Gå til innhold

Jesus gjennkomst? Hvordan vil de kristen takle det?


Anbefalte innlegg

Hva er de kristnes syn på Jesu gjennkomst?

 

Her om dagen kom jeg til å tenkte på en tekst av Tor Åge Bringsværd jeg leste for leenge siden.

"Matt. 18.20" kan vel bare tolkes som at negeren faktisk var Jesus som hadde kommet tilbake (?).

 

Det jeg vil frem til er at, dersom jeg går frem til en forsamling kristne og sier; "Jeg er Jesus, og jeg har kommet tilbake". Tolker de meg som en gal idiot? Og dersom de gjør det, på hvilket grunnlag? Sett at jeg faktisk var Jesus som hadde kommet tilbake? Hvilken respons skal en kristen gi? Legge seg flat og si; "yess, der var'n tilbake gitt", eller faktisk kreve et bevis for det? Slik som litt hokus-pokus med litt lyn og torden?

 

Mener å huske fra inndoktrineringen i barneskolen at det står skrevet et sted i bibelen der Jesus sier noe slikt som; "...du skal ikke kreve bevis for det jeg sier/gjør, du skal bare tro..." (...løst sagt fra min side).

 

Link til teksten av TÅB: http://www.gyldendal.no/toraage/tekster/matt1820.html

 

Poenget mitt er at en kristen eller en kristen forsamling vil drite på leggen sin samme hvilken respons de kommer med. Er "Jesus" som kommer tilbake bare en gal tulling og de biter på så har de dummet seg ut ved å tro at det faktisk var "Jesus" som hadde kommet tilbake.

 

Og motsatt, dersom det faktisk er Jesus som har kommet tilbake og de ikke tror på det, ja da har de drit til lang oppover halsen og litt til...

 

Tanker, synspunkter... ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel slik at neste gang jesus kommer vil man merke det greit ved jordens undergang som du kan lese om i revelations (Johannes åpenbaring på norsk), fire ryttere, stiger til himmelen og helvete på jord. får mye med seg ved å høre the man comes around "av" johnny cash. Hvis ikke jeg har misforstått grovt da.

 

Du kan høre den på spotify

Endret av Colb
Lenke til kommentar

Googlet litt og fant denne teksten:

 

"Da disiplene spurte Jesus: “Hva skal være tegnet på ditt komme og på denne tidsalders ende”, begynte Jesus sitt svar med å si: “Se til at ingen fører dere vill”, Matt. 24:3.4. Hvorfor var denne advarselen så viktig at den ble gitt før han nevner alle tegnene på sin gjenkomst? Sannsynligvis fordi han visste at djevelen har planlagt et gigantisk bedrag vedrørende hvordan Jesus skal komme igjen. Guds motstander satser alt på at så mange som mulig skal havne på hans side i kampen mot Gud og derfor ikke være beredt når Jesus kommer. Vi blir fortalt at djevelen kan og skal framtre som en lysets engel, 2. Kor. 11.14.15 og at han har evne til å utføre det som ifølge våre sanser registreres som mirakler, tegn, undre og mektige overnaturlige gjerninger, Matt. 7:22.23. 24:24. 2.Tess. 2:9. Åp.13:13.14. 16:13.14.

 

Hva vil skje hvis djevelen på denne måten utgir seg for å være Kristus, kommer ned på jorden, vandrer omkring som en lysende og strålende skikkelse og utfører mirakler og undre? Han har jo allerede forberedt kristenheten til å tro at alle mirakler som utføres i kristne miljøer er fra Gud, enda Bibelen klart viser oss at mirakler aldri i seg selv er et tegn på at Guds Ånd står bak, Matt. 7:22.23. Fruktene som dokumenterer Guds nærvær er en dyp overgivelse og kjærlighet til Gud som alltid produserer åndens karakterfrukter og leder til lydighet mot alle hans bud, altså Guds hellige lov, Joh. 14:15. 1.Joh. 5:2.3. 2.Joh. 6. Når dette er rammen og innholdet i gudsforholdet, vil Herren ofte gripe inn i de troendes liv på mirakuløs måte."

 

...hehe, som jeg tenkte. En masse hokus-pokus;-)

Endret av erlingj
Lenke til kommentar

Hmm, gud virker ikke så allmektig når han må bruke hemmelige taktikker for å unngå djevelen :D

 

Nei, personlig så regner jeg med de kristne kommer til å reagere som jødene gjorde da Jesus var her, de dreper han eller lager en ny religion spinoff fra kristendommen slik kristne gjorde fra jødedommen.

 

PS! Egentlig tror jeg ikke han kommer, men som et tankeeksperiment så er overstående mitt tips.

Lenke til kommentar
1. Hmm, gud virker ikke så allmektig når han må bruke hemmelige taktikker for å unngå djevelen :D

 

2. Nei, personlig så regner jeg med de kristne kommer til å reagere som jødene gjorde da Jesus var her, de dreper han eller lager en ny religion spinoff fra kristendommen slik kristne gjorde fra jødedommen.

 

1. Personlig tror jeg teologene har anstrengt seg alt for mye for å understreke Guds allmakt, der de graver seg ned i et hull de ikke kan komme opp fra fordi det hullet de skulle sitte og føle seg trygge i, ikke vil la dem gå noe sted i ettertid. Tror nok at Gud er mektig, men at det finnes visse begrensninger også for ham.

 

2. Jesus skal ikke komme igjen som en unge født utenfor ekteskap og oppdratt av en snekker. Når(om) Jesus kommer igjen skal det være ganske mye mer tydelig, for eksempel vil vi kunne se at verden omtrent på samme tid går under eller noe sånt. Så jeg tror at ved Jesu andre visitt her vil vi ha ganske mye mer markante tegn enn de hadde på den tiden - selv om de også hadde ganske greie tegn, skal vi tro Bibelen, hvilket vi jo gjør siden vi tar utgangspunkt i at det er sant at Jesus vil komme tilbake.

 

Å lage spinoff-religion blir ikke et alternativ uansett da, siden alle kommer til å være døde.

Endret av SkjeggNorris
Lenke til kommentar

Begransninger for gud? Hvorfor det? For en fyr som etter sigende har skapt hele det enorme og komplekse universet skulle ikke ha noen begrensninger whatsoever når det kommer til ukompliserte små mennesker og deres handlinger, det blir bare latterlige antagelser å si slikt. Samme som når de kristne påstår at guden deres er så inn i gamperæ*a gløgg at vi ikke har noen mulighet for å forstå ham, hvor har de dette fra liksom?

 

Jeg har lest bibelen 2 da jesus kom tilbake for annen gang på torget i lørenskog. Gikk ikke serlig bra det heller , ihvertfall ikke bedre enn den første gangen han var her. Siden de religiøse er så flinke med å kaste rundt seg med ville påstander skal jeg prøve meg på en selv: Jesus finnes ikke og vil derfor heller ikke komme igjen! Fin påstand hæ? Hæ? hæ? HÆ?

 

I samtelige religioner vi har trodd på oppover så har det vært med noe slikt tull om at alt skal begynne på nytt eller de døde skal returnere eller lignende sludder, men kan noen fortelle meg om sist dette skjedde? Nei akkurat..... kristendommen er en bløff og det er det ingen kristne som takler! :) De tror at alle andre religioner er en bløff (egentlig ganske fornøyelig når du ser på det :) ) og innser ikke at deres egen er en like stor bløff som alle de andre religionenen der ute, enten de har vært, er eller kommer til å bli......

Lenke til kommentar

Jeg tipper at jeg føler mest for å le Jesus langt opp i trynet når han kommer. Jeg kommer til å le av at selv ikke ham, som sønn av Gud, klarte å formidle budskapet sitt på en sånn måte at det appellerer til størstedelen av verdens befolkning. Misforstå meg rett, jeg tror ikke at han kommer, men jeg skal tro på ham hvis han mot all formodning faktisk dukker opp.

Kanskje vil han prøve å dele havet som bevis. Kanskje vil han på det. Problemet oppstår for Jesus når en gluping i gruppa som står og ser på tar et skritt fram og sier at: "Vel, dette klarer da jammen meg vi også om x år", og fortsetter: "ved hjelp av teknologi..."

 

Og sånn vil vi avskaffe gudenes rolle(om de nå faktisk fins)... Det som virket så ufattelig utrolig for to tusen år siden er det kanskje ikke om nye 500.

Endret av Duvebassen
Lenke til kommentar

Tja, vi kan jo gå på isen, det er også vann... Tenk om det var det de refererte til, at det var så kaldt der en dag at de kunne gå på vannet men den eneste som turte var denne jesus figuren? Når en da vet at ei fjær med letthet blir til fem høns og at disse historiene ikke ble skrevet før i beste fall 65år etter at de skjedde kan vi jo tenke oss hvor "sant" og "nøyaktig" mye av det som står i bibelen er..... Skal vedde for at de ignorantene som levde der nede på jesu tid ville blitt fra seg av beundring bare av å ha sett is og hvis de hadde sett is på en sølepytt ville trodd at dette var en gedigen isbre... :roll:..... Overtroiske er som regel lettere å imponere enn folk som har litt mer kunnskap om ting og tang, sånn har det alltid vært og sånn kommer det alltid til å være, og da har en tendens til å overdrive for at det skal høres grommere og bedre ut....

 

 

Og hvor mange av verdens religioner har fått all dritten de har spådd oppfylt? Akkurat ja, ingen! Hvis du tror at alle de lamme antagelsene og profetier som står i GT er oppfylt i NT så er det jammen på tide med en reality check!!!! Selv oppfyllende profetier imponerer meg like mye som spøkelser....

Lenke til kommentar

Ja som jeg sa, dette er så "sant" og "riktig" som alle slike ting skrevet 65 år + etter det faktisk skjedde... Så hvem vet, kanskje vannet var blikk stille den dagen, men forfatteren syntes det hørtes kulere ut med grov sjø? Hvem vet med disse finne på historiene som har gått på folkemunne i generasjoner....

Lenke til kommentar

Neitakk, den ville og usannsynlige teorien av dem alle er jo allerede skrevet.... :)

 

Det du, og flere med deg, burde gjøre er å slutte å se på alt som står i bibelen som sannhet.... For siden dette ikke er bekreftet noen andre steder enn i bibelen kan det, samme hvor "hellig" noen tror denne boka er, ikke ansees som noe annet enn løse påstander og vill gjettning uansett. Og det er det jeg vil frem til. Den ene historien er akkurat like troverdig som den neste når vi koker dette ned til hva dette egentlig er. Blir som om noen finner et aksemplar av Se & Hør om tusen år og ikke har noe annet å sammenligne de ville historiene som står der for dernest å lage den utgaven av se & hør for "hellig". Da hadde dette se & hør bladet blitt et slikt dokument som hverkan skal eller må stilles spørsmål ved, akkurat som bibelen har nydt godt av helt opp til våre dager. I dag er det ikke lenger hellig og en dør ikke hvis en kritiserer det som står i bibelen, noe som bare for noen hundre år siden var helt utenkelig!

Lenke til kommentar

Som jeg sier, hvor mange profetier er blitt oppfylt av alle de andre religionene rundt om? Ikke en dritt og hvis de har blitt oppfylt er det enten fordi de aktivt ble fulgt opp av de som trodde dette, altså hjulpet på vei, eller ved ren tilfeldighet...

 

Jesus kommer aldri tilbake for han er død og døde står ikke opp igjen. Ikke så vidt vi vet ihvertfall (og der har du vel den største grunnen til at folk tror pådette sludderet, for vi kan virkelig ikke være sikker....)

Lenke til kommentar

Det er helt riktig! Har aldri påstått annet! Det jeg ville frem til er at påstandene om jesusens gjenkomst er påstander, kun det. Dette står i en (1) bok og har altså ikke engang flere kilder å støte seg på..... og så tror folk at dette er sant... Jøss, hvor mye annet rart kan de da få seg til å tro lurer jeg... :)

 

Vi ble da enige til slutt, ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...