Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gå hjem midt i arbeidsdagen


andeik

Anbefalte innlegg

Regelverket sier uansett at om du bruker en dag så mister du to.

 

det er det jeg spør om, hvorfor miste 2 dager selv om du er syk i bare en .

 

hvorfor miste en dag , hvis du er syk i 2 ?

 

det er netop det som frister mange til å være hjemme også de 3dje dagen.

( her er i hvertfall lett å vurdere seg som litt for dårlig til å være på jobb selv om man var på jobben for 4 uker siden da man var like trøtt ).

 

et motsatt moment er at noen går på jobben selv om de burde være hjemme

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regelverket sier uansett at om du bruker en dag så mister du to.

 

det er det jeg spør om, hvorfor miste 2 dager selv om du er syk i bare en .

 

hvorfor miste en dag , hvis du er syk i 2 ?

Jeg tror du ser på det på litt feil måte.

Saken er at man har mulighet til å være borte fra jobb pga. sykdom fire ganger i løpet av 12 måneder, uten å levere sykemelding. Folk henger seg veldig opp i antall dager, men det er jo egentlig ikke tema. Dersom du er syk i mindre enn fire dager sammenhengende holder det med egenmelding, hvis ikke må du gå til lege for sykemelding.

Man "mister" derfor ingen dager om man bare er syk én dag, egenmeldingen er uansett brukt opp når du først har tatt den i bruk.

Lenke til kommentar
det er det jeg spør om, hvorfor miste 2 dager selv om du er syk i bare en .

 

hvorfor miste en dag , hvis du er syk i 2 ?

 

det er netop det som frister mange til å være hjemme også de 3dje dagen.

( her er i hvertfall lett å vurdere seg som litt for dårlig til å være på jobb selv om man var på jobben for 4 uker siden da man var like trøtt ).

 

et motsatt moment er at noen går på jobben selv om de burde være hjemme

 

Hvis dette er et av de største problemene man kan komme opp i bør du skaffe deg jobb i en IA bedrift så slipper du problemstillingen i det store og hele.

 

Om du bruker en egenmelding og blir hjemme en dag, så har du ikke mistet to dager. Du har fått en sykedag uten å måtte gå til legen.

Lenke til kommentar

så vidt jeg vet så har vi IA ordningen der jeg jobber.

 

jeg ville bare påpeke at for latsabbene er det veldig lett å misbruke det når arbeidsplassen ikke har IA ordningen.

 

først oppfordret de oss til å være hjemme i 7 dager hvis man ble syk.

nå har de utvidet ordningen til å gjelde inntil 8 dager.

 

det er antagelig for å unngå for mye kø på legekontorene

Lenke til kommentar
Google... første forsøk:

 

 

Egenmelding

 

Egenmelding betyr at du selv dokumenterer at du er syk. Du behøver ikke gå til lege. Det er du selv som bestemmer at du er for syk til å jobbe. Det er regler for hvor ofte og hvor lenge du kan bruke egenmelding.

 

Dette er de vanligste reglene for bruk av egenmelding:

Du kan ikke bruke flere enn fire egenmeldinger i løpet av 12 måneder.

 

En egenmelding kan vare en, to eller tre dager. Vi må også telle lørdag og søndag.

 

Hvis du er borte fra jobben en halv arbeidsdag eller mer, må du bruke egenmelding.

 

Etter en egenmelding må det gå mer enn 16 dager før du kan bruke ny egenmelding.

 

Etter en sykemelding må det gå mer enn 16 dager før du kan bruke egenmelding.

 

Du kan ikke bruke egenmelding de første åtte ukene du er ansatt et nytt sted.

 

Arbeidsgiveren må få beskjed om sykdommen den første dagen du er borte fra jobben.

 

Du må fylle ut et skjema for egenmelding den første dagen du er tilbake på jobben.

 

Men er det ikke sånn at hvis du blir syk på ny før det har gått 16 dager regnes dette inn i den forige egenmeldingen? Så hvis du skriver egenmelding for en dag og blir syk igjen etter en uke så går det av de to dagene du har igjen?

 

sakset fra nav:

"Ved nytt sykefravær innen 16 dager medregnes tidligere fraværsdager som det ikke foreligger sykmeldingsattest for. Når du har brukt opp de tre eller åtte egenmeldingsdagene i løpet av en 16 dagers periode, må du arbeide sammenhengende i 16 kalenderdager før egenmelding kan brukes på nytt."

 

 

edit:

tillegg til topic (fra nho):

"Hvilke sykedager kan dokumenteres med egenmelding?

Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om gangen regnet fra første hele fraværsdag. Blir arbeidstaker syk og må forlate jobben, er derfor ikke denne dagen å anse som en egenmeldingsdag i folketrygdlovens forstand. Om arbeidstakeren skal få lønn for den dagen vedkommende må forlate jobben, beror på avtale. I NHO Service overenskomster er det tatt inn et bilag om korte velferdspermisjoner som bl.a. regulerer retten til lønn den dagen man må gå hjem fra jobb som følge av sykdom/skade."

Endret av firkantspiker
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis en på vår bedrift blir syk under arbeidsdagen sin, så kan personen gå hjem. Og pga. vår fellesoverenstkomst blir denne dagen du går hjem og regne som velferdspermisjon.

 

Med andre ord, ingen egenmelding trengs leveres for denne dagen.

 

Dette ordningen gjelder for treforedlingsindustri med fellesovernstkomst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...