Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gå hjem midt i arbeidsdagen


andeik

Anbefalte innlegg

Tenk deg scenarioet at du kommer halvsjuk på jobb og bare blir dårligere og dårligere utover formiddagen.

Det ender med at du etter samtykke fra arbeidsgiver går hjem.

 

 

Skal dette trekkes i lønn? Må jeg skrive ut egenmelding for de siste 3-5 timene?

Eller hva må jeg egentlig gjøre? Jobber i det offentlige i en IA-bedrift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google... første forsøk:

 

 

Egenmelding

 

Egenmelding betyr at du selv dokumenterer at du er syk. Du behøver ikke gå til lege. Det er du selv som bestemmer at du er for syk til å jobbe. Det er regler for hvor ofte og hvor lenge du kan bruke egenmelding.

 

Dette er de vanligste reglene for bruk av egenmelding:

Du kan ikke bruke flere enn fire egenmeldinger i løpet av 12 måneder.

 

En egenmelding kan vare en, to eller tre dager. Vi må også telle lørdag og søndag.

 

Hvis du er borte fra jobben en halv arbeidsdag eller mer, må du bruke egenmelding.

 

Etter en egenmelding må det gå mer enn 16 dager før du kan bruke ny egenmelding.

 

Etter en sykemelding må det gå mer enn 16 dager før du kan bruke egenmelding.

 

Du kan ikke bruke egenmelding de første åtte ukene du er ansatt et nytt sted.

 

Arbeidsgiveren må få beskjed om sykdommen den første dagen du er borte fra jobben.

 

Du må fylle ut et skjema for egenmelding den første dagen du er tilbake på jobben.

Lenke til kommentar
... Hva med å SI hva det er enn å bare kaste noe løst i lufta dersom det er andre regler for IA bedrifter? :ermm:

..Kort og forenklet:

-24 egenmeldingsdager pr. 12 måneder (mot maksimalt 3x4 for en ikke-IA-bedrift)

-Maks 8 dager sammenhengende egenmeldingsdager (mot 3 uten IA)

-Ingen begrensning i antall egenmeldinger, kan altså ha f.eks 24 stk. endags-egenmeldinger (maks 4 uten IA)

 

Forøvrig gir ikke det Wabby postet noe svar på trådstarters spørsmål.

Jeg vil tro at dette varierer fra bedrift til bedrift, så TS bør se i personalhåndboka (eller rett og slett høre med personalavdelingen).

Jeg vet at noen arbeidsgivere krever at man må bruke egenmelding uansett så lenge du må gå fra jobben, mens andre praktiserer at du slipper å bruke egenmelding dersom du er på jobb minst halve dagen.

Lenke til kommentar

IA = Inkluderende arbeidsliv.

 

En IA virksomhet har en gunstigere egenmeldingsordning.

Denne er utvidet til å være 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode, med mulighet for opptil 8 dagers sammenhengende fravær. Utover dette gjelder bestemmelsene i folketrygdloven.

 

Hvis du er borte fra jobben en halv arbeidsdag eller mer, må du bruke egenmelding.

Er det noen som kan bekrefte dette?

 

Hvis jeg ikke er helt på bærtur nå, så skal vel egenmelding benyttes dersom fravær fra en arbeidsøkt strekker seg over et døgnskille.

 

Ved normal praksis regnes ikke den dagen du gikk hjem fra jobb som en av de opptil 3 (8-IA) sammenhengende egenmeldingsdagene. Du får også betalt ut dagen.

Lenke til kommentar
Ved normal praksis regnes ikke den dagen du gikk hjem fra jobb som en av de opptil 3 (8-IA) sammenhengende egenmeldingsdagene. Du får også betalt ut dagen.

Denne praksisen varierer fra bedrift til bedrift, det er min erfaring. Med mindre det er noen styringer fra f.eks. NAV på dette, tror jeg trådstarter må sjekke i personalhåndboka for å finne ut hva som gjelder for hans bedrift :)

Lenke til kommentar
hvor regner man med Lørdag og Søndag som arbeidsdager for alle her ?

 

det er ikke så mange som jobber på Lørdager og enda mindre på søndagene

Slik jeg har forstått det bruker man egenmeldingsdager da man egentlig skulle jobbe. Hvis en som jobber mandag-fredag er syk fredag og lørdag, trenger han jo bare å bruke én egenmeldingsdag. Skulle han jobbet lørdagen blir det to dager ;)

Imidlertid regner man med helgedagene i det totale antallet dager. I en ikke-IA-bedrift går det ikke å bruke egenmelding om man er syk fredag til og med mandag. Selv om det bare blir to arbeidsdager, blir det fire dager totalt og overskrider da grensen på tre dager. Det må gå 16 kalenderdager mellom hver egenmelding, så om man er syk fredag og påfølgende mandag må man faktisk skaffe sykemelding.

Lenke til kommentar
hvor regner man med Lørdag og Søndag som arbeidsdager for alle her ?

 

det er ikke så mange som jobber på Lørdager og enda mindre på søndagene

Slik jeg har forstått det bruker man egenmeldingsdager da man egentlig skulle jobbe. Hvis en som jobber mandag-fredag er syk fredag og lørdag, trenger han jo bare å bruke én egenmeldingsdag. Skulle han jobbet lørdagen blir det to dager ;)

Imidlertid regner man med helgedagene i det totale antallet dager. I en ikke-IA-bedrift går det ikke å bruke egenmelding om man er syk fredag til og med mandag. Selv om det bare blir to arbeidsdager, blir det fire dager totalt og overskrider da grensen på tre dager. Det må gå 16 kalenderdager mellom hver egenmelding, så om man er syk fredag og påfølgende mandag må man faktisk skaffe sykemelding.

 

hvorfor , man jobber jo bare Fredag og Mandag , Og har fri Lørdag og Søndag ? Det er 2 arbeids dager ikke 4.

arbeidsgiver har bare tapt 2 arbeidsdager.

 

nå vet jeg ikke hvordan det blir å skaffe seg sykemelding på mandag i en slik situasjon som man ikke har forventet ?

Lenke til kommentar
Det er fordi egenmeldingsdager bare kan brukes de tre påfølgende kalenderdager, ikke tre påfølgende arbeidsdager.

 

(Det er blant annet for å motvirke at folk bruker egenmeldingsordningen som ekstra ferie.)

 

argumentet mot ekstra ( snik) ferie skjønner jeg ikke helt.

 

er man syk både fredag og mandag så er man syk .

desuten så kan man ringe å si at man er syk uten at man nødvendigvis er det.

og dokumenter det når man skriver under på egenmeldinga etter en dag hjemme

Lenke til kommentar
-Ingen begrensning i antall egenmeldinger, kan altså ha f.eks 24 stk. endags-egenmeldinger (maks 4 uten IA)

 

Jeg vet at noen arbeidsgivere krever at man må bruke egenmelding uansett så lenge du må gå fra jobben, mens andre praktiserer at du slipper å bruke egenmelding dersom du er på jobb minst halve dagen.

Man kan ikke ta ut 24 endags egenmeldinger da det må være 16 kalenderdager mellom hver egenmelding.

 

Arbeidsgiver pleier ofte å ha føringer på hvordan delvis sykefravær skal tolkes. Siste skrik i "egenmelding" pga syke barn er at man kan avtale fleksibelt uttak (hele og halve dager) for disse.

 

nå vet jeg ikke hvordan det blir å skaffe seg sykemelding på mandag i en slik situasjon som man ikke har forventet ?

 

Leger kan ikke lenger tilbakedatere sykemeldinger, så da er det bare å skaffe seg en sykemelding for mandagen (noe som ofte fører til et par tre ekstra sykedager) og svi av en egenmelding for fredag.

Lenke til kommentar
er man syk både fredag og mandag så er man syk .

desuten så kan man ringe å si at man er syk uten at man nødvendigvis er det.

og dokumenter det når man skriver under på egenmeldinga etter en dag hjemme

 

Og hovedregelen er at alt sykefravær skal dokumenteres av lege. Enkle, korte sykefravær kan dokumenteres av arbeidstaker selv. Da må man avveie hvor mye man skal stole på den norske arbeidsstokken.

 

Siste nytt er for øvrig at over halvparten av norske arbeidstakere synes det er greit å lyve om sykt barn for å få fri fra jobben... Så vi kan tydeligvis ikke stole på dem.

Lenke til kommentar

Fordi folketrygdloven sier kalenderdager og ikke arbeidsdager ;) .

 

Uten at jeg kjenner til den nøyaktige årsaken til at det er slik, vil jeg anta at dette dreier seg om fokus på sykdommens varighet, fremfor arbeidsdager.

 

Legen har lov til å skrive sykemelding fra den dagen h*n ble kontaktet, selv om konsultasjonen skulle skje på et senere tidspunkt.

 

EDIT: Ser at jeg er litt treg her...

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
da er systemet ikke helt rettferdig for dem som blir syke på fredager .

da er man pr. definisjon også syk på lørdag og søndag selv om man ikke nødvendigvis er det

 

Den som blir syk på mandag kan skrive egenmelding for mandag, tirsdag, og onsdag. Den som blir syk på fredag kan skrive for fredag, lørdag, og søndag. Hvordan kan dette være noe annet enn rettferdig?

Lenke til kommentar
Siste nytt er for øvrig at over halvparten av norske arbeidstakere synes det er greit å lyve om sykt barn for å få fri fra jobben... Så vi kan tydeligvis ikke stole på dem.

 

Nei, barneforeldre kan man ikke stole på...

 

Har du en link som kan dokumentere riktigheten av dette?

 

 

Basert på spørreundersøkelse utført av NAV: http://www.aftenposten.no/jobb/article3324346.ece

 

edit: kommer ikke frem at det bare er foreldre som er spurt, derfor redigert jeg :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...