og gikk ned for telling.

 

Ellers så har jeg en bok om det samt et par treningsvideoer, så tar vi oss et par timer på tirsdagene.

Lenke til kommentar

Muay thai kult ass! Jeg og en kamerat driver ellers å lærer oss Krav Maga på tirsdager og i helger, men måtte ta fri denne uken grunnet for at jeg mursteinet han i trynet med et uhell. Ellers så har jeg forstått at jeg må bli tøffere og større når det gjelder håndball og vil tro at Krav Maga er en ny begynning til den tøffe Pijus.

 

Trener dere Krav Maga selve? Isåfall er vel det litt vel risky?

 

Ja det gjør vi. Vi trener ganske real life da, slik at vi får lov å drylle til hverandre (ikke med all kraft selfølgelig), mens den andre partneren skal prøve å beskytte seg. Og det var jo det som var tilfellet, han var ubevist at han fikk et slag i tryne og gikk ned for telling.

 

Ellers så har jeg en bok om det samt et par treningsvideoer, så tar vi oss et par timer på tirsdagene.

 

Ser foran meg at uten trener kan dere aldri gjøre situasjonene så ekte at det blir brukbart? Og hvis dere gjør de så realistiske som mulige, er det en stor risiko igjen uten trener. Men lykke til, Krav Maga er avanserte greier, selv liker jeg ikke å tenke så mye, bare å slå :D

Lenke til kommentar

Krav maga er ikke avansert i det heltatt ( i forhold til mange andre kampsport). Krav maga bruker ganske så enkle og naturlgie bevegelser, og joda selfølgelig er et par av dem avanserte, men i forhold til for.eks high kick eller sidespark i teakwon-do.. Gjæ dæ!

 

Det jeg liker med krav maga er at du befinner deg i "ekte" sittuasjoner, og du trener på hva du skal gjøre i de sittuasjoene. Når jeg gikk på teakwon-do så stod vi jo der og sparka løs i lufta, og ble aldri tatt ut i ekte sittuasjoner. Krav maga foreksempeel, vet du akkurat hva du skal gjøre hvis noen kommer med kniv mot deg eller om du ser at motstanderen er på vei til å slå fjeset ditt. Slik ting foreldrene våre aldri lærte oss :p

 

http://www.youtube.com/watch?v=1C3XNDyVXRg&feature=fvst

 

Selfølgelig driver vi ikke på dette nivået, men heller gjør det for gøy og spenning. Uansett var kameraten min ganske keen på å lære selvforsvar, så jeg tenkte jo hvorfor ikke. Og etter jeg hadde lest boken The Art of Manliness og sett filmen Fight Club - ble jeg jo bare mer interesert i slossing.

Endret av Knife
Lenke til kommentar

Krav Maga og pyjamassporter må ikke sammenlignes nei, Krav Maga er en ren selvforsvars-stil og taekwondo en lek/oppvisning/livstil osv.

 

Jeg ville ikke gått imot noen med en kniv hvis jeg trente litt Krav Maga på lavt nivå, pass på så du ikke blir for kjepphøy og går på en smell en dag. :p

 

Selv trener jeg Muay Thai og tidligere vanlig boksing, rett og slett fordi man får prøvd seg på fullkontakt ofte, du lærer deg å ta imot smeller, og gi smeller, denne "realismen" savner jeg i Krav Maga, og gjør boksestilene ypperlig i selvforsvar. På den andre siden er ikke Muay Thai den mest fredelige formen for selvforsvar.

 

 

 

Ah en liten historie:

 

Kom en Taekwondo fyr på skolen og skulle vise oss både taekwondo som konkurranse(med spark) og som selvforsvar.

Det som var morsomt var selvforsvaret, der vi lærte oss "triks" mot f.eks noen som tar tak i skjorta, håret o.l. Jeg må si disse teknikkene var så avansert at en baby skulle klart å jule opp meg hvis jeg hadde vært nødt til å tenke så mye.

 

Uansett så skal vi trene på en teknikk mot noen som tar tak i håret. Han sier jeg skal komme frem, slik at jeg kan være prøvekanin. Han ber meg ta tak i håret, og jeg tar tak i det. Hardere sier han, "dette skal være realistisk". Så okey tenker jeg, nå skal jeg ta i alt jeg kan, akkurat som det hadde vært en ekte situasjon. Jeg griper hardt tak i håret, og han prøver å få til teknikken sin med å vri arma rundt og snurre og alt ihop, men han får meg ikke løs, jeg holder alt jeg kan og han prøver gang på gang. Til slutt må han be meg slippe opp litt så han kan vise frem "teknikken" :D

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Tirsdag 31 August 2010

 

Muay Thai

 

1 time og 30min

 

Herregud som jeg digger thaiboksing.

Synes virkelig jeg får til dette, sparkene begynner å sitte godt, både i venster foten og høyre. Sparket til og med en person ut av balanse når han holdte mitsene :D

 

Ellers mye kondisjon i denne økten i form av kombinasjoner, hurtighet foran kraft og mits-øvelser (spark og slag kombinasjoner).

 

Jeg elsker dette!

 

 

 

post-71122-1283277929,3757_thumb.jpg

 

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Onsdag 1 September 2010

 

Svømming 1 time.

 

Brukte ca 35 minutter på brystsvømming, teknikken føles god der, går kjappere, jeg er mer avslappet og har bedre utholdenhet. :)

 

Bruke ca 25minutter på crawlteknikk. Fortsatt dårlig på dette, men fikk litt hjelp av en erfaren svømmer som var der. Sliter med både pusting, balanse og at jeg strammer kroppen for mye.

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden brente du opp halsen din med alkohol? Hva drakk du? Tennveske? :p

 

Edit: Husker hvordan du tjatet på forumet for ca 1år siden om at du kom til å holde deg unna alkohol fordi det ødelegger kroppen osv osv, ser ut som du har smaket på det og innser at det kanskje ikke er så ille ;)

Endret av Sebbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt klart, festing hver helg nå. Smoke in da house!

 

Det gikk litt vilt for seg, drakk mye av sprit blandet i noe og tyrkisk pepper. Men jeg husker jeg drakk mickey finn, også lå jeg meg på sofaen. Og da merket jeg at jeg fikk alkahol i nesen og ned halsen (tror det var spiserøret eller noe sånt..) og det var intens svie i 2 minutter. Og idag morres våknet jeg opp og hadde ekstrem smerte i halsen. Minnes noe som halsbrann, bare mye verre.. Men for all del så kan det også være drittet vi fyrte opp..

 

Men uansett, alkahol er helt klart ille. På arnold sine tider var det en stor kasse med øl ut i skogen og løfte på steiner mens man heller i seg øl. Det hadde vært noe..

 

Alkahol fører også til horomon ubelanse, mer av de catabolske horomonene mindre av de anabole (untatt insulin of course..), som ikke er akkurat den rette formelen for muskelvekst. Uansett så husker jeg at det var en fyr som spurte om hvordan han skulle få fin kropp/vekk med magen. Og da fikk vi vite at han hadde svære fylle kuler i helgene, noe som jeg reagerte på..

Endret av Knife
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mange som løftet steiner på 70-tallet, var vel mer av den tradisjonelle krogrunden for å så sovne som et svin og våkne som et vrak, tror ikke det har forandret seg mye :p

 

Drakk selv som en tulling hele russetiden, deretter rundt alle avslutninger og fester når skolen var nærmest over, og så i en stor del av sommeren på festivaler, rart jeg har mistet mye styrke? :p Her snakker vi fylla mange dager på rad, 2 dager pauser og så på den igjen.

 

Kan ikke si jeg angrer på tiden, hadde det sykt gøy og aldri vært så ravet før i hele mitt liv, røyket en del også. Men nå har jeg ikke drukket siden Midten av Juni. Nå har jeg opplevd det å väre ganske mye ute å kjöre, heldigvis holdt jeg meg unna narkotika, men fikk en posjon med amfetamin-piller i hånda, men de havnet i bakken, dette var på en festival i Sverige. Nå er jeg nikotin-fri og drikker svärt skjeldent, men jeg har det kjempe fint, fikk revet meg skikkelig løs og føler nå for å gå tilbake til et mer kontrollert liv.

 

Når du blir litt eldre Pijus får du nok kontroll på drikkinga :D

 

 

Edit: Det skrives alkohol :)

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Onsdag 8 September 2010

 

Svømming:

45min med brystsvømming. 10-15min med litt crawl-teknikkk

 

Kommentar

Så godt å endelig trene igjen, begynner å bli helt frisk!

Føler fortsatt en fremgang i teknikkene, fikk også litt hjelp av en rutinert dame der.

 

 

-------------------------------------------------------------------

 

 

Har også lagt om treningskjema, ettersom det ikke var thaiboksing for nybegynnere på torsdager.

 

Frem til jeg havner i den avanserte gruppa i thaiboksinga vil uka se slik ut:

 

Mandag: Stronglifts (B)

Tirsdag: Muay-Thai

Onsdag: Svømming

Torsdag: Stronglifts (A)

Fredag: Svømming

 

Skulle også kunne legge opp det slik:

 

Mandag: Stronglifts

Tirsdag: Muay-Thai

Onsdag: Stronglifts

Torsdag: Svømming

Fredag: Stronglifts

 

Men tror jeg for den førstenevnte ettersom 5 treninger i uka er mye, og da er det greit å bruke 2 på svømming for å ikke overbelaste meg selv. Synes også svømming er ekstremt gøy!

 

Går på et tøfft studie, og svømmehallen ligger rett ved skolen. Så er veldig godt å gå gå dit og svømme, deretter tilbake til skolen og studere mer :)

 

Noen som har noen innvendinger på det nye skjemaet?

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...