Gå til innhold

Vi oppsummerer Linux-uken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et annet lite tips: Hvis dere skal oppsummerer uker framover så blir det jævlig vanskelig å holde styr på de når dere setter navn på artikkelen "Vi oppsummerer Linux-uken" her på forumet. Vet ikke om Neo har noen slike valgmuligheter men det kommer til å bli mange å holde oversikten over..

Lenke til kommentar
Et annet lite tips: Hvis dere skal oppsummerer uker framover så blir det jævlig vanskelig å holde styr på de når dere setter navn på artikkelen "Vi oppsummerer Linux-uken" her på forumet. Vet ikke om Neo har noen slike valgmuligheter men det kommer til å bli mange å holde oversikten over..

Vi hadde andre overskrifter, men de ble redigert. Har spurt om vi kan kalle spalten det samme som nå, men legge til uke og årstall '(43-09)'. Det bør også være mulig å endre overskriften til de nåverende utgavene.

 

Ellers tror jeg også neo har mulighet til å benytte den samme tråden hver uke, om det kan være en idé.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Det kan vel sikkert også være en løsning men jeg syns dere skal gi de litt pepper og bare endre overskrifter på materiale dere selv har laget..:\

Tja. Er vell ikke så uvanlig det at redaktører fikser tittel og ingress? Og medaljen har en forside også. Siden man vet at redaktør fikser slikt trenger man ikke bruke tid på det. Om man ikke kommer på noe smart, så blir det fikset ;)

Lenke til kommentar
Det som gjør at jeg likevel vil anbefale GPL for nye prosjekt er rent pragmatisk. GPL er en effektiv beskyttelse for utviklere og brukere, og lar utviklerne beholde kontroll over eget åndsverk. Samtidig har GPL vist seg som en meget effektiv lisens å bygge community rundt, mye mer effektiv enn BSD. Jeg vil utfordre deg til å forsøke å overbevise en profesjonell utvikler om at han kan gjøre et levebrød på BSD lisensiert kode, og på den måte oppnå at koden åpnes under BSD. Jeg vil vel også like å se at du vil lykkes med å få en av de store (unntatt Apple av diverse årsaker) til å satse store summer på BSD-prosjekter.

Poenget er vel at BSD og GPL lisens tjener to forskjellige behov. Med BSD kan en utvikler lage en proprietær software basert på BSD lisens som i enkelte tilfeller er kritisk for å kunne tjene penger på produktet, andre ganger ikke. Bare fordi utvikleren velger å utvikle i hovedsak lukket kode så betyr ikke det at de ikke vil og ikke kan profittere på å frigi deler av koden.

 

Om man lurer på om det fungerer i praksis så er det jo bare å se på BSD miljøene. Se f.eks hvordan FreeBSD fikk mer flertrådet nettverk stack. Firmaet som sto for utviklingen tapte nok ikke noe på å gi ut dette fritt. Tvert i mot vil de nå få økt kvaliteten på koden gratis samtidig som de ikke undergraver sitt levebrød og dermed gjør det mulig å bidra mer i fremtiden.

 

Uten at jeg har filosofert så veldig mye over det så kan det kanskje tenkes at kjerne komponenter helst skulle vært friere enn GPL, mens mer spesialiserte prosjekter der utviklere ønsker å bygge en comunity rundt sitt prosjekt nok helst bør ha en viral lisens som GPL for å forhindre at noen "stjeler" konseptet.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Om man lurer på om det fungerer i praksis så er det jo bare å se på BSD miljøene. Se f.eks hvordan FreeBSD fikk mer flertrådet nettverk stack. Firmaet som sto for utviklingen tapte nok ikke noe på å gi ut dette fritt. Tvert i mot vil de nå få økt kvaliteten på koden gratis samtidig som de ikke undergraver sitt levebrød og dermed gjør det mulig å bidra mer i fremtiden.

Uten at jeg kjenner det spesielle tilfellet vil jeg si at det er sannsynlig at de "frigjorde" koden for å få den integrert upstream. Det gjør at de som utviklet koden slipper å vedlikeholde den selv (ihvertfall ikke alene), og der ligger det helt klart en kostnadsbesparelse. Firmaet var neppe interessert i å selge nettverks-stack'en som produkt, men trengte det kanskje for å forbedre et av produktene deres.

 

Uten at jeg har filosofert så veldig mye over det så kan det kanskje tenkes at kjerne komponenter helst skulle vært friere enn GPL, mens mer spesialiserte prosjekter der utviklere ønsker å bygge en comunity rundt sitt prosjekt nok helst bør ha en viral lisens som GPL for å forhindre at noen "stjeler" konseptet.

Hvis maksimal adopsjon er målet så vil kanskje det være den beste strategien. Men det er ikke målet til de som er tilhengere av fri programvare og av den grunn velger (L)GPL.

 

Forøvrig forhindrer ikke GPL at noen stjeler konseptet, men det setter ihvertfall kraftige begrensninger på hva de kan gjøre med koden.

 

En utvikler kan også fint lage en propritær programvare basert på GPL lisensiert kode, så lenge det er han som har copyright på den.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

De som lagde endringen til nettverk stacken selger appliancer (software + hardware) så langt jeg vet. Det hadde nok vært en vanskelig businessmodell å selge en liten del av en nettverk stack, selv om det faktisk finnes eksempler på firma som selger kun små deler av OS. Flere som tilbyr filsystem med ymse spesialegenskaper f.eks.

 

Selv har jeg fulgt litt med på hvordan Cisco og Juniper forholder seg til åpen kode miljøene. Det er vel ikke noe tvil om at sistnevnte er minst men bidrar mest og har færrest problemer med samarbeidet. Kan ikke skjønne annet enn at det er en stor fordel for begge parter og det kan se ut som om lisensen er en viktig del av det hele. Jeg tror faktisk Cisco har gjort litt på leggen og pådratt seg GPL lisens på kode de helst ikke vil dele. Videre tviler jeg på at åpen kode miljøet vil tjene på dette på noe som helst vis uansett om de klarer å tvinge ut noe kode. Særlig i det lange løp da Cisco naturlig nok vil bli mer proprietær for å beskytte seg selv.

Lenke til kommentar
Knallbra tips om ssh_config, den muligheten var jeg faktisk ikke klar over! Og den er sårt trengt her på huset.

Takker og bukker. Jeg husker tilbake til første gang jeg oppdaget den muligheten (og det er faktisk ikke så lenge siden). Jeg ble veldig lang i maska, og begynte å lure på hvordan i huleste jeg hadde klart meg uten dette så lenge. Så begynte jeg å tenke på hvor mange timer jeg har sløst bort på å sitte og skrive ting etter ssh opp gjennom årene, og da ble jeg deprimert. :/

Lenke til kommentar

dette er et virkelig bra tiltak, gleder meg allerede til neste uke =)

 

testet djl etter å ha lest artikkelen, men har store problemer med errors både når det gjelder nedlasting og starting av nedlastede spill. er det flere som opplever dette, eller er det noe feil med mitt oppsett ?

 

synes forsåvidt at det er et genialt konsept, bare synd at det er så mange problemer

Lenke til kommentar
Krabba: det ser ut som at nettsiden deres er nede for øyeblikket. Skal ikke se bort ifra at det påvirke resten av opplegget også.

 

ja mulig at det er problemet, får teste litt mer i morra ;)

 

edit: ser ut som det har ordna seg no.

 

vil også anbefale å hake på for: "enable dependencies downloading if needed" under configuration for å slippe å manuelt installere de etterhvert (det kan bli mange av de)

Endret av Krabba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...