Gå til innhold

Dansk kommune velger Openoffice.org


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ms office har noen særegenheter som ikke finnes i open ofice enda.

det finnes noen få som ikke har funne ut hvordan man kan gjøre det samme i open ofice.

for dem er det ikke aktuelt å bruke open office enda.

om kommune skulle ha behov for disse særegenhetene så blir det et problem

 

en av dem er noen av mulighetene med jobbing i tabeller

Sist eg brukte Open Office så hadde man Calc til tabbeler.

 

her er ett eksempel på det jeg mente:

hvis man har en tabell med mange seller ( som i regnearket ) og ønsker en tykkere linje og anen farge på rammen rundt en linjene som deler tabellen innvendig så er det en smule problematisk å få det til

 

i word kunne man bare bruke penen og viskelæret

Lenke til kommentar
her er ett eksempel på det jeg mente:

hvis man har en tabell med mange seller ( som i regnearket ) og ønsker en tykkere linje og anen farge på rammen rundt en linjene som deler tabellen innvendig så er det en smule problematisk å få det til

 

i word kunne man bare bruke penen og viskelæret

Hvis jeg forstod deg riktig så er det veldig enkelt: Høyreklikk på cellen -> Format cells -> Borders -> Velg tykkelse og farge

 

Edit: Det var i Spreadsheet. Hvis det er tabell i Writer du mener, så er det Høyreklikk -> Paragraph -> Borders

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Det gleder å høre at Open Office vinner terreng. Selv har jeg konsekvent installert OO. på alle maskiner levert til kunder (drøyt 200 stk) istedenfor Works, som ofte leveres med som standard på nye pc'er, og med klar beskjed om at MS Office kunne fåes til oem/mkl pris hvis de ikke var fornøyde dersom dette hadde vært et ønske ved bestilling. Så langt har kun 3! stk benyttet seg av tilbudet, og disse skulle ha MS Office preinstallert ved levering. Av de andre har jeg så langt bare fått positive tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

På de skolene jeg har ansvaret for er og Microsoft Office på full fart ut av skolene. Vi tenker litt på å gjøre det samme i administrasjonen i kommunen, men der er det litt mer plunder med tanke på noen systemer som blandt annet saksbehandlingssystemet ikke liker OpenOffice.

Lenke til kommentar

flott, hvis ikke vår korrupte stat var i hånden til microsoft - som bruker skolen som utdanningsted for nye slaver, så ville det også skjedd her.

 

Microsoft "gir" bort licenser til skolen for hjernevaskingseffekt.

Det er like ille som om mac.donalds hadde kantinedriften og Nike var påbudte skole-klær.

Lenke til kommentar

Det er bra at bruken av OO sprer seg!

Jeg har tidligere benyttet meg av en piratversjon av MS Office 2003.

Forsøkte så OO og må si jeg ble positivt overrasket, så MS Office er deinstallert og kun OO for meg fra nå av.

Jeg bruker endel funksjoner i Excel, og har ikke hatt særlig problemer med å bruke de samme (eller finne tilsvarende) i OO.

 

Så STÅ PÅ OO-fans! :p

Lenke til kommentar

Det som kan være intressant å se på er hvor bevegelsen mot fri programvare både til hjemme-PC-er, privat og offentlig vil føre hen.

 

Nå har OO.o begynt å fått et nokså godt rykte på seg, og også Firefox, om annen fri programvare klarer å opnå det samme slik at man etter hvert vil kunne benytte fri programvare som stort sett er tilgjengelig på alle OS til alle sine daglidagse gjøremål vil valg av OS bli mer fritt.

 

 

Lurer på om dette kan føre til en dag der man kan installere BSD, Linux og openSolaris og si akkurat det samme om operativsyustemet som pervokris sier i innlegget sitt angående OO.o.

Lenke til kommentar
På de skolene jeg har ansvaret for er og Microsoft Office på full fart ut av skolene. Vi tenker litt på å gjøre det samme i administrasjonen i kommunen, men der er det litt mer plunder med tanke på noen systemer som blandt annet saksbehandlingssystemet ikke liker OpenOffice.

 

Det er ikke så rart når man vet at leverandørene av saksbehandlingssystemer er særdeles Microsoft "only". Det er vel blant disse Microsoft har flest Gold Partners etc i Norge.

 

Men teknisk sett er det en kurant jobb å få disse systemene til å snakke med OpenOffice. Problemet er at det koster penger, og så lenge ikke de kommunene som bruker et system stiller felles krav om at OpenOffice skal kunne brukes så skjer det intet. Leverandørene gjør ikke dette på eget initiativ, de har hverken kompetanse eller insitamenter.

Lenke til kommentar
her er ett eksempel på det jeg mente:

hvis man har en tabell med mange seller ( som i regnearket ) og ønsker en tykkere linje og anen farge på rammen rundt en linjene som deler tabellen innvendig så er det en smule problematisk å få det til

 

i word kunne man bare bruke penen og viskelæret

Hvis jeg forstod deg riktig så er det veldig enkelt: Høyreklikk på cellen -> Format cells -> Borders -> Velg tykkelse og farge

 

Edit: Det var i Spreadsheet. Hvis det er tabell i Writer du mener, så er det Høyreklikk -> Paragraph -> Borders

 

 

ja . tabeller i writer.

 

jeg har forsøkt det du beskriver , men her her jeg overhode ikke kontroll på hvordan disse rammene blir sende ut.

 

forsøk å legge inn en tabell i tekstbehandlingen ( word og writer ) og så forsøker du å lage de loddrette linjen i en farge og de vannrette i en farge samt at rammen rund i en 3dje farge og litt tykkere en resten av skille linjene.

Lenke til kommentar
forsøk å legge inn en tabell i tekstbehandlingen ( word og writer ) og så forsøker du å lage de loddrette linjen i en farge og de vannrette i en farge samt at rammen rund i en 3dje farge og litt tykkere en resten av skille linjene.
No har ikkje eg Word, men det er verkeleg ikkje noko problem i det heile tatt å gjere det der i Writer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...