Gå til innhold

Rektor i Bergen vil ha hijab-forbud! Hijab et politisk symbol eller et religiøst plagg? Hva mener du?


Bør vi innføre hijab forbud på skoler i Norge?  

109 stemmer

  1. 1. Bør vi innføre hijab forbud på skoler i Norge?

    • Ja
      71
    • Nei
      28
    • Vet ikke/ingen formening
      10


Anbefalte innlegg

Rektor i Bergen vil ha hijab-forbud

Rektor Atle Fasteland ved Ny Krohnborg skole i Bergen, byens mest flerkulturelle skole, vil ha forbud mot hijab i skolen. Rektoren mener at hijab kan være med på å forsterke kjønnsdeling og holdninger i samfunnet som det er ønskelig å forebygge.

 

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

hijab_691763i.jpg

Foto: Scanpix

 

Jeg mener personlig vi burde hatt et forbud mot hijab i skolen. Den synliggjør religiøs tilhørighet, identitet og et bestemt syn på kvinnens plass i samfunnet, sier Fasteland. Dette handler om hva som er formålstjenlig med god pedagogikk i forhold til en god integrering. Vi må prøve å få det slik at alle har samme mulighet til å utvikle seg. For noen elever vil et slikt hodeplagg virke hemmende i den sammenheng

Han mener en løsning kan være å innføre skoleuniformer i Norge.

Skolebyråd Filip Rygg (KrF) i Bergen synes det er bra at Fasteland løfter fram debatten. Saken er komplisert og flere hensyn må tas, mener Rygg.

 

Å forby religiøse symboler i skolen er jeg imot. At en stiller krav til offentlige tjenestemenn i forhold til fremtredende symboler er én ting, men et forbud rettet mot barn synes jeg blir veldig problematisk

Gerd Fleischer i Seif fortviler over at jenter som vil kaste hijaben ikke tør stå fram i den offentlige debatten.

 

På mitt kontor har kvinner grått sine modige tårer over å måtte gå med hijab. Utallige unge jenter har fortvilet fortalt meg at hvis de ikke har hijaben på seg til enhver tid, får de juling. Disse våger ikke å stå fram i den offentlige debatten. Foreldre slår ofte sine døtre til lydhørhet og dydighet, og hijaben utgjør som regel en del av kontrollen. De stolte velutdannede kvinnene som står fram med hijaben vet også at medsøstre blir tvunget, men snakker lite om det. Jeg mener det bør være en del av deres kvinnefrigjøring å også støtte dem. Tvangen mange kvinner opplever blir bare nevnt i en bisetning

Les også:

--------------------

 

Et politisk symbol eller et religiøst plagg?

Rektor Atle Fasteland har nå tatt til ordet for å forby Hijab på en skole i Bergen. Er vedkommende inne på noe? Er det ikke slik at dette skaper unødige fordommer, stereotyper og annet innvandrerne selv ikke nyter godt av? Eller er det slik at dette verken er et politisk symbol eller et religiøst plagg, men kun et plagg som kan sidestille med smykker ol?

 

Mange spørsmål melder seg. Hva mener du?

 

4549441574d.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ingen grunn til å forby hijab som hodeplagg. Om det nå er politisk eller religiøst eller hva som helst, så mener jeg vi er pent nødt til å godta det om noen faktisk ønsker å bruke det.

 

Men så må også disse jentene ha en reell mulighet til å velge den bort om de ønsker det, det er vel kanskje det viktigste.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke nødvendigvis for å innføre en skoleuniform, men man kan godt innføre en kleskode (som omhandler mer enn hodeplagg) som sier at man generelt skal kle seg pent (med konkrete retningslinjer for hva det betyr). Et hijab/burka forbud kan godt bakes inn i et slikt regelverk ved å forby alt av religiøse og politiske symboler i skolen (ja, også kors rundt halsen, jeg er sikker på at mange synes det er støtende at folk bærer en avbildning av et torturredskap rundt halsen).

 

Loven som skal til står vel faktisk allerede i de norske lover, men er for tiden sovende.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar
Jeg er ikke nødvendigvis for å innføre en skoleuniform, men man kan godt innføre en kleskode (som omhandler mer enn hodeplagg) som sier at man generelt skal kle seg pent (med konkrete retningslinjer for hva det betyr). Et hijab/burka forbud kan godt bakes inn i et slikt regelverk ved å forby alt av religiøse og politiske symboler i skolen (ja, også kors rundt halsen, jeg er sikker på at mange synes det er støtende at folk bærer en avbildning av et torturredskap rundt halsen).

 

Hiver meg på denne. Ingen med hvet i hodet forbyr et plagg uten å forby resten.

Lenke til kommentar

Lovverk for hva man skal få lov til å gå med eller ikke gå med og hvilken symboler man ønsker å gå med eller ikke gå med er så himla detaljeregulerende, men det overrasker meg jo ikke at slike holdninger eksisterer. Det er bare smått absurd å gjøre folk til kriminelle for hva man går med på hodet.

 

At skoler selv kan innføre kleskodekser har jeg ikke så mye problem med, såfremt vi får inn fritt skolevalg her til lands slik at man kan velge annen skole om det ikke passer en.

 

Men å innføre nok en lov i kampen for rullebåndsamfunnet? Nah, vi er for glad i å påby/forby som det er. Dette her minner ironisk nok om galskapen av noen lover man har i enkelte muslimske land.

 

Hvordan går ordtaket? Same shit, different wrapping? Passer vel fint for denne påby/forby-kulturen. :)

Lenke til kommentar

Vi må appsolutt fårebygge tvangsbruk av slike plagg (og all annen form for tvang selvsagt), men å si at de som virkelig ønsker det ikke skal få lov blir for mye kontrollering av befolkningen.

 

for å sette det litt på spissen; ville du satte pris på at kassa dama på rimi fortalte deg at du ikke fikk kjøpe mer grandis fordi du hadde begynt å bli for feit?

 

vet at det ikke er et direkte sammenlignbart eksempel, men bare for å vise et påeng. Ingen liker å bli fortalt hva de skal og ikke skal. Om jeg vil spise meg feit på grandis så må da jeg få bestemme det selv. om jeg vil røyke meg til døde på tobakk så er det mitt valg.

Hvorfor skal ikke jenter få lov til å ha på seg et enkelt hodeplag OM DE SÅ ØNSKER DET SELV?

 

 

Et annen punkt er at vi skaper fordommer og rasisme ved å forby slike plagg;

- Dersom vi legger et forbud så har vi gjort det ultimate for å belyse kultur og relgions forskjeller.

- et forbud vil vise vår manglende tollerangse for ulike kulturer og relgioner.

 

 

Men som rektoren sier: "hijab kan være med på å forsterke kjønnsdeling og holdninger i samfunnet som det er ønskelig å forebygge."

I et norge som kjemper så hard for en total likestilling så er dette er verdig påeng. Men skjørt faller også under samme kategori. Ingen som skriker opp mot det. hvorfor gjør vi så stor forskjell på disse sakene? Er ikke en jente som kommer på skolen med et 15 cm langt skjørt like mye med på å skape kjønnsdeling og feil holdninger i samfunnet som en hijab?

 

 

Jeg er ikke for å forby noen ting, men skal du først forby hijaben så må vi innføre en unisex skoleuniform samtidig. du kan ikke bare forby ting som kommer fra andre kulturer, da er vi tilbake på rasisme og "rednek" tankeganger igjenn.

 

 

 

Det som er vært å legge merke til er at denne rektoren kjemper ikke for skoleuniform (som tilfeldig vis også hadde forbudt hijaben) men han vil bare forby hijaben (og må legge frem med skoleuniform for å gjøre det politisk korrekt). MAO sitter han med veldig mye fordomer mot muslimsk kultur allerede. (merk: kulturen, ikke menneskene)

Endret av ElmotriX
Lenke til kommentar

"Nei, nei gutt, dette må bli slutt! Ikke storme inn i stua før du har fått av deg lua!" Comes 2 mind...

 

Ser jo det er blitt flere ungdommer som går med lua året rundt.

 

Vi fikk iallefall ikke ha hodeplagg i timene, uten at det ga oss nevneverdige traumer.

 

Men som politisk symbol eller religiøst plagg, vel... Å forby det på _det_ grunnlaget blir vel ikke godt mottat.

 

Jeg ser på Hijab som en måte å kue kvinner på, og at det blir pålagt kvinner i kraft av religionen deres.

 

Jeg skulle ønske kvinnene fikk en reell mulighet til å velge selv, noe som kan være vanskelig når man gjerne ikke vil

såre/vanære familien sin. Noen/mange av kvinnene er stolte av plagget også.

 

Jeg mener at dette ikke er en sak for skoleverket, men jeg synes det er bra at det blir fokus på hvordan vi

best skal integrere innvandrere som egentlig blir sakens kjerne etter mitt skjønn.

 

Å innføre skoleuniform som samtlige har måttet rettet seg etter kan jo være ett alternativ. Kanskje det har ført til mindre mobbing også som en positiv side-effect uten at jeg har sett noen konkret forskning på temaet.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke innenfor noen religion, og er hverken kristen eller muslim, men å innføre hijab-forbud er jeg imot. Så lenge religiøse plagg ikke er forstyrrende for andre elever, så har jeg ikke noe imot å ha det i timen. Samtidig har jeg ikke noe imot lue i timen, så lenge den ikke er forstyrrende for andre elever.

 

Men hijab i politiuniformen er jeg ikke så enig i, men det er ikke innenfor trådens tema.

Lenke til kommentar

Jeg leser at mange her tenker ut i fra forutsetninger om at de fleste muslimske kvinner som bruker hijab gjør det som resultat av tvang. Da må jeg stille det vanskelige spørsmålet: hva slags undersøkelse eller forskningsresultater viser at de fleste som bruker hijab her i Norge gjør det på bakgrunn av tvang og ikke på frivillig basis? Tenker folk så lite rasjonelt at tanken om en frivillig bruk av hijab har aldri slått dem? Det er nettopp de som tar som utgangspunkt at de fleste muslimske kvinner som bruker hijab her i Norge gjør det på bakgrunn av tvang, som også sitter med de fleste fordommer i forhold til muslimer, fordommer basert på falske premisser.

 

Selvsagt skal det være lov å bruke religiøse plagg her i Norge, alt annet hadde vært motstridig i forhold til norsk konstitusjon og demokratiske grunnprinsipper som sørger for religionsfrihet. Til tross for at jeg personlig er ateist så anerkjenner jeg behovet for de som ønsker å praktisere sin religion på fritt grunnlag. Det finnes selvsagt unntak i forhold til statlige institusjoner slik som politi og forsvar hvor uniformen er en pliktig del av jobben for de ansatte. Men skolen derimot har ingen pliktig uniform krav, dermed er det helt uberettiget og forby religiøse plagg på uansett hvilket skolenivå.

 

I tillegg sliter mange her på forumet å forstå at hijab i utgangspunktet ikke er et religiøst plagg. Hijab nevnes ikke med ett ord i Koranen, i hvert fall ikke det jeg kjenner til. Det som nevnes er at kvinner skal gå dekket når de viser seg offentlig, og fremfor andre menn som ikke er deres ektefelle. Det er mange land i verden med muslimsk majoritet der bruken av hijaben er nærmest fraværende i samfunnet, for eksempel land slik som Bosnia og Tyrkia. Dermed velger jeg, og mange med meg, å behandle dette plagget som et kulturelt plagg.

 

Når vi behandler dette plagget som et plagg basert på kulturelle koder, så finner vi enda mindre belegg for rasjonelle argumenter som støtter et forbudt mot bruken av hijaben i skolen. Hvis vi forbyr dette plagget, med underliggende antagelse at plagget ikke er et religiøst men kulturelt plagg, så kan vi forby alle former for klesplagg, uavhengig av om de representerer religiøse eller politiske symboler. Under slike forutsetninger beveger vi oss i farlig farvann, der demokratiske og individuelle rettigheter innskrenkes betydelig, og det meste overlates til statlig kontroll. Dette skremmer meg mer enn et simpelt klesplagg slik som hijab.

 

Denne rektoren som har uttalt seg om saken prøver å fremstå som moderat i diskursen. Han mener at hijaben bidrar til stigmatisering, og ønsker dermed å hjelpe disse ungdommene som bruker hijab til å kvitte seg med plagget slik at de har de samme forutsetninger til å lykkes som alle andre. Absolutt alle undersøkelser viser at muslimske jenter som bruker hijab til daglig er faktisk de beste elever blant alle muslimske jenter. I gjennomsnitt gjør de det bedre på skolen enn mange etniske nordmenn. Hva er det denne rektoren prøver å oppnå da?? Hva er det han ønsker å hjelpe disse jenter med når de allerede gjør det bedre på skolen enn de fleste??

 

I tillegg, hvis han virkelig ønsket å hjelpe disse jenter som bruker hijab i skolen mot stigmatisering så hadde ikke han fått i gang en diskurs som kun bidrar til enda mer stigmatisering enn før. At han poengterer hele tiden at han ikke har noe i mot muslimer, er knakende likegyldig for meg. Han kan si hva han vil, men hans handlinger tyder på at har andre preferanser enn han selv påstår han har. Det hele er et tåpelig pr-stunt fra en avdanket rektor som ønsker seg litt media oppmerksomhet på slutten av karrieren. Vi har vel viktigere samfunnsproblemer å diskutere enn om noen simple klesplagg.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

@ Statsviter:

 

Greit nok, det er kulturelle sammenhenger med det å bruke hijab, men det er også i stor grad grunnet religion. Så å si at det kun er kulturellt blir helt feil, selv om du har et poeng.

 

Tenk også på at jenter i 5-6-årsalderen. De tenker nok ikke i stor grad på hva de har på seg, og mye mindre hvorfor de har det på seg. Dermed blir det foreldrene sitt valg å bekle datteren sin med dette plagget.

 

Det er jo ingen hemmelighet at grunnen til at kvinnen må dekke seg til er for å ikke friste andre menn. Jeg mener det er nedtrykking av kvinners rettigheter

Lenke til kommentar
Greit nok, det er kulturelle sammenhenger med det å bruke hijab, men det er også i stor grad grunnet religion. Så å si at det kun er kulturellt blir helt feil, selv om du har et poeng.

 

Selvsagt har jeg et poeng, fordi bruken av hijaben er mye mer forbeholdt enkelte samfunn i Midtøsten enn ellers i verden. Om noen påstår at dette har mer tilknytting til religiøse koder enn de kulturelle, kan ikke jeg gjøre noe med. Jeg legger frem faktagrunnlaget som tilsier at dette er først og fremst kulturelt plagg, et plagg som har fått mer religiøs tilknytning fordi dette kulturelle plagget for det meste brukes i samfunn som i stor grad består av muslimer. Men det rettferdiggjør ikke defineringen av plagget som et religiøst plagg fordi det finnes mange muslimske samfunn der bruken av dette plagget ikke er utbredt, i tillegg til at det finnes samfunn som ikke er muslimske men der bruken av plagget er rimelig utbredt, samt at den hellige boken, som for øvrig er den beste kilden til å klargjøre slik spørsmål, ikke nevner plagget med ett ord.

 

Tenk også på at jenter i 5-6-årsalderen. De tenker nok ikke i stor grad på hva de har på seg, og mye mindre hvorfor de har det på seg. Dermed blir det foreldrene sitt valg å bekle datteren sin med dette plagget.

 

Hva vil du frem med dette? Selvsagt er det foreldrene som skal bestemme over egen datter som er 5-6 år, aller fleste gjør nettopp det fordi disse ungene er ikke myndig. Alle foreldrene har et ansvar, uavhengig av religiøstilhørighet eller etnisk bakgrunn, og bestemmer hvordan deres unger skal kle seg. Alle foreldrene har egne preferanser når de tar slike valg. Jeg kan ikke si at det er verre at enkelte foreldre ønsker at deres datter skal kle på seg hijab, enn enkelte andre foreldre som sender datter sin på skolen ikledd miniskjørt. Jeg reagerer heller på det siste enn på det første eksemplet, fordi i det første eksemplet er jenta i det minste kledd anstendig.

 

Det er jo ingen hemmelighet at grunnen til at kvinnen må dekke seg til er for å ikke friste andre menn. Jeg mener det er nedtrykking av kvinners rettigheter

 

Så når en jente viser litt anstendighet, mener du er undertrykkende?? Hva som er galt at en jente ikke ønsker å friste andre menn?? Hva slags samfunn har vi fått når det er galt av jenter å ikke friste andre menn?? Det er nettopp dette som er kvinnes rettighet, nemlig det å kunne selv bestemme hva hun ønsker å kle på seg. Ved å nekte hun dette er det jeg definerer som undertrykkende, fordi du ønsker å frata hun en rettighet, rettighet å kle på seg hva hun vil.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Fra "Den sanne historien om slør og skaut i islam" (kronikk i Aftenposten av Walid al-Kubaisi):

 

DEBATTEN I NORSKE MEDIER om den islamistiske hijaben tar utgangspunkt i at den er et påbud i islam. Men meningene om den er omstridte og delt i to fronter: De som vil tillate hijaben i religionsfrihetens navn, og de som vil forby den fordi den er en undertrykkende side ved religionen.

 

På denne måten støtter begge fronter det politiske islam: For islamistenes største drøm er å knytte hijaben til religionen islam. Dette er deres seier i Vesten, noe som de ikke klarte å oppnå i den muslimske verden. Islamistene har den holdningen at hvis Vesten støtter bruk av hijab, så er det "våre religiøse rettigheter". Hvis man er for forbudet av hijaben, så er det "enda et bevis på Vestens hat mot islam".

 

HIJAB - EN MOTE. Men debatten om hijaben i den muslimske verden foregår på andre premisser enn i Vesten. Fordi muslimene mener at den ikke er et påbud i islam, men et uttrykk for det politiske islam som begynte som en mote etter Khomeinis revolusjon i 1980-tallet. Tilhengere av politisk islam brukte denne moten for å markere sitt politiske ståsted.

Lenke til kommentar
Det finnes selvsagt unntak i forhold til statlige institusjoner slik som politi og forsvar hvor uniformen er en pliktig del av jobben for de ansatte. Men skolen derimot har ingen pliktig uniform krav, dermed er det helt uberettiget og forby religiøse plagg på uansett hvilket skolenivå.

Hva synes du så om at forsvaret har tillat sikher og muslimer å turban/hijab som en del av uniformen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...