Gå til innhold

Test: Radeon HD 5870 i Crossfire


Anbefalte innlegg

Prosessorteknologien kommer nok til å forbedres jevnt og trutt i maaange år fremover. Men akkurat lysprosessorer og 3 atomer per transistor tror jeg er både urealistisk og en uønsket retning.

 

Det jeg tror vil gjøre størst fremskritt det neste tiåret er:

- Først sammensmelting av CPU og GPU

- Utvidelse av det sammensmeltede konseptet til flere kjernetyper

- Integrering av DRAM eller lignende teknologi på prosessoren

- Fiberoptisk kobling mellom prosessor, brikkesett (og nettverk i servere, ikke hjemme)

- Økt bruk andre instruksjonssett enn x86-systemet (men fortsatt x86-kompatibilitet)

- Langt raskere lagringsmedia og kobling til prosessoren

- Redusert effektbruk

- Redusert pris

- En enorm utvikling av hvordan vi bruker internett (programvare)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vi ser er at to slike kort blir samlet hakket varmere ett et enkelt kort. Det er bare å forvente når to massive kort blir sittende med få centimeters avstand.

 

En av de to viftene blir i crossfire betydelig blokkert ved innsugningspunktet. De to kortene står ikke langt fra hverandre, noe som ikke bare tvinger viften til å jobbe et lite hakk hardere. Det oppstår også litt ekstra lyd i form av gjengklang og refleksjoner.

 

Dette er etter min mening en svakhet ved layouten på en rekke X58-kort. Det ser ut til at produsentene pakker flest mulig PCI-Ex16 spor på kortene for å kunne skryte på seg støtte for Tri-SLI og CrossfireX, uten å tenke over hvordan dette vil fungere i praksis med dual-slot kjølere :thumbdown:

Lenke til kommentar

War: Per i dag kan man enten velge mellom for dyrt eller for dårlig båndbredde og latency. Lasere og mottagere ligger i dag som separate brikker på hovedkortet. Da mister man mye av gevinsten. Det jobbes med å implementere lasere og mottagere direkte på prosessorer, men det er for dyrt og for tidlig for masseproduksjon. Men det kommer (trolig). :)

Lenke til kommentar

finner ikke info om drivere heller. men antar at de har brukt samme driver. hvis det er nyere driver i den nyere testen, så er jo den dårligere en den forje driveren. jeg fikk helt paff når jeg så hvor bra hd 5870 gjorde det på very high i crysis i den første testen. men i den andre testen så er det jo ikke no særlig bedre en gtx 285.

 

kansje noen fra hw.no kan gi et svar ? dere som har testet kansje ?

Lenke til kommentar
Det jeg tror vil gjøre størst fremskritt det neste tiåret er:

- Først sammensmelting av CPU og GPU

 

Personlig er jeg litt i tvil om dette kommer til å være en suksess med det første, i alle fall er det en lang vei å gå. Før en Cpu kan fullstendig ta over arbeidslasten til gpu så må man utvikle teknologien såpass mye at sammensmeltingen av gpu og cpu ikke blir et steg tilbake.

 

Dagens gpu'er har jo et effektforbruk som nesten topper 300 Watt og ønsker man å smelte disse sammen med en cpu så vil man jo ha til sammen opp mot 450W til 500W effekt som man må håndteres.

 

Selvsagt en langt mindre nm prossses vil nok sørge for at man bruker mindre effekt , Nvidia greide jo å gå fra 65 nm til 55nm med en reduksjon fra 236W til 183W (22%) men det betyr også at for å få til den samme ytelsen som man har i dag på en gpu så må man nesten ned til minst 32nm / 16nm ytelse for å få en varmeutvikling som er håndterbar.

 

Jeg tror heller at det er godt mulig at vi går heller mot løsninger der man fokuserer på raskerere tilkoblinger mellom komponentene så at man minimerer eventuelle flaskehalser og slipper å måtte fokusere på en enkelt enhet.

Lenke til kommentar
snip

 

Hvis du skuer litt lengre enn nesen din vil du kansje legge merke til at 90% av markedet bruker onboard løsninger, der cpu+gpu i samme brikke vil være genialt, både mtp pris og batterilevetid/strømforbruk.

 

Tviler på at de vil angripe entusiast markedet først for å si det slik..

 

(no offence :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...