Gå til innhold

Utplassering i forsvaret


Sippe

Anbefalte innlegg

Hei jeg går nå på IKT-servicefag og lurer på om det er noen her som har vert på utplassering i forsvaret? Tror dere dette er mulig? jeg har veldig lyst til å jobbe i militæret så nå som jeg skal på utplassering så tenkte jeg "hvorfor ikke ta utplasseringa i forsvaret?".

 

Jeg skal ringe de i morgen og få spurt de men jeg vil gjerne høre på andre folks erfaringer:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber til daglig i forsvaret, og vet at vi har hatt mange på utplassering her før. MEN, det har vært fra ungdomsskolen osv. Hvordan det blir å få utplassering i en såpass spesiell fagrettning vet jeg faktisk ikke.

 

Min avdeling jobber med mye av det du vil lære og har/burde ha interesse for siden du går ikt, men jeg har aldri hørt at noen har vært utplassert hos oss pga det.

 

Men jeg tror nok en telefon vil løse problemet ditt. Hvor bor du?

Lenke til kommentar

Leste litt på mil.no om hva Forsvarets logistikk organisjon IKT driver med men jeg ble ikke så veldig klok av det:P

Så du jobber med FLO-IKT? Kan du si meg hva dere driver med?

 

Ser ut som Kristiansand/Kjevik er mest aktuelt, så jeg får ringe de i morgen:)

Lenke til kommentar

jeg jobber for FLO-IKT, du kan nok glemme å få jobbe med data-nettet i forsvaret i utplasseringen.

 

klarering og authorisering tar LANG tid, noe som gjør at det er helt utelukket å få inn en kar som skal jobbe der noen uker. hos meg hadde du ikke fått lov til å komme inn døra engang.

 

ang FLO-IKT, så er det en veldig stor avdeling, som driver med alt innen IKT for forsvaret, så å si hva FLO-IKT faktisk driver er vanskelig. det har masse underavdelinger som kan fortelle litt mer hva man faktisk driver med.

 

det er mulig f.eks Kjevik har ett lite lokalt nett du kan jobbe på, men forsvarets "offisielle" nett får du nok ikke røre.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en kar på utplassering.

Mtp på sikkerhet osv. er det vanskelig å finne på oppgaver han kan få utføre. Mange steder han ikke har lov å nærme seg en gang. Dumt å sette en elev på utplassing til å gjøre drittjobber også, når han først er ute for å få en smakebit på arbeidslivet.

 

Anbefaler en skolegutt å finne et mindre sted å ha utplassering på, og heller søke seg på en eller annen teknisk camp forsvaret har, for å kjenne litt på det grønne liv!

Lenke til kommentar
Skal ringe de i morgen når vi skal prøve å finne utplasseringsplass men det er sikkert sant det du sier om sikkerhetsklarering så det ser ikke så lyst ut:P

Oppdatering kommer når jeg kommer hjem fra skolen/utplasseringa;)

 

Vi hadde ihvertfall et par skoleelever her på utplassering så helt umulig er det ikke. De så ut til å få prøve ganske mye morro egentlig.

Lenke til kommentar
Vi hadde ihvertfall et par skoleelever her på utplassering så helt umulig er det ikke. De så ut til å få prøve ganske mye morro egentlig.

 

var dette innen IT?

det er nevnt tidligere at det er fullstendig mulig å være utplassert i forsvaret, men så fort man skal drive med data der så er det litt strengere enn mange andre steder i forsvaret.

 

tør jeg spørre hva en evt utplassert elev gjorde innen IT der?

Lenke til kommentar
Jeg har hatt en kar på utplassering.

Mtp på sikkerhet osv. er det vanskelig å finne på oppgaver han kan få utføre. Mange steder han ikke har lov å nærme seg en gang. Dumt å sette en elev på utplassing til å gjøre drittjobber også, når han først er ute for å få en smakebit på arbeidslivet.

 

Anbefaler en skolegutt å finne et mindre sted å ha utplassering på, og heller søke seg på en eller annen teknisk camp forsvaret har, for å kjenne litt på det grønne liv!

 

Yes glemte å ringe de men nå som jeg har lest at både du og Aklla sier at det er så mye sikkerhet innvolvert at jeg ikke kommer til å få gjort så særlig mye så tror jeg at jeg dropper det.

 

Men teknisk camp virker veldig spennende! Er det mere militær opplegg da? Er det sånn at man blir satt opp som en tropp og får prøve å være soldat i feks 1 uke? Så bare litt rundt på internett og da var det i mars (2009) så vist det er på samme tid i år så passer det veldig bra med utplasseringa vår:)

 

Jeg har ikke store planer om å ta Fagbrev i IKT men jeg skal søke befalsskolen etter jeg er ferdig med påbygg så det kunne vært gøy å gå på den tekniske campen tror jeg.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke store planer om å ta Fagbrev i IKT men jeg skal søke befalsskolen etter jeg er ferdig med påbygg så det kunne vært gøy å gå på den tekniske campen tror jeg.

litt OT, men hvorfor i all verden skal du ikke ta fagbrevet?

btw, vurdert å ta en evt. lærling-tid i forsvaret?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke store planer om å ta Fagbrev i IKT men jeg skal søke befalsskolen etter jeg er ferdig med påbygg så det kunne vært gøy å gå på den tekniske campen tror jeg.

litt OT, men hvorfor i all verden skal du ikke ta fagbrevet?

btw, vurdert å ta en evt. lærling-tid i forsvaret?

 

Jeg har vurdert lærling-befal men jeg har egentlig ikke tenkt til å jobbe med IKT videre, så jeg ser ikke noe poeng i å bruke 2 år på å få noe som jeg ikke har tenkt til å bruke videre i livet.

 

Så planen nå er å bli ferdig med VG2 > påbygg > befalsskolen (vist jeg syntest militæret er veldig gøy vurderer jeg å gå videre med krigsskolen/ Internasjonale operasjoner) >politihøyskolen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Befalsskolen, Krigsskolen og PHS? Altså.. Du har et pliktår for hvert år du utdanner deg i Forsvaret. Dvs at det er 4 pliktår om du går bs og ks, pluss de fire utdanningsårene. 8 år i forsvaret, for så og bytte til politiet? Tror du burde lese deg litt opp angående utdanning i forsvaret, for det der blir bare feil i mine ører.

 

Om du tar BS når du er 18, så vil du være 26 år når du er ferdig med både utdanning og pliktårene dine.

 

For all del, begynn på PHS etter det, men det vil faktisk være å kaste en hel karriere i dass for så og begynne HELT på nytt igjen.

 

Skal du gå PHS, så er veien BS - PHS. Enkelt og greit. Befalsskole med lederutdanning er ikke akkurat uglesett der borte. Mange sjt/fenriker jeg har jobbet sammen med har søkt PHS etter pliktåret sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...