Gå til innhold

er grafikken i spill vikitig?


Anbefalte innlegg

Folk sier ofte at gameplay er viktigere enn graffikk, men min mening er at graffikken styrker gameplayet. Graffikk holder ikke i seg selv, det trenger gameplay for å fungere, men ikke nødvendigvis "mye" gameplay. I Mirror's egde hadde aldri vært så bra hvis det ikke hadde vært for graffikken. Graffikk kan ikke gjøre et dårlig spill bra, men bedre, og derfor er graffikken viktig ja.

Jaja, det er jo sant det du sier, men hvis gameplayet suger, så bryr du det ikke om grafikken heller.

 

Som jeg sa .. ;)

 

*Innlegg nr 4000 :w00t: *

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte spill har løst mye av grafikkproblemene ved å bruke en "tegneserieaktig" stil. World of Warcraft er et godt eksempel.

Grafikken er enkel med kantete kjerrehjul osv, men man tenker ikke egentlig på det da det på en måte skal være slik i den verdenen.

 

Age of Conan har imponerende grafikk, men betaler for det med å se uekte ut i blant annet bevegelsene. De beveger seg ikke helt riktig.

 

Jo mer realistisk noe ser ut, jo mer vare blir vi for feil i kroppsspråk og bevegelser, noe Walt Disney fant ut da de lagde sin første animerte langfilm, Snøhvit og de syv dvergene.

I Snøhvit tegnet de av en ekte danser, men fant fort ut at det så stivt og unaturlig ut. Trikset var å overdrive bevegelsene. Da så det mer ekte ut med en gang.

 

Grafikken bør være bra nok til spillet, men gameplayet må være så bra som mulig, ellers hjelper ikke allverdens grafikk ;)

Lenke til kommentar

For min del.

 

Et bra gameplay kan lett overskygge litt dårlig grafikk, men god grafikk kan aldri skygge over et elendig gameplay.

 

For min del er gameplay, fremføring og historie mye viktigere enn grafikk. At god grafikk er en bonus, klart, men om spillet ikke har god grafikk hopper jeg ikke akkurat i taket av sinne, bare spillet har et bra gameplay og drivende historie fungerer det for meg.

Lenke til kommentar
For min del.

 

Et bra gameplay kan lett overskygge litt dårlig grafikk, men god grafikk kan aldri skygge over et elendig gameplay.

 

For min del er gameplay, fremføring og historie mye viktigere enn grafikk. At god grafikk er en bonus, klart, men om spillet ikke har god grafikk hopper jeg ikke akkurat i taket av sinne, bare spillet har et bra gameplay og drivende historie fungerer det for meg.

 

Hva legger du i "fremføring"? Er ikke typisk grafikk endel av framføringen? Og hvorvidt historie er viktigere enn grafikk variere etter spillet i mine øyne, det er ekstremt få spill som har en spesielt god historie. Det vises ganske tydelig i mine øyne når man ser hvor lavt lista legges før et spill får skryt for god historie.

 

AtW

Lenke til kommentar

I fremføring legger jeg skuespillerprestasjonen i stemmeskuespillet samt flytene og troverdige animasjoner.

 

Det er faktisk mange spill som har en god historie, kommer bare ann på hvilket spill du spiller, og hva en selv ser etter. Spill som Max Payne 1/2 og Half-Life 1/2 er spill med en god historie i mine øyne. I tilegg er fremføring og gameplay perfekt utført.

Lenke til kommentar

Jeg synes også at bra gameplay er viktigere enn god grafikk, dersom et spill er utolig lett og varer i tre timer, hjelper det ikke med verdens beste grafikk. Men i enkelte spill er også grafikken viktig, og kan gjøre mye med spillfølelsen.

 

I Final Fantasy VII for eksempel, der hadde litt bedre grafikk gjordt spillet mye, mye bedre etter min mening. (Nå spilte jeg ikke Final Fantasy VII før i 2007 første gang, det har kanskje en del å si.) Omgivelsene var stort sett helt greie, men figurene så helt merkelige ut.

 

I Final Fantasy IX derimot, der er grafikken helt fantastisk. Kanskje ikke så teknisk skarp og slikt, men figurene og omgivelsene er utrolig flotte. Det gjør spillet utrolig vakkert, og gir i seg selv en veldig god spillfølelse. En kan si mye om gameplay, musikk og utfordring i Final Fantasy IX, men en ting er sikkert: det er utrolig vakkert å se på. Her betyr altså grafikken en del.

 

Så ja, grafikk i spill kan være viktig. Kanskje ikke hvor skarp den er, men hvordan spillet ser ut ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...