Gå til innhold

Rimelig Windows 7 på Amazon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så var det å plusse på den vannvittige tollen vi nordmenn må betale når vi kjøper noe fra utlandet, og som overstiger en verdi av 200kr.

Vanvittig? Det er faktisk ikke toll, men helt normal 25% moms som du finner på nesten alle varer og et gebyr som skal dekke den jobben tolletaten gjør i forbindelse med din privatimport av en vare. Det er ikke noe vanvittig over det.

 

Egentlig synes jeg du viser lite takknemlighet for at du faktisk får fritak for moms på varer under 200 kr.

 

Er det da så mye å vise takknemlighet for, da? 200kr er noe man bruker på en duppeditt eller et ekstremt bra tilbud. For det andre så regnes porto også med i de 200kr, så det begrenser jo enda mer hva man kan kjøpe. Husker at en venn av meg kjøpte et spill i England. Da det kom fram tror jeg neppe jeg hørte et eneste ord kommenede ut av munnen hans som kunne ha tydet på at han var takknemlig på at han måtte betale 200kr ekstra for et spill som kostet 300kr... Men om noen skulle så absolutt vite hva jeg ville ha vært takknemlig for, så ville det være lavere avgifter på mang en ting, slik at jeg kunne bruke overskuddet som resulterer av det på å kjøpe ting her til lands, noe som fører med seg at jeg har litt mer rettigheter jeg kan benytte meg av...

Og til de som maser slik om den begrensede nytten av denne artikkelen... Av det jeg ser så har mange folk faktisk bestilt sin nyeste versjon av Windows 7 billig takket være den? Jeg blir litt lei av å alltid se titalls av slike kommentarer i hvert kommentarfelt...

Lenke til kommentar

Porto skal ikke regnes med i de 200 kr. Er vareprisen 199 kr og frakten 100 kr skal det ikke beregnes moms og tollgebyr. Men det krever at varepris og frakt er spesifisert hver for seg.

 

Ellers må en engelskmann også betale VAT og behandlingsgebyr om han kjøper noe fra Norge som koster mer enn 220 kr.

 

@gwh: Dersom du tror at Windows 7 retailversjonene på Amazon.co.uk er 32-bit tar du feil. Mediet inneholder både 32 og 64-bit versjon, noe som er standard for retailversjoner.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Er det da så mye å vise takknemlighet for, da? 200kr er noe man bruker på en duppeditt eller et ekstremt bra tilbud. For det andre så regnes porto også med i de 200kr, så det begrenser jo enda mer hva man kan kjøpe.

 

Her tar du nok feil, koster varen under 200 kr uten frakt slipper du moms.

Koster varen derimot 200kr eller mere + frakt så regner dem med fraktprisen i det du må betale moms for

Lenke til kommentar
Desverre er ikke det 64bit versjonen, da hadde kjøp nå knappen blitt brukt fort.
Den fungerer på 64bit selv om det 32bit den selges med ;)

Nå vet jeg ikke hvem det svaret var til, men jeg antar artikkelen siden du ikke siterer noen. Win 7 Home Premium som selges hos Amazon inneholder både 32bit og 64bit utgave. Det står litt nede på siden.

 

 

Så var det å plusse på den vannvittige tollen vi nordmenn må betale når vi kjøper noe fra utlandet, og som overstiger en verdi av 200kr.

Vanvittig? Det er faktisk ikke toll, men helt normal 25% moms som du finner på nesten alle varer og et gebyr som skal dekke den jobben tolletaten gjør i forbindelse med din privatimport av en vare. Det er ikke noe vanvittig over det.

 

Egentlig synes jeg du viser lite takknemlighet for at du faktisk får fritak for moms på varer under 200 kr.

 

Er det da så mye å vise takknemlighet for, da?

Hvis du synes det er så lite at det ikke er noe å bry seg om så kan du sikkert gi de pengene du sparer til et veldedig formål i stedet for. De setter i hvert fall pris på hver krone de får inn.

 

200kr er noe man bruker på en duppeditt eller et ekstremt bra tilbud. For det andre så regnes porto også med i de 200kr, så det begrenser jo enda mer hva man kan kjøpe.

Nei, portoen regnes ikke med. Du kan kjøpe noe til 199,50 og betale 500 kr for ekspressfrakt og likevel være under tollgrensa.

 

Husker at en venn av meg kjøpte et spill i England. Da det kom fram tror jeg neppe jeg hørte et eneste ord kommenede ut av munnen hans som kunne ha tydet på at han var takknemlig på at han måtte betale 200kr ekstra for et spill som kostet 300kr...

Hadde han kjøpt spillet i Norge måtte han også betalt 25% moms. Ingen forskjell der altså. Jeg vil kalle det bortskjemt og trangsynt å tro at tollerne/speditøren gidder å jobbe gratis for han. Tollgebyret skal dekke deres utgifter i forbindelse med hans egenimport.

 

Ellers så tror jeg du misforsto hvor jeg mente du burde ha litt takknemlighet. Det er når du importerer varer til under 200 kr. Da slipper du å betale moms. Det gjør du ikke når du kjøper varer i Norge.

 

Men om noen skulle så absolutt vite hva jeg ville ha vært takknemlig for, så ville det være lavere avgifter på mang en ting, slik at jeg kunne bruke overskuddet som resulterer av det på å kjøpe ting her til lands, noe som fører med seg at jeg har litt mer rettigheter jeg kan benytte meg av...

Du har sikkert mottatt offentlige tjenester til en verdi av over en million kroner hittil i livet og kommer antagelig til å doble det i løpet av livet. Er det ingen respekt og takknemlighet å spore for alt du får igjen for de skatter og avgifter du betaler?

Lenke til kommentar
Så var det å plusse på den vannvittige tollen vi nordmenn må betale når vi kjøper noe fra utlandet, og som overstiger en verdi av 200kr. Tror jeg heller venter på en studentlisens, ja...

Studenter har jo hatt 2 lisenser av Windows 7 (Pro) tilgjengelig siden midten av august.

 

Windows 7 Utlimate Retail (inkl frakt): 1781,60 NOK

 

Du må nok plusse på en hundrings. Når varen koster over 1000,- kan den ikke gå gjennom forenklet fortolling, og gebyret på en full fortolling er det dobbelte, altså 206,-

For å være litt pirkete tar Posten 212,- i fortolling, og 106,- for forenklet tollbehandling. Får man dog muligheten til å velge EMS (ekspressfrakt som var marginalt dyrere sist gang jeg handla ihvertfall) som fraktmåte er det ikke noe fortollingsgebyr som kommer i tillegg, da får man også varen på døra. :)

 

@HulkHaugen:

Det er for å si det mildt en relativt komplisert affære, som lar seg håndtere om man handler produktene fysisk i utlandet. For kjøp over nettet kan du i realiteten glemme det, fordi tilbakebetalingskravet må rettes mot "selgelandet" og ikke Norge. Reglene er heller ikke like fra land til land, og beløpsgrensen er heller ikke lik.

Dersom momsen ikke trekkes fra automatisk fra kunder utenlands er det ikke værre enn å be selger sende ei regning uten moms. Da må man også huske å få med faktura der utenlandsk moms ikke er tatt med, ellers så ender man opp med å betale moms på moms selv om man ikke har betalt utenlandsk moms. Dermed kan man også risikere å havne på over 1000,- og måtte betale det dobbelte i fortollingsgebyr.

 

Har du aldri brukt Vista, eller vært nær W7 beta, RC versjoner? Da bør du ha vist at det er fullt mulig å innstalere Norsk språkpakke. Dette kunne også HW vist, det er samme for kjøper om det er engelsk eller ei.

 

Kilde fra Windows Update:

 

"Norwegian Language Pack - Windows 7 for x64-based Systems (KB972813)

 

Download size: 54,2 MB

 

Update type: Optional

 

After you install this language pack, you can change the display language of Windows 7 to be Norwegian.

Go to the Clock, Language, and Region category in the Control Panel to change the display language.

 

More information:

http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=144236

 

Help and Support:

http://support.microsoft.com

Dette gjelder jo bare for Ultimate og Enterprise. Dette burde jo du kanskje visst siden du tydligvis har brukt Windows så mye? ;) Men du kan dog bruke denne metoden for å få norsk.

Lenke til kommentar
Fint da bestiller jeg Ultimate.

 

Det er trolig bortkastet penger da, bestill heller Home Premium om du ikke har servere hjemme som du skal koble deg til, eller trenger å kunne ta over pcen via remote desktop.

 

Se forskjellen her: http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/products/compare

 

HP inneholder Media Center og det meste andre, og språk kan du bytte til norsk som det er nevnt mange ganger i denne tråden.

Lenke til kommentar
Fint da bestiller jeg Ultimate.

 

Det er trolig bortkastet penger da, bestill heller Home Premium om du ikke har servere hjemme som du skal koble deg til, eller trenger å kunne ta over pcen via remote desktop.

 

Se forskjellen her: http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/products/compare

 

HP inneholder Media Center og det meste andre, og språk kan du bytte til norsk som det er nevnt mange ganger i denne tråden.

 

Det blir nok som forskjellen mellom XP og XP pro. Hvor forskjellen er at man kun kan bruke simple file sharing og ikke remote desktop i tillegg til en del andre viktige ting.

Lenke til kommentar

@>Jonas<:

 

Hadde vært lurt om du hadde lest alt i sammenheng. Det er aldri noe problem om varen selges uten avgift fra utenlandsk nettbutikk til Norge, noe de fleste større og seriøse gjør. Amazon.co.uk selger alltid til Norge eks britisk VAT (automatisk). Nå selger de også til Sverige inklusive svensk MVA.

 

Hovedregelen er nemlig at eksport av varer og tjenester fra et EU land til et land utenfor EU skal gjøres avgiftsfritt. Men det er ikke ulovlig å ikke trekke fra avgift, og aktører med lite eksport tar seg ofte ikke det ekstra bryet å håndtere eksport spesifikt. Det medfører nemlig ekstraarbeid. En telefon hjelper i en del tilfeller.

 

Men om du kjøper noe fra en nettbutikk som faktisk ikke trekker fra sitt lands VAT først så er det virkelig komplisert å få denne tilbake.

 

Studenter som har tilgang til MSDNAA har hatt tilgang til 2 stk lisenser. Det er langt fra flertallet av studenter.

Lenke til kommentar
Det blir nok som forskjellen mellom XP og XP pro. Hvor forskjellen er at man kun kan bruke simple file sharing og ikke remote desktop i tillegg til en del andre viktige ting.

 

Du kan bruke Remote Dekstop, men du kan ikke ta over pcen du kjører Windows 7 Home Premium på fra en annen pc (og når bruker du den funksjonen)

Ellers kan du bruke nettverk etc, men du får ikke lagret passord til f.eks serveren din. Så etter hver reboot må du skrive inn passordet på nytt hvis du kobler opp disker fra en server.

 

Ellers er det faktisk utrolig lite som skiller de to versjonene, med unntak av prisen da.

 

 

Studenter som har tilgang til MSDNAA har hatt tilgang til 2 stk lisenser. Det er langt fra flertallet av studenter.

 

Og en del av oss "studenter" har hatt tilgang til 8 lisenser via MSDNAA....men ikke nå lengre.

Lenke til kommentar
Studenter som har tilgang til MSDNAA har hatt tilgang til 2 stk lisenser. Det er langt fra flertallet av studenter.

Det er vel strangt tatt snakk om noen titusener studenter (og skoleelever), så det er ihvertfall om snakk om veldig få. Dog, svært mange er ikke kjent med dette da mange institutter ofte er lite flinke til å informere om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...