Gå til innhold

Bankterminal - kan butikkeier kreve minstebeløp?


EsAa

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bare lurer på om personer som driver butikker kan kreve minstebeløp som 10 og 20 Kr. for å betale med bankkort? Det skal vel være fullt mulig å bruke kort selv om beløpet er 3 Kr.?

 

EsAa

 

EDIT: Poster det her siden det går under handel.

Endret av EsAa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, men det er litt rart da når butikker som Narvesen og Rema 100 ikke bryr seg om jeg bruker korte på 2,50 Kr. Mens en annen butikk krever 20 Kr. I den situasjonen prøvde kassøren (om det heter det) å få meg til å kjøpe andre ting ved siden av som jeg ikke hadde bruk for. Litt sleipt vil jeg si!

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ingen ting om hva det koster butikkene å ha og drive en kortterminal.

Men det er kanskje mulig at det ikke vil være noe lønnsomt for butikken når kundene ønsker å bruke kort på småbetalinger.

 

 

Ikke aner jeg hva det koster heller, men da bør de butikkansatte heller foreslå å trekke 20 kr fra kortet til kunden, og heller gi tilbake småpengene. Det gir samme resultat hva banken angår, men de lar være å lure kundene til å kjøpe varer de ikke vil ha.

 

For øvrig kan jeg ikke skjønne hvor stor forskjell det kan være på å betale 2,50, og å betale 20 kr med kort. Dessuten er det ikke akkurat annenhver kunde som ønsker å betale bittesmå beløp med kort (det er i alle fall ikke min erfaring etter mer enn 3 år som butikkmedarbeider)

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ingen ting om hva det koster butikkene å ha og drive en kortterminal.

Men det er kanskje mulig at det ikke vil være noe lønnsomt for butikken når kundene ønsker å bruke kort på småbetalinger.

 

 

Ikke aner jeg hva det koster heller, men da bør de butikkansatte heller foreslå å trekke 20 kr fra kortet til kunden, og heller gi tilbake småpengene. Det gir samme resultat hva banken angår, men de lar være å lure kundene til å kjøpe varer de ikke vil ha.

 

For øvrig kan jeg ikke skjønne hvor stor forskjell det kan være på å betale 2,50, og å betale 20 kr med kort. Dessuten er det ikke akkurat annenhver kunde som ønsker å betale bittesmå beløp med kort (det er i alle fall ikke min erfaring etter mer enn 3 år som butikkmedarbeider)

 

Noen som vet hva butikkene betaler for BankAxept-transaksjoner? Innbiller meg at det er en flat avgift per transaksjon, i motsetning til VISA/MC/Diners/AmEx som er en gitt prosent av kjøpsbeløpet.

Lenke til kommentar

For BankAxept er det et flatt beløp på 16 øre pr transaksjon. Dette kan sikkert variere fra leverandør til leverandør, men dette gjelder ihvertfall den jeg kjenner til. Stordriftsavtaler kan muligens også forhandles frem her. Visa/MC og kredittkort generelt er dyrere. Det er da et prosenbeløp av beløpet som det handles for.

Lenke til kommentar
Ok, men det er litt rart da når butikker som Narvesen og Rema 100 ikke bryr seg om jeg bruker korte på 2,50 Kr. Mens en annen butikk krever 20 Kr. I den situasjonen prøvde kassøren (om det heter det) å få meg til å kjøpe andre ting ved siden av som jeg ikke hadde bruk for. Litt sleipt vil jeg si!

Det er muligens sleipt, og kritikkverdig (dog er det ganske vanlig i mange andre land), men det er ikke ulovlig.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ingen ting om hva det koster butikkene å ha og drive en kortterminal.

Men det er kanskje mulig at det ikke vil være noe lønnsomt for butikken når kundene ønsker å bruke kort på småbetalinger.

 

 

Ikke aner jeg hva det koster heller, men da bør de butikkansatte heller foreslå å trekke 20 kr fra kortet til kunden, og heller gi tilbake småpengene. Det gir samme resultat hva banken angår, men de lar være å lure kundene til å kjøpe varer de ikke vil ha.

 

For øvrig kan jeg ikke skjønne hvor stor forskjell det kan være på å betale 2,50, og å betale 20 kr med kort. Dessuten er det ikke akkurat annenhver kunde som ønsker å betale bittesmå beløp med kort (det er i alle fall ikke min erfaring etter mer enn 3 år som butikkmedarbeider)

 

Forskjellen ligger vel i kva butikken krever å ha i fortjeneste per handel.

 

Ved å trekke 20 kroner og betale tilbake 17,50 i småpenger så har butikken fortsatt like dårlig fortjeneste som om du hadde dratt kortet for berre 2,50.

 

Om butikken har 10% avanse på alt dei selg og det koster butikken 16 øre for kvar transaksjon så betyr dette at dei om du kjøper ein vare som koster 1,60 så vil butikken gå i null på det salget.

Om butikken har ein dårlig kort avtale som gjer at det kostar dei meir så må dei ta meir betalt for å gå i null.

 

Det blir litt som når du kjøper smågodt i lausvekt på butikk, du kan ikkje insistere på å betale ein og ein ting om gongen. Sidan kvar ting ofte veg så lite at verdien av den blir 24 øre eller lavare så tilseier avrundingsregelen ok mynteinheitane vi har her i landet at dette må rundest av til 0 kroner sidan prisen må være 25 øre eller meir for å runde av til 50 øre (som er ein sum som kan betalast med mynt). Om du då krever å betale ein og ein ting så blir du nekta kjøp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hva i all verden er det du kjøper som koster 3 kr? Makan til teit problemstilling.

Aldri kjøpt en banan etter trening? :)

 

En skal ikke se bort i fra at et brukersted som reklamerer med kortutsteders materiale (logoer på dør etc.), faktisk må anses bundet overfor kunden til å akseptere betaling med betalingskort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...