Gå til innhold

Max Manus; den eneste helten?


martia

Anbefalte innlegg

Det er sikkert ikke bare meg som har sett filmen; Max Manus.

En fantastisk og ekte film, som virkelig trykker ned på hvordan det var før.

 

I filmen, blir Max framstått som den eneste helten, ikke ta det feil; jeg har full respekt for alt han gjorde og alt alle soldatene gjorde.

Max Manus var en god mann, med de riktige intensjonene, men det var fler der !

Ikke bare Max, alle som ofret seg, alle som kjempet, fikk ikke en like stor hyllest.

 

Filmen kunne godt vært om alle, men når man følger livet til EN person,

er det ikke alle som kommer frem. Når filmlagerne tar ut personene som var med på ekte, og tar inn andre som egentlig ikke gjorde så mye, blir det ltt feil..

Alle fortjerner en hyllest, men ikke alle fikk den .

Enig ?

 

EDIT: Jeg levde ikke i noen som helst verdenskrig, jeg er ikke fullt oppdatert. Vil bare si at det sikkert mange som har et annet syn på dette enn meg, det er min mening da. Kjempemorsomt at så mange engasjerer seg : D (Ny på diskusjon.no)

Endret av martia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er helt enig i det du sier. Samtlige som gjorde en innsats burde fått en verdig markering, av et eller annet slag.

Men så er det jo noen som gjør mer.

Ikke bare Max Manus, men det er flere andre nordmenn som bidro like mye eller mer en Max. Bare nylig har det jo blitt kjent om han Nordmannen Kaptein Eiliv Austlid.

Og jeg er sikker på at det er mange andre mennesker som har bistått like mye som dem under krigen, uten og ha fått noe igjen for det.

 

Det er jo synd, men slik er det bare.

Lenke til kommentar

Ja, det er synd. Men dette er en enkelt film som skulle handle om Max Manus, som også er en veldig stor norsk helt. Derfor ville det blitt veldig vanskelig å inkludere enn rekke andre helter, spesielt siden filmen handlet om sabotasje gjort av Max Manus og hans medsabotører.

 

Jeg håper dog at Max Manus filmen var begynnelsen på noe stort innen norsk film. Vi har mange helter å ta av (spesielt alle de som har fått tildelt Krigskorset) og mange som skal hylles. Krigskorset er en enorm hyllest i seg selv, men det vil også være viktig å minnes alle de tapre menneskene som sto i mot tyskerne for både Norge og verden sin skyld.

Lenke til kommentar

Det var mange helter under krigen - både under selve krigshandlingene fra april 1940 og under okkupasjonstiden.

 

Jeg tror dagens oppfatning om krigen er litt unyansert. Toneangivende personer befinner seg stort sett i hovedstaden, og Oslo-folk har naturlig nok ikke de samme forutsetninger for å kjenne til krigshistorier fra f.eks. Trøndelag og Nord-Norge. Derfor blir det fokus på hendelser i Østlandsområdet. Det rare er imidlertid at Oslo og omegn ikke ble så veldig berørt av krigen - området ble tatt uten større kamphandlinger, og ble så vidt jeg vet aldri bombet eller brent i særlig grad.

 

I andre deler av landet måtte tyskerne imidlertid kjempe seg frem. På Hegra festning i Nord-Trøndelag holdt major Holtermann og et par hundre soldater stand mot fienden frem til en gang i mai. Og det var jo regulære slag om Narvik.

 

Ellers står det en del minnesmerker over falne soldater langs norske landeveier. En del låver og naust har fremdeles kulehull. Historiene disse hendelsene er gjerne fulle av mot og dramatikk, men de er stort sett bare kjent av lokale og av historikere. Det er veldig synd.

 

Men poenget er iallfall at det var mange egentlige krigshelter - norske soldater i uniform - i tillegg til motstandsmennene. Og motstandsgrupper var forresten organisert overalt - sterkest var motstanden kanskje i Nordland.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det jeg synes filmen viste var at de som blir helter av den typen gjerne er folk som ikke har noe å tape, kombinert med råflaks og latterlig dumdristighet. Mye av det Max Manus gjorde skal det nesten ikke gå an å slippe unna med.

Man kan ikke klage på at en film som heter Max Manus først og fremst handler om ham selv. Det går fint an å lage flere filmer om de andre som fortjener oppmerksomhet, men selvsagt kan man ikke dekke alle. De som akkurat ikke var ekstraordinære nok til å få egen film kan jo fremdeles si med seg selv at "den kampen var jeg en del av", kanskje de til og med kjente hovedpersonene og føler stolthet av det. Vi må ikke tenke sånn at det å ikke gi noen slik ekstrem oppmerksomhet betyr at vi ikke anerkjenner deres innsats. Og Manus' innsats under krigen var bemerkelsesverdig og filmvennlig, så hvorfor ikke ham? Farfar har diplom på veggen skrevet av kongen med takk for innsatsen under frihetskampen, og jeg tror ikke han ville vært mye stoltere av en film.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Propaganda? I hvilken grad er det du snakker om?

 

Den filmen (og alle andre slike filmer) er jo preget av at det er seierherrene som skriver historien. Mye av det Max Manus og de andre gjorde var dumdristig (som ble nevnt over her). De som har sett filmen husker vel kanskje at 20 (?) havnearbeidere ble henrettet grunnet mistanken om at noen hadde samarbeidet med motstandsmennene. De fortsatte å skade tyskere og tyske lokaler (ol.) som gjorde at flere mennesker ble henrettet, i en tid da tyskerne hadde sluttet å henrette tilfelige sivile. Det er kanskje en brannfakkel, men hadde Max Manus levd og kjempet i et krigsland i dag, hadde han vært en terrorist.

Lenke til kommentar
Propaganda? I hvilken grad er det du snakker om?

 

Den filmen (og alle andre slike filmer) er jo preget av at det er seierherrene som skriver historien. Mye av det Max Manus og de andre gjorde var dumdristig (som ble nevnt over her). De som har sett filmen husker vel kanskje at 20 (?) havnearbeidere ble henrettet grunnet mistanken om at noen hadde samarbeidet med motstandsmennene. De fortsatte å skade tyskere og tyske lokaler (ol.) som gjorde at flere mennesker ble henrettet, i en tid da tyskerne hadde sluttet å henrette tilfelige sivile. Det er kanskje en brannfakkel, men hadde Max Manus levd og kjempet i et krigsland i dag, hadde han vært en terrorist.

 

ja? Er jo forsåvidt sant, Max Manus og motstandsmennene generelt var i nazistenes øyne terrorister.

Lenke til kommentar
Propaganda? I hvilken grad er det du snakker om?

 

Den filmen (og alle andre slike filmer) er jo preget av at det er seierherrene som skriver historien. Mye av det Max Manus og de andre gjorde var dumdristig (som ble nevnt over her). De som har sett filmen husker vel kanskje at 20 (?) havnearbeidere ble henrettet grunnet mistanken om at noen hadde samarbeidet med motstandsmennene. De fortsatte å skade tyskere og tyske lokaler (ol.) som gjorde at flere mennesker ble henrettet, i en tid da tyskerne hadde sluttet å henrette tilfelige sivile. Det er kanskje en brannfakkel, men hadde Max Manus levd og kjempet i et krigsland i dag, hadde han vært en terrorist.

 

Noe av hensikten med slike represalier var nettopp å få folket til å vende motstandskampen ryggen. Så vidt jeg har hørt, var effekten heller motsatt: At tyskerne bl.a. henrettet vilkårlig utvalgte sivilister som "straff" for motstandsaksjoner, gjorde det klart at okkupantene måtte ut.

 

Og blir det moralsk galt å utføre motstandsaksjoner fordi tyskerne vil svare med å drepe uskyldige? Det var jo tyskerne som trakk av, det er de som har det moralske ansvaret. Taktisk sett ville det dessuten være umåtelig dumt å vike en tomme pga. slike tyske trusler.

 

Terrorist? En terrorist er vel en som bruker terror som middel, dvs. som forsøker å nå sine mål ved å skremme befolkningen. Dette gjøres f.eks. ved å detonere sprengladninger på torg o.l. Eller ved å skyte tilfeldige personer.

 

Det kan sikkert hende at motstandsmennene ble kalt terrorister i tysk propaganda, men hva så..?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig var motstanden veldig viktig, siden de klarte å gi håp til befolkningen og viste tyskerne at de ikke hadde vunnet. Meningen med innlegget mitt var bare å sette tankene i gang om at det ikke bare var fantastisk, at det var mange ting som kunne vært gjort annerledes. Det ble for kort og unøyansert til å kunne være til stor hjelp, og det beklager jeg, det blir lett sånn når man sitter på skolen og skriver.

Lenke til kommentar
Mener du at det bare er synd for de som blir drept pga handlingene motstandsmennene, et nødvendig onde? Mye som er lettere på papiret

 

Ja, det er åpenbart litt av et dilemma. Og man kan bare prøve å tenke seg hvordan det føltes for en motstandsmann når han fikk vite hvordan tyskerne reagerte på sabotasjeaksjonen man hadde tatt del i: At sivile ble stilt opp mot veggen av nazistene og skutt, at ens kamerater nå befant seg på torturkammeret. Det er ikke noe man trekker på skuldrene av. Slike traumer bærer man på resten av livet.

 

Jeg vet selv om en gammel fyr som var fyllik siden ca. 1946 (han er død nå). Han pleide å stå utenfor butikken og tigge penger av folk. Han fikk en viss respekt av dem som kjente hans historie. De andre så på ham som en hvilkensomhelst fyllik og ikke som det offeret for naziregimet han egentlig var. Det var nok mange med lignende skjebner.

Lenke til kommentar
Det er sikkert ikke bare meg som har sett filmen; Max Manus.

En fantastisk og ekte film, som virkelig trykker ned på hvordan det var før.

 

I filmen, blir Max framstått som den eneste helten, ikke ta det feil; jeg har full respekt for alt han gjorde og alt alle soldatene gjorde.

Max Manus var en god mann, med de riktige intensjonene, men det var fler der !

Ikke bare Max, alle som ofret seg, alle som kjempet, fikk ikke en like stor hyllest.

 

Filmen kunne godt vært om alle, men når man følger livet til EN person,

er det ikke alle som kommer frem. Når filmlagerne tar ut personene som var med på ekte, og tar inn andre som egentlig ikke gjorde så mye, blir det ltt feil..

Alle fortjerner en hyllest, men ikke alle fikk den .

Enig ?

 

Nå var det og meningen at filmen skulle handle om Max Manus, og ikke de andre. Filmen het da Max Manus og ikke Helter fra andre verdenskrig, så slik sett er jeg ikke enig med deg. Like fult fikk man, synes jeg, god innblikk i sabotasjen som ble utført, hvem som bidro og hvordan de ble utført. For min del synes jeg filmen fikk godt med seg mye av desperasjonen, redselen og følelsene som var for disse sabotørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...