Gå til innhold

Hvilket spill er størst på verdensbasis ?


Anbefalte innlegg

Hvis Sims er det mest solgte, så må jo det være naturlig at det er det mest spillte, ikke nødvendigvis over lengre tid men som i hvert fall har spillt det.

 

vel i utgangspunkte er det naturlig, om du utelater all piratkopiering. Noen nevnte asia lenger oppe i tråden.. kan vel si det slik at ingen plass i verden har mer priatkopiering enn asia. Vi snakker om millioner her som ikke er registrert, men som blir solgt. Så mest spilte spill forblir et stort spørsmål inntill noen klarer å telle alt som er blit solgt der nede. For alt det vi vet kan det jo være Sims, men i teorien kan det også være Mortal Combat ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Star Craft er størst!

Spilles mye i europa og usa og ekstremt mye i asia!

I korea har 9 av 10 innbyggere prøvd starcraft(!) og til tross for at det for første gang kom ut for fem år siden er det fortsatt det mest solgte der  :)  

I Japan er det som sagt også en egen star craft kanal på tv.

Cs og quake er også populært,men ikke så mye i asia hvor det er flest folk

 

faktiskt...så har jeg aldri prøvd sc! :p

Lenke til kommentar

må få skyte inn at hvis en ikke engang har PRØVD starcraft så har en gått glipp av et STORT stykke spillhistorie... jeg er ingen starcraft-fan, men jeg tror få spill har så stor gjenkjennelsesfaktor... counterstrike kan bare gå og legge seg i forhold... men denne tråden var om hvilket som spilles mest, så...

 

[irc]/me holder stadig en knapp på SC[/irc]

 

...men i teorien kan det også være Mortal Combat...
...et spill du tydeligvis ikke har mye kjenskap til, for hvis du hadde det ville du selvfølgelig visst at dette (geniale) spillets gimmick, reclamare-effekt og ovennevnte gjenkjennelsesfaktor ligger i å bytte ut alle k-lyder som begynner på C med K... *flame**superflame**aaaah, run, FIREBALL!* okaj, skal slutte nå...
Lenke til kommentar
Mest solgte er jo ganske forskjellig fra mest spillt.

 

Uansett er det et interessant spm.

 

1. Spørsmålet i topicet var hvilket som var mest populært, og da regner vi ut i fra solgte enheter. Vedkommende spurte ikke hva som var mest spilt.

 

2. Mest solgte vil jeg si er proporsjonalt med mest spilte. Folk som kjøper spillene, spiller dem.

Lenke til kommentar

Han spør ikke hva som selges mest, men hva som er mest populært/størst,

om noe selger mye er det ikke dermed sagt at det er størst/mest populært.

 

Jeg går ut ifra du ikke har noen erfaring innen markedsøkonomi. Neither have I, men dette er normal viten. Hvis et spill selger 20 millioner kopier, heter det at det er "større" enn et spill som solgte 10 millioner kopier. Størst betyr antall solgte, enkelt og greit.

 

Hva som er mest populært er en umulighet å finne ut. At du sier StarCraft er størst, og sier det såpass bombastisk, viser bare hvor liten peiling du har. Jeg sier ikke i mot, men ingen kan finne ut hva som er mest populært. Skulle jeg gjette, ville jeg likevel sagt Half-Life. Likevel er The Sims størst, da det har solgt flest kopier. Det har et enormt samfunn rundt seg med folk som lager nye ting hele tiden osv. Jeg sier ikke jeg liker det, men slik er det bare.

 

Problemet er bare det at The Sims-samfunnet ikke er like fremtredende som for eksempel CS-samfunnet. Men tro meg, The Sims-samfunnet er mye større.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har mistet sin mening etter vidsynte forståelser av trådens tittel :"Hvilket spill er størst på verdensbasis?".

 

Ingen av oss kommer til å finne noe ok svar om vi ikke tolker spm "riktig", dvs likt.

på den ene siden har du økonomiske prinsipper som Erling her viser i et eksempel:

Jeg går ut ifra du ikke har noen erfaring innen markedsøkonomi. Neither have I, men dette er normal viten. Hvis et spill selger 20 millioner kopier, heter det at det er "større" enn et spill som solgte 10 millioner kopier. Størst betyr antall solgte, enkelt og greit.

 

på den andre har du ikke-økonomiske prinsipper, som går mot banen "mest spilt". eks :

 

Umm, dere tar nok alle feil, helt sikkert Kabal eller minesweeper i windows....eller kansje snake

 

Så hva blir vi enig om? Snakker vi om størst i økonomisk forstand, eller størst i "mest spilt, spilt av flest" forstand?

Lenke til kommentar
Mest solgte er jo ganske forskjellig fra mest spillt.

 

Uansett er det et interessant spm.

 

1. Spørsmålet i topicet var hvilket som var mest populært, og da regner vi ut i fra solgte enheter. Vedkommende spurte ikke hva som var mest spilt.

Javel.. Du om det.

 

I den første posten var det også snakk om hvor mye større CS er enn Quake3 og andre spill.

Det er åpenlyst at CS ikke er spesiellt stort i forhold til Quake3 hvis man skal følge din definisjon. CS Retail er neppe solgt i veldig mange kopier..

 

At du velger å oversette populært og større med mest solgt (og indikerer at dette er den eneste riktige oversettelsen), i denne settingen, får stå for din regning. Jeg mener imidlertid at spørsmålet i topic er ganske upresist, ihvertfall i kontekst av den første posten og det var også mitt oprrinnelige poeng.

 

Det kan godt hende Hoena mente det samme som deg, men det var isåfall ingen klar definisjon (etter min mening). Skulle vi brukt mest solgt kunne vi lett utelukke å skille mellom Half-life modifikasjoner f.eks. (bortsett fra CS retail da, som vel må sees som stand-alone)

 

EDIT: jeg er fosåvidt veldig enig med Dreadlord ;)

Lenke til kommentar

Det har blitt mye snakket om slike ting:

 

For noen år siden var Red Alert I det mest solgte spillet i verden

Så ble det sagt at Half Life og modden Counter Strike er verdens mest populære spill, noe som nok stemmer. Starcraft er nok populært det og men CS kommer nok over den Da det nok finnes nok av kanaler for det og ;)

Lenke til kommentar

Joac. Du misforstår fremdeles. Det du på en eller annen merkelig måte har fått for deg, er at skytespill slik som CS eller Quake 3 er det som er "hot" og mest spilt. Det er ikke nødvendigvis poenget. Bare fordi du lever sammen med mennesker som spiller det, og at du derfor hører mye om det hele tiden, betyr ikke at det er mest spilt. At du hører om det på nettet hele tiden, fordi slike skytespill har et svært omfattende nettsamfunn, betyr ikke at det er mest spilt.

 

Hater å måtte si det, jeg er ikke verdens største tilhenger av spillet, men The Sims har utvilsomt en mye større spillbase enn CS og Quake 3 til sammen. Hvis 20 millioner mennesker har kjøpt det - tenk hvor mange som har det piratkopiert? The Sims har et enormt samfunn som vi ikke-simmere har vanskelig for å se med det blåtte øye.

 

Dreadlord: Nei. Når noen sier "størst", er det eneste en kan gå etter, de økonomiske prinsippene. Det er en umulighet i seg selv å vite hvilket spill som er "mest spilt". Det går bare ikke. Her må en bare følge kino-prinsippet. Den filmen med flest solgte billetter (eller i dette tilfellet spillkopier), er den filmen som i teorien har flest publikummere (eller i dette filfellet flest spillere, og derfor mest spilt). Alt annet blir spekulasjon. En kan utelukkende gå etter salgstall når det gjelder slikt.

 

Om The Sims _virkelig_ er mest spilt er rett og slett umulig å vite. Definer "mest spilt". Antall spilletimer...?

Lenke til kommentar

Hei alle

 

Vel Halflife ( inkludert alle Mods som cs osv ) er verdens mest spillte spill uten tvil . det var for 1 år siden 20 milioner spillere verden over som logget seg på en eller flere servere i løpet av en måned .

 

CS har hatt ca 5 milioner spillere i snitt i alle 24 timer i et døgn , uansett om andre spill har solgt flere kopier tror jeg ikke at noen single player spill kan komme opp imot et multiplayer spill .

 

ca andre tall

 

Battlefield 1942 ca 2000 player i peak time til rundt 700 spillere i resten av døgnets tider .

 

Neocron ca 4000 spillere i peak 2000 i resten .

 

 

JANNERIK

Lenke til kommentar
Joac. Du misforstår fremdeles. Det du på en eller annen merkelig måte har fått for deg, er at skytespill slik som CS eller Quake 3 er det som er "hot" og mest spilt. Det er ikke nødvendigvis poenget. Bare fordi du lever sammen med mennesker som spiller det, og at du derfor hører mye om det hele tiden, betyr ikke at det er mest spilt. At du hører om det på nettet hele tiden, fordi slike skytespill har et svært omfattende nettsamfunn, betyr ikke at det er mest spilt.  

 

 

Hva?

Dette er ærlig talt det merkeligste svaret jeg har fått på en stund.

 

Jeg har da ikke sagt noe om hva som er "hot" eller ikke. Jeg pekte bare på at det opprinnelige spørsmålet kunne tolkes på flere måter.

 

Jeg synes begge tolkninger er interessante spørsmål, og hvis du leste postene mine så ville du se at jeg etterlyste dokumentasjon på begge. (jeg er vel også den eneste som har bidratt med statistikk i denne tråden...)

 

Jeg fant litt dokumentasjon på hvilke spill som ble spillt mest på gamespy, og som jeg selv påpekte gav det muligens en indikasjon på ONLINE FPS spill.. Jeg sa også i den posten at jeg ikke fant noen informasjon om starcraft, men jeg indikerte at battle.net kanskje var en god kilde..

 

Jeg roste også han karen som brakte the Sims på banen..

EDIT: Det gjorde jeg ikke ser jeg nå. Jeg uttrykte enighet med han som sa at Mest solgt _kunne_ tolkes som mest prøvd og dermed størst..

 

Som du ser har jeg ikke påstått noe som helst, og jeg håper og tror at du bare har misforstått..

 

Jeg vet ærlig talt ikke hva som spilles mest, eller hva som er mest solgt, jeg er bare nysgjerrig. At du tillegger meg meninger (og ikke minst bekjente ;)) du ikke har mulighet til å dokumentere finner jeg litt underlig.

Lenke til kommentar
Hvis du mener av alle typer spill, er jeg rimelig sikker på at The Sims er det mestselgende spillet i nyere tid (de 10 siste årene). Sist jeg hørte noe om salgstallene, var de oppe i 20 millioner kopier, tror jeg. Og det var uten.

 

hvor utrolig er det

så dårlig spill selger så bra

jeg også hørte det vat noe med 20mill kopier

så har man alle de endeløse ekstra pakkene som aldri tar slutt.

 

trur HL ervar ganske populert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...