Gå til innhold

Marillion - albumguide og diskusjon


Marillion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...

Da Fish spilte på Ricks i Bergen for noen år siden, var det en slitsom, dritings og bråkete fyr i publikum. På et tidspunkt sa Fish til mannen at "nå får du gult kort, oppfører du deg ikke fra nå av er det rett ut." Som sånne folk ofte gjør, tok han seg sammen i ca. fem minutter. Fish gadd ikke vente på vaktene, gikk ned fra scenen og kastet fyren ut med egne never.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, har opplevd at Bruce Dickinson snakka HARDT til et par MC-fyllebøller fremst på en Maiden-konsert også, bl.a. fordi det var små folk og barn ved siden av dem som ble knust hele tida.  De fikk hele crowden på 10000 mot seg så enten ble de still eller gikk frivillig :p

 

Jeg mener det er greit å ta seg et par halvlitere så du blir litt mere "løssluppen", men når det går over i å bli så full at de knapt kan stå på beina og veiver og slår rundt seg, er det på tide å gå hjem. For min del er øl på konsert uaktuellt siden jeg har verdens minste ølblære og gidder ikke springe på dass for å pisse flere ganger på en konsert. Vann hydrerer mye bedre enn pils uansett.

 

Jeg har selv vært på nivået der jeg ikke klarte å stå på en Entombed konsert og bare satt på gulvet og alt bare snurret hele tide, jeg konsa på å ikke spy og folk snubla over meg. Det er ikke noe jeg gidder å gjenta.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

I mine ører var Marillion kun Marillion med Fish. Etter ham: et bra band; men et helt annet band.

 

Det er to grunner til det: Musikalsk var de ultra-avantgarde (samtidig som de var fengende og med et vell av ideer og hooks i hver eneste låt i hans tid (noe de mistet etter han sluttet, som tyder på at Fish var veldig viktig i komponeringen).

Men det som virkelig gjorde Marillion var jo Fish's superbe histrioniske vokal-stil. Hans enorme vokaltalent, og "syng teksten som om du står på en teaterscene"-stil er det jo ingen som har gjort like bra som ham hverken før eller senere.

 

En sånn måte å synge på krever enormt med energi, og er nok grunnen til at han sluttet med det omtrent når han forlot Marillion. Kun en ung fit mann klarer det. Men takk og pris så har vi 4 studio og 2 live plater med himmelsk Fish/Marillion å nyte resten av livet  :)

Lenke til kommentar

De ble et helkommerst rockeband etter at Fish dro, ja, men det var jo nødvendig for å tilpasse seg 80-talls kulturen. Knapt noen synth+gitar prog band holdt 70-talls stilen noe lengre enn til 1982. "Papparock" var vel det verste stempelet et band kunne få. Magnum leflet mye i samme gata som Marillion på slutten av 70-tallet, og gjorde det samme på 80-tallet. Liveplata Marauder fra 1980 er derfor min favoritt Magnum-plate. Det er på en måte samme greia som Marillion bare med en "bedre" vokalist, men det var ikke før de dro på med feit 80-talls arenarock at de fikk sitt STORE gjennombrudd i 1984.

Yes og Genesis også. Hvor mange hadde egentlig hørt om dem før Owner of a Lonely heart eller Land of Confusion?

 

The Eagles var vel også som et rolig countryband å regne helt til Hotel California tok over verden.  Og Coverdale stakk fra LedZep og starta Whitesnake som ble gigantiske.

De bare måtte utvikle seg eller bli fattige og få seg vanlige jobber igjen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Bytex skrev (På 12.10.2009 den 20.03):

Heh, er ikke den uber-episke Grendel på noen av platene? Var det bare en singel? Det var første låten sjefen min viste meg på youtube. Fantastiske greier. Puserocken i Kayleigh-tiden står jeg glatt over.

 

 

Se filmen hos Youtube

 

Se filmen hos Youtube

 

Når fish tar på maska snakker vi innlevelse med stor I. Herlig Minimoog-spilling i del 2 også.

Nesten like fett som Genesis 1973-1977 epoken.

 

Marillion skrev (På 14.10.2009 den 21.49):

Oh yes, Grendel er konge!

 

Og ja, den er faktisk ikke på noen av platene 😕

 

nissen26 skrev (På 6.1.2016 den 11.07):
_Marillion_ skrev (På 14.10.2009 den 21.49):

Oh yes, Grendel er konge!

 

Og ja, den er faktisk ikke på noen av platene 😕

Helt enig. Herlig sang!!

Også veldig glad i den sangen, har den på en billig samleskive (typisk sånn de hadde på bensinstasjoner i gamle dager) sammen med sanger fra de tre første platene 👍😊

Sangen er forresten basert på en god (men dyster) fantasybok, Grendel, der Beowulf fortellingen sees fra Grendels synspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...