Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få venner på ny skole?


Gjest Usosial gutt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Usosial gutt

Har fått ganske mange forskjellige svar nå, vil ha endelige svar på:

 

1. Hvordan oppføre seg på første skoledag

2. Hvordan reagere hvis andre mobber meg

3. Hvordan reagere hvis andre er snille mot meg

4. Hvordan snakke ærlig om meg selv, når det er til å le av

5. Fortell meg hvordan jeg får venner på ny skole

Lenke til kommentar

Hei vennen! Jeg har ikke lest hele tråden men bare ville gi deg noen råd.. (ikke sikkert de er verdens beste men funker for meg)

 

Viktigste; vær deg selv!

 

Prøv å være vennlig og sosial, prat med folk om forskjellige småting. Gi komplementer til folk som fortjener det, om du ser hun ene har en fin genser- si det til henne! Ikke for mye, da blir det smisking.. Prøv å finne felles interesser med noen. Om du ser gutten ved siden av deg liker musikk, hvorfor ikke spørre han hva han hører på? Kanskje dere har samme musikksmak? Ikke vær for glad i læreren første dagen.. Da blir du fort stemplet som "skolelys" :)

 

Men det viktigste tror jeg er godt humør, vær deg selv, og om folk ikke tar kontakt med deg- ta kontakt med dem:)

Lenke til kommentar
Har fått ganske mange forskjellige svar nå, vil ha endelige svar på:

 

1. Hvordan oppføre seg på første skoledag

2. Hvordan reagere hvis andre mobber meg

3. Hvordan reagere hvis andre er snille mot meg

4. Hvordan snakke ærlig om meg selv, når det er til å le av

5. Fortell meg hvordan jeg får venner på ny skole

 

Det finnes ingen perfekte, absolutte svar på det. Du har spurt utallige ganger og blitt svart tilstrekkelig samtlige ganger. Det har vært litt uenighet mellom noen, men du må ta de rådene du synes virker fornuftige. Du må tenke selv og prøve deg litt fram. Bygg opp din egen oppfatning om hvordan det sosiale fungerer.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt
Har du ikke hatt første skoledag enda?

 

Nei, skal møte dem en gang i Januar, og starter med å være der en gang i uka fra slutten av Februar, for å se hvordan det går.

Ms Opel, jeg har vært meg selv på den unormale skolen, du leste sikkert hvordan det gikk? Jeg kan kanskje fungere mer bra med normale elever, men her er det snakk om en som skal gå der litt, sånn... 1 gang i uka fra slutten av Februar og se hvordan det går. Og hva mener du med Skolelys, og snill mot lærern?

Lenke til kommentar

Du må forandre deg selv og holdningene dine. Du kan ikke pugge svarene på hvordan du skal oppføre deg i enhver situasjon, du må lære deg å ikke være sjenert. Du trenger ikke å forandre personlighet, du må bare være mer varsom med hvordan du går fram og være selektiv med hvilke av dine sider du skal vise tydeligst.

Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt

Men hver gang jeg nevner det skolebyttet så sier elevene på den unormale skolen at jeg er unormal og bør bli der. Noen sa her i forumet at jeg bare måtte holde ut med slike idioter. PS. eksempler på ''Feel good'' filmer, har hørt at ''Yes, man'' er en film som viser hvordan livet fungerer (håper den er laga av normale folk). Uansett, noen eksempler? Og hva skal jeg spesiellt tenke på ved den filmen?

PPS, ser for meg at den dagen i Januar ender bra, men at folk kommer bort og spør om jeg kommer på skolen imorgen, skal jeg da bare si ''Nei, jeg kommer 1 gang i uken på slutten av februar og ser hvordan det går''. Da kommer dem til å baksnakke meg om at jeg er unormal og alt. F.eks.:

På skolen idag så fikk en elev raserianfall fordi... Ja, jeg kan si det slik:

Elev gikk ett stykke bak lærer for å spørre om å få saft

Lærer så ikke elev og lukket igjen døra rett foran han

Elev blir sint og får raserianfall og skal angripe lærer

3 lærere er i nærheten og spør hva som skjer også fortsetter elev og skjefte på dem, for nesten ingenting. (sånn skjer på akolen min nesten hver dag)

 

Men til hovedsak, elev var sint hele dagen, jeg skulle til kebaben i pausen, men så kom elev bort til meg og truet meg og skulle banke meg. Hva skal jeg gjøre da? Turde ikke å gå til kebaben alene, så ble på skolen, der det er 5 folk rundt meg som bare er helt hemma. Herregud! MÅ VEKK! MÅ VEKK! PLEASE! HJELP MEG!

Lenke til kommentar

Er nokk ikke annet å gjøre enn og vente gitt. bare tenk på hvor bra det blir når du skal skifte :D

Men det med at du skal dit en gang i uken. forklar det til dem, de vil forstå deg helt sikkert. Det er jo du som bestemmer over livet ditt, går du inn for å bli mer sosial eller annet, så får du det til. eneste som kan stoppe deg er deg selv, at du setter egne begrensninger ;)

Endret av Jrmaster35
Lenke til kommentar

Ikke bry deg om at de sier at du er unormal. Ignorer dem. Og forresten; jeg tror ikke de vil baksnakke deg (hvorfor og hvilket grunnlag skulle de ha hatt?) bare for at du sier at du skal være på skolen 1 dag i uken for å se hvordan det står til på skolen. Det er jo helt teit.

Du kan si noe alá dette; "Jeg skal være på denne skolen 1 gang i uken foreløpig. Bare for å se om denne skolen er OK".

(du må ikke si det samme, noe lignende som det).

 

Tenk positivt når du ser Yes Man. Personlig syntes jeg at det er en bra film :)

 

Snakk med lærerene på den "unormale" skolen. Tipper neppe at hele skolen er "unormal". Og hvorfor kom han å truet deg? Det er vel noe du har gjort for å få han sinna. Men, hvis han prøver å banke deg, så kan du jo prøve å banke han tilbake hvis du har musklene til det. Alternativ B, så kan du jo løpe. Du får adrenalinkick av å bli jaget, så man kan springe fortere (oppelvd det selv, men ikke av folk som skal banke meg, men folk som skal ta meg for å kaste snøball :D)

 

Egentlig så burde du prøve å finne egene forslag på hva du kan gjøre. Ta deg en brainstorm å finne ut av det.

Lenke til kommentar

la meg fortelle deg om når jeg begynte på førstevideregående.

 

Jeg var ganske sjenert på den tiden, å hadde egentlig ganske dårlig selvtillit å brydde meg for mye om hva andre trodde eller heller hva jeg trodde at andre trodde.

klassen jeg begynte i hadde elever hvor alle kjente noen fra før. utenom meg.

så jeg var et lett offer, med den inadvendte, redde personen jeg var og begynnelsen i klassen var opplesning der navnet mitt "Sigval Aleksander Jakob Lysvoll" ble ropt opp var ikke den beste starten heller.

Jeg begynte å få litt motgang, men tok det meste med selvironi å smilte bare, hoppet inn i samtaler om f.eks fotball, dataspill, damer osv osv. å sa min mening. ingen dømmer noen som et dårligere menneske vist du holder med liverpool å de med chelsea, mulig du får høre det vist chelsea vinner over pool, men det går begge veier sånn er det med fotball og kommer alltid til å bli.

etterhvert så ble jeg meget godt kjent med de fleste i klassen og har den dag i dag bodd et år på hybel med en av de og samme personen gikk på skole i namsos (vi bor i trondheim) for å være med meg, og god kontakt med 50% av klassen enda.

Det jeg forstår den dag idag at jeg gjorde feil fra sekund 1. var å se negativt på det å lengte tilbake til den gamle trygge tilværelsen jeg hadde på ungdomskolen.

 

Jeg begynte i en helt annen by på andre VGS.

Der hadde jeg et åpent sinn og bedre selvtillit og det tok meg ikke mange timene før jeg ble godt kjent med klassen, selv om jeg rakk opp handa alt for mange ganger til læreren å kallte nordtrønderne for reservetrøndere.

Og når læreren spurte meg om jeg hett Sigval Aleksander Jakob Lysvoll så sa jeg stolt ja, men det mangler en Lakis på slutten.

Vær stolt av den du er såklart noen kommer ikke til å like deg (betyr ikke at de hater deg) men flere kommer til å like deg.

 

tenk på det positive du kan oppleve å lære gjennom å kommunisere med disse personene.

 

ganske rotete skrevet men men.

Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt
Er nokk ikke annet å gjøre enn og vente gitt. bare tenk på hvor bra det blir når du skal skifte :D

Men det med at du skal dit en gang i uken. forklar det til dem, de vil forstå deg helt sikkert. Det er jo du som bestemmer over livet ditt, går du inn for å bli mer sosial eller annet, så får du det til. eneste som kan stoppe deg er deg selv, at du setter egne begrensninger ;)

Ingen der er normale

Gutten lot hans sinne gå utover MEG fordi han er sint på LÆRERN

Greier ikke vente!

Uansett, idag hadde vi prøve, jeg skrev 3 sider Engelsk så kommer det noen idioter og river istykker arket. Lærern brydde seg ikke.

Lenke til kommentar
Men hver gang jeg nevner det skolebyttet så sier elevene på den unormale skolen at jeg er unormal og bør bli der. Noen sa her i forumet at jeg bare måtte holde ut med slike idioter. PS. eksempler på ''Feel good'' filmer, har hørt at ''Yes, man'' er en film som viser hvordan livet fungerer (håper den er laga av normale folk). Uansett, noen eksempler? Og hva skal jeg spesiellt tenke på ved den filmen?

 

Hvorfor hører du på hva de andre unormale elevene sier? Som du sa, så har de aldri vært bra for deg.

Du trenger ikke å tenke for mye mens du ser Yes Man. Den handler om en fyr som pleide å unngå all sosial kontakt, men så bestemte han seg for å si "JA" til alle muligheter som dukket opp, og da ble livet hans automatisk mye bedre. Filmen viser hvor enkelt det er å få det bra med seg selv. Den kan absolutt være bra for deg.

 

PPS, ser for meg at den dagen i Januar ender bra, men at folk kommer bort og spør om jeg kommer på skolen imorgen, skal jeg da bare si ''Nei, jeg kommer 1 gang i uken på slutten av februar og ser hvordan det går''. Da kommer dem til å baksnakke meg om at jeg er unormal og alt.

 

Du skal si akkurat det som er sant og ikke nøle med å si hvorfor hvis de spør. Egentlig er det ikke så viktig hva du sier, du skal bare late som om det er helt normalt og ikke skamme deg over det. Hvis noen baksnakker deg er det fordi du oppfører deg dumt og helst ikke vil snakke med dem.

 

F.eks.:

På skolen idag så fikk en elev raserianfall fordi... Ja, jeg kan si det slik:

Elev gikk ett stykke bak lærer for å spørre om å få saft

Lærer så ikke elev og lukket igjen døra rett foran han

Elev blir sint og får raserianfall og skal angripe lærer

3 lærere er i nærheten og spør hva som skjer også fortsetter elev og skjefte på dem, for nesten ingenting. (sånn skjer på akolen min nesten hver dag)

 

Men til hovedsak, elev var sint hele dagen, jeg skulle til kebaben i pausen, men så kom elev bort til meg og truet meg og skulle banke meg. Hva skal jeg gjøre da? Turde ikke å gå til kebaben alene, så ble på skolen, der det er 5 folk rundt meg som bare er helt hemma. Herregud! MÅ VEKK! MÅ VEKK! PLEASE! HJELP MEG!

 

Det skjer ikke på normale skoler. Og du trenger ikke følge for å spise en kebab, i hvert fall ikke av den gjengen på den nåværende skolen din. Da er det bedre å spise alene eller en matpakke på skolen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...