Gå til innhold

Bygge server med eksterne disker pga mangel av kabinett.


sdf123

Anbefalte innlegg

Tenkte å bygge en server som skal stå gjemt bort og vil derfor ha den så liten som mulig og støysvak som mulig, men jeg trenger også litt kraft så er litt usikker på oppsettet.

 

Problemet er ikke å bygge en server, men å finne et lite kabinett som tilfredsstiller mine krav. Jeg vil ha et lite kabinett som skal ha plass til 4 disker + br/cd/dvd-rom. 20x20x20 feks. Men noe sånt finnes ikke. Derfor har jeg tenkt litt på dette:

 

Kjøpe seg et lite kabinett ala Silverstone SST-SG02F(selv om jeg mener det er for stort), som etter hva jeg skjønner har plass til 2 interne disker og en br/cd/dvd-rom.

 

Så tenkte jeg å legge opp slik at jeg kunne bruke 2 eksterne disker via eSata. Men hvordan vil ytelsen bli da kontra interne sata disker? De 2 eksterne diskene skal ikke inneholde noen systemfiler av noen art, men det blir skrevet/lest av dem en god del.

 

Og så kommer jeg til å bruke de interne plassene til OS-disk og backup-disk.

 

Noen som har jobbet med noe lignende? Foreløpig oppsett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For kabinett, gjør noen google søk etter "Chenbro ES34069".

Link, er 26x14x26 cm

 

Har dette kabinettet selv, sammen med et Intel DG45FC hovedkort, Intel E7200, 8 GB ram, 4 TB disker og OS (ESXi 4.0) på USB minnepenn.

 

Oppsettet drar rundt litt av hvert, nesten uten strømforbruk, varme og lyd.

Endret av leo24
Lenke til kommentar

Sikle, sikle! Nå snakker vi, utrolig lekkert kabinett! Likte hotswapen til diskene. Men hvordan funker det å bruke OS på en minnepenn? Blir ikke det en liten flaskehals?

 

Kan jeg spørre hvilke type OSr du kjører under ESXi og hva du bruker dem til?

 

Og hvor kjøpte du kabinettet?

Lenke til kommentar

Kabinettet ble kjøpt via selgeren Compuvest_corp på Ebay. Betalte vel 280 dollar ink. frakt i sommer (husk nå står dollaren lavt).

 

Det finnes flere OS, spesielt Linux og xxBSD som kan optimaliseres for å kjøre fra minnepenn, dvs. OS'et lastes opp i ram og det blir derfor minimal lesing/skriving til minnepennen.(Man får faktisk kjøpt servere fra HP som blir levert med VMware ESX forhåndsinstallert på minnepenn (DOM).

 

Jeg kjører foreløpig bare noen Windows og FreeBSD servere (kun x86 OS pga. E7200 ikke støtter VT), men tanken er å bytte ut den med en quad core (45w) som også støtter VT, slik at jeg også kan kjøres x64, eks. Windows 2008 SBS.

 

MEN, hvis du går for dette kabinettet, så bør du sjekke at komponentene dine ikke er for strømkrevende (kabinettet leveres med standard 120w ekstern strømforsyning, som kan byttes med 180w).

 

Mitt oppsett er helt på grensen av hva strømforsyningen tåler.

Lenke til kommentar

Ok, ser dårlig ut til å få kjøpt her i norge hvertfall, så får vel tråle utlandet.

 

Ser på det hovedkortet du har, så ser det ut som det støtter max 4GB minne, mens du har 8GB? Og QC cpu støtter det heller ikke. Eller er det meg som tar feil?

 

Jeg har planer om å kjøre Ubuntu i bunn med Vmware og en windows install.

 

Jeg hadde tenkt å kjøre 3x1TB disker og 1x 2,5" ssd til OS. Byttet du til den 180W strømforsyningen?

 

Og vet du om flere lignende kabinetter?

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Det var en oppdatering av spesifikasjonene (side 8) til DG45FC i juli og august 2009.

Jeg har 8 GB installert uten problemer. Det kreves QC prosesser med maks 65w, så det begrenser utvalget noe - se her

 

Jeg måtte etterbestille 180w strømforsyning.

Hele oppsettet ble ikke billig, men det var aldri målet - jeg ønsket meg en liten, strømgjerrig, støysvak server med nok muskler til å dra rundt ESX med 5-10 servere.

 

Og det har jeg fått.

Endret av leo24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...