Gå til innhold

Clarkdale kommer 3. januar


Anbefalte innlegg

ATW: Det spørs hva du er ute etter. Sammenligning:

 

Core i5 750 Lynnfield: 2,66 GHz (turbo: 3,2 GHz) * 4 kjerner (4 tråder), 8 MB L3, 95 Watt, 196$

Core i5 660 Clarkdale: 3,33 GHz (turbo: 3,6 GHz) * 2 kjerner (4 tråder), 4 MB L3, 73 Watt, 196$

 

NB. 73 watt inkluderer GPU-delen. Dersom den ikke brukes så vil man jo aldri nå helt opp til 73 Watt TDP. Hvor mange watt GPU-delen utgjør finner jeg ingenting konkret på, men ut i fra forskjellene på i5 660, 661 og 670, samt versjonene for bærbare PCer så virker det som GPU-delen utgjør en betydelig del. Kanskje 10-20% av total TDP.

 

Ytelsemessig kan man ha i bakhodet at ingenting skalerer perfekt med antall kjerner. Ytelsen skalerer mye bedre med klokkehastigheten. I tillegg så kan HT utjevne noe av forskjellene på grunn av antall kjerner. Alt i alt tror jeg 660 kan yte i gjennomsnitt omtrent like bra som 750, noe jeg tror prisen også reflekterer.

 

Selv sikter jeg meg inn på i5 650. (Jeg synes forskjellene i spesifikasjoner opp til 660 er for små i forhold til prisen)

 

Bruker jo mindre effekt, det er jo bra, samtidig synes jeg egentlig 4 kjerner fungerer ganske greit, og med automatisk klokking så blir det ikke så langt unna å få det beste fra begge verdener.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg spør meg om er om dette vil resultere i merkbart billigere hovedkort (som før hadde integrert grafikk) for disse CPUene med integrert GPU.

 

Tja, nå ser det ut som det bare blir Intel-brikkesett fremover siden nVidia har satt alt på hold. Så om du betaler Intel (CPU) + Intel (chipset m/GPU) + resten av hovedkortet eller Intel (CPU m/GPU) + Intel (chipset) + resten av hovedkortet kommer nok på ett ut. I praksis er det Intel som styrer prisen på begge deler.

Lenke til kommentar
Ellers ønsker jeg meg en 32nm 4C/8T/GPU til LGA1156, men det blir vel forbeholdt LGA1366?

Jeg tipper det dukker opp et kodenavn for en sånn i 1. kvartal 2010, med lansering 3. kvartal.

 

De tar nok 45->32 nm overgangen litt gradvis. 4-kjernene står trolig litt lengre bak i køa enn 2- og 6-kjerner.

 

Gulftown blir sikkert en stor brikke, men det er jo bare snakk om yield. GPUen og PCIe-kontrolleren tar til sammen ca halvparten så mye plass som en prosessorkjerne.

Bare for å presisere det, så har Gulftown hverken GPU eller PCIe kontroller. Gulftown har i likhet med andre LGA1366 brikker en QPI (QuickPath Interconnect) kontroller.

 

Tipper Intel oppdater 4-kjerne prosessorene til 32nm Westmere-akritektur sommeren 2010.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...