Gå til innhold

16åring som ønsker konto.


KJLHGKJYHTGDF

Anbefalte innlegg

Men ingen av foreldrene/vergene vil ha noe med han å gjøre, og nekter derfor å bli med til banken.

Gutten jobber hos meg, og leier en leilighet like ved.

Pr i dag får han lønning dirrekte, siden han ikke har konto. (hen får selvsagt lønnslipp og skatt er trekt fra osv)

 

Men han ønsker jo selvsagt konto, med minibank kort.

Men bankene han har vært i kontakt med, krever att begge foreldrene møter opp.

 

Men han sin situasjon er att ingen av foreldrene bryr seg om han. og han har flytta ut hjemmefra, og har full jobb, og betale husleie selv. Han har aldri fått hjelp fra NAV eller noen. (bortsett fra meg, som ga han jobb, da han var 16år, og han jobber da etter reglene for sin alder, og lønn etter dette)

 

Så, han gjør alt selv, alt er gjort lovlig, men han har ingen konto, og får da lønn utbetalt på jobben.

Hvordan kan han få konto?? må han da vente til han blir 18år? siden foreldrene gir blanke F.... (helt ok for meg, men han syns det må bli bedre med konto med bankkort)

Endret av KJLHGKJYHTGDF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva med www.skandiabanken.no ? der oppretter jo man konto uten å vært i kontakt med de, men regner med at det ikke er mulig når man fyller inn fødseldato mindre enn 18 år siden....? går jo evt an å sjekke.

 

eventuellt, er det mulig at du oppretter kundeforhold i ditt navn, da kan du opprette konto til ham der, og han kan få visa-kort så fort det står 15 000 kr på konto (dette er kun ideet man søker, man må ikke ha 15 000 minimum inne hele tiden). om du ønsker å gjøre dette vet eg ikke, men det er en mulighet ihvertfall :)

Lenke til kommentar
hva med www.skandiabanken.no ? der oppretter jo man konto uten å vært i kontakt med de, men regner med at det ikke er mulig når man fyller inn fødseldato mindre enn 18 år siden....? går jo evt an å sjekke.

 

eventuellt, er det mulig at du oppretter kundeforhold i ditt navn, da kan du opprette konto til ham der, og han kan få visa-kort så fort det står 15 000 kr på konto (dette er kun ideet man søker, man må ikke ha 15 000 minimum inne hele tiden). om du ønsker å gjøre dette vet eg ikke, men det er en mulighet ihvertfall :)

 

Hm, ber han å sjekke der, leste litt, og utfra hva som står, så kan det kanskje gå, om han sender en mail til dem først.

Og 15 000,- er ikke noe problem, hans netto lønn er mer en det.

 

Det å gi ett firmakort, til en så ung arbeider er nok ikke noe smart triks. Trur nok det skulle gå fint med denne gutten, han er flink og ryddig. i økonomi, og han er glad i jobben og trives. Men som alle unge, så har han mye å lære.

 

Og jeg kan uansett ikke gi han firmakort, også sette han sin lønn på den, da blir jeg nok stengt rimlig fort ;-)

Lenke til kommentar

Siden foreldrene bryr seg så lite så har han vel kanskje en verge?

 

Ideen med å opprette en konto til vedkommende i en annen sitt navn ville eg vært skeptisk til. En ting er at man stoler på vedkommende men en person som er 16 år har som du sier fortsatt mye og lære og kan samtidig lett la seg lure. Om man da havner i problemer så er det den som står som ansvarlig sitt problem og ikke 16 åringen, siden han faktisk ikke kan sette seg i gjeld.

Lenke til kommentar
Siden foreldrene bryr seg så lite så har han vel kanskje en verge?

 

Ideen med å opprette en konto til vedkommende i en annen sitt navn ville eg vært skeptisk til. En ting er at man stoler på vedkommende men en person som er 16 år har som du sier fortsatt mye og lære og kan samtidig lett la seg lure. Om man da havner i problemer så er det den som står som ansvarlig sitt problem og ikke 16 åringen, siden han faktisk ikke kan sette seg i gjeld.

 

han har ingen verge, fordi han har ikke vert i kontakt med barnevern eller nav.

Den tiden han gikk på skole, så ordna han alt selv, foreldrene ga F. men han lurte foreldrene til å skrive under det som skolen krevde. Men han greier ikke å lure dem til banken.

 

Skolen misstenkte aldri noe galt med foreldrene hans, derfor ingen barnevern eller noe slikt.

 

Snakket med en veninne, hun sier att han må få offentlig verge.

Men det eneste han trenger det for, er altså bankkonto/kort.

For skatteetaten har jo godkjent flytting uten underskrift eller noe fra foreldrene. Han er registret som alene boende som 16åring.

 

Jeg har bedt han å gå til NAV, for jeg mener dette er grunn for å kunne opprette egen konto, og han da trenger kun bevios fra NAV (Skatteetaten) om dette. Snakket akkurat med han om dette, og han ønsker konto i skandiabanken, og lover å gå til NAV å høre. (han spurte faktisk etter jeg sa dette til han, om han kunne få fri. Og selvsagt gjør han det, det ligger jo i korta. Han ble glad når jeg også sa att han får lønn for tiden han bruker på dette, når det blir gjort i arb.tiden)

 

Jeg sy7ns også det er veldig viktigt for han, å få egen konto, for da blir jo livet hans komplett. (voksen, selv om han er ung)

Han blir helt uavhengi av andre, og han vil mye lettere kunne reise til andre land i ferien sin. Han har visse ønsker om å reise til Spania :-)

Endret av KJLHGKJYHTGDF
Lenke til kommentar
Siden foreldrene bryr seg så lite så har han vel kanskje en verge?

 

Ideen med å opprette en konto til vedkommende i en annen sitt navn ville eg vært skeptisk til. En ting er at man stoler på vedkommende men en person som er 16 år har som du sier fortsatt mye og lære og kan samtidig lett la seg lure. Om man da havner i problemer så er det den som står som ansvarlig sitt problem og ikke 16 åringen, siden han faktisk ikke kan sette seg i gjeld.

 

har du ett kundeforhold i skandiabanken, så kan du bestille visa-kort i andres navn på kontoene du disponerer. jeg vet ikke om det er mulig å bestille visa-kort her til en som er yngre enn 18 år, eller hvem som står som ansvarlig om det blir pådratt gjeld på dette kortet.

 

tvilsomt at dette løser det, men skader ikke å sjekke opp :)

Lenke til kommentar
Juridisk sett kan han ikke få noe slikt uten foreldre eller verges godkjennelse.

 

Ellers blir det jo spennende hvis han skal utenlands -- da må han jo i prinsippet ha pass, og da *må* begge foreldrene møte.

 

Faktisk, så har han pass, siden foreldrene ikke er etnisk norske, så fikk han pass, det er gyldig i 2år til.

Han forteller att da dem var i "hjemlandet" så ble han overlatt helt for seg selv, og foreldrene bare ble borte i 3uker.

Han var da 14år gammel. (ps, ble satt hos en gammel dame, som dem sa var familie, men hun bare satt der, og sa ingenting eller gjorde ikke noenting)

Lenke til kommentar

Er ikke reglene slik at man som 16 åring (eller mulig enda yngre?) har full rett til å disponere penger man selv har tjent? Er jo nesten litt merkelig da at man ikke skal ha lov til å få opprette en konto for å oppbevare pengene man etter loven har full råderett over.

 

Uansett så må han nesten bare gå veien om å få seg en ordentlig verge. Ikke bare for bankkontoen sin del, men for å få ta mer kontroll over sitt eget liv.

Lenke til kommentar

Siden du vet om dette synes jeg du burde ta kontakt med NAV og få pratet med noen (eventuelt, hvis du kjenner en advokat som er villig til å gjøre litt gratisarbeid for deg..). Det kan hende denne flinke ungdommen går glipp av en del i form av stønader fordi han ikke har vært i kontakt med den rette personen/avdelingen.

Lenke til kommentar
Er ikke reglene slik at man som 16 åring (eller mulig enda yngre?) har full rett til å disponere penger man selv har tjent? Er jo nesten litt merkelig da at man ikke skal ha lov til å få opprette en konto for å oppbevare pengene man etter loven har full råderett over.

15. Og selv om han har lov til å disponere pengene har han fortsatt ikke lov til å inngå avtaler på egen hånd på generell basis.

 

Foreldrene kan også ta fra ham muligheten til å rå over pengene hvis det er nødvendig for å beskytte hans "tarv".

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

opprett bsu konto, det har han krav på. evt forsikring. kan ikke kreve samtykke på det. gjensidige f.eks. alt i en og samme bank, snakk med noen som har peiling og hvis noe skulle bli merket, så kan det liksom være en glipp i systemet. eller noe sånt. Falsk underskrift ifra foreldrene på et dokument.

 

VI er foreldrene til Sebastian, vi har kun mulighet til å levere skriftlig godkjenning slik våres sønn Sebastian kan få opprettet en bsu konto, høyrente konto og lønnskonto. Falsk underskrift.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
opprett bsu konto, det har han krav på. evt forsikring. kan ikke kreve samtykke på det. gjensidige f.eks. alt i en og samme bank, snakk med noen som har peiling og hvis noe skulle bli merket, så kan det liksom være en glipp i systemet. eller noe sånt. Falsk underskrift ifra foreldrene på et dokument.

 

VI er foreldrene til Sebastian, vi har kun mulighet til å levere skriftlig godkjenning slik våres sønn Sebastian kan få opprettet en bsu konto, høyrente konto og lønnskonto. Falsk underskrift.

 

Forfalsking er ikke aktuelt.

 

Uansett, gladmelding.

Gutten ringte like etter frokost i dag til NAV.

Han fikk møte med engang, på timen.

Jeg kjørte han ditt så han rakk timen, siden han fikk timen så fort att bussen ville ikke vært rask nok.

 

NAV tar over for foreldrene (altså verge) på grunnlag att gutten er i jobb, og bor i egen leilighet, som han har skaffet og betaler selv (vel, jeg hjalp litt) Derfor er han nå "voksen".

Han fikk også skriv han skulle ta med til banken, for å få konto og bankkort.

 

Vi kjørte da rett bort til Nordea, siden den var nærmest (skandiabanken har jo ikke kontorer, så han dropper dem da)

Så nå har han lønnskonto, og bankkort med visa får han i løpet av 3uker (eller var det 3-6 uker eller noe)

 

Banken imformerte att nå kan han også låne til event bolig. Men da må jo verge hos nav godkjenne først. (faktisk, er vel egentlig ikke nav som er verge, husker ikke hva det het, var no ungdoms/barne opplegg men NAV ordna det)

 

Dette gikk fort, vedkomne han snakket med, så på dette som meget hastesak, og hun var imponert av hva han har klart helt på egen hand, enda han bare er 16år.

Han sa det var flere ting som tok tid, og att verge egentlig ikke var avgjort enda, men dette med å få konto og bankkort var prioritert.

 

Når det gjelder stønad og slikt, så får han ikke noe. Da dem mente han var lønnet som voksen, da han har over 20 000 brutto i lønn.

 

 

 

Jeg er imponert hvor fort dette gikk, selv om det ikke er helt ferdig, men att dem klarte å få til slik att han kunne få konto og bankkort så fort, og alt på egenhand, syns jeg rett og slett var imponerende.

 

Jeg er usikker på andreting som skulle gjøres, men han snakker noe om økonomihjelp (eller forståeløse for økonomi) Og han skulle vist også få besøk hjem, for å se hvordan han bor.

 

Jeg har vært hjemme hos han, og sa til han att han ikke behøver å beskymre seg for dette, han har det ryddig og pent. Eget bad og felles soverom/stue og kjøkken. Alt helt og fint. (faktisk god standar)

Til tross for att han ikke har mye møbler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...