Gå til innhold

Studere/bo i USA: Trenger råd og erfaringer.


stign

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal studere i utlandet neste år, USA. Jeg kommer til å ha snitt på rundt 4,0-4,5.

Jeg har mest lyst å studere på østkysten; Boston eller New York er de byene jeg kjenner der. Boston har jeg hørt er USAs største studieby, og veldig europeisk så den høres ut som en flott by og studere i. New York syns jeg og virker veldig spennende, og ja sikkert klisje osv "alle vil til new york".

 

Jeg vet at med 4,5 kan jeg glemme steder som NUY og Boston Uni, de skolene som jeg har mest lyst å gå på. Derfor må jeg finne andre alternativer, og det er et av problemene mine. Informasjon på norsk som jeg har funnet handler hovedsakelig om de bedre skolene i USA. Og der innser jeg at jeg ikke kommer inn. Derfor, er det noen som vet noe om andre skoler der?

Er og interessert i skoler på vestkysten hvis noen vet noe om det.

 

Et alternativ er Sonor sin Berkeley College i USA. Jeg skal studere økonomi og det har den skolen. Der er det slik at man kan begynne rett på 2 året og derfor få lån fra lånekassen. Dette kan en også få på de 56 beste skolene i USA, blant dem de to jeg nevnte tidligere. Men der må vel en ha rundt 5 i snitt for å komme inn (Noen som vet mer om det?).

Men da er dilemmaet, går jeg ikke glipp av en del ved å skippe førsteåret? Så istedenfor å få en litt easy start med tanke på at det er et nytt land med et annet språk, så kan det være dumt å starte rett på 2. året?

 

Og her kommer mer, er det noen som har erfaring med å bo i New York eller Boston (og vestkysten for den saks skyld)? Og om dere vet noe om treningsforhold osv? Pleier å jogge for å holde meg i form.

 

Det finansielle vet jeg er et problem hvis jeg ikke kommer inn førsteåret, men har jobb så håper skrape sammen nok penger.

 

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har misforstått inntaksystemet til universitetene i USA kraftig. Det handler ikke om hva slags karakterer du får på videregående. Her er f.eks. en du må konkurere mot for å komme inn til berkley (nederst)

 

Poenget er at du ikke kan bare søke til universiteter i USA, du trenger masse annet rart som AP-fag med 5-ere, SAT, ACT, fritidsaktiviteter som du gjør det bra i, og veldedighetsarbeid. For min del virker det ikke som om du har gjort dette klart.

 

Prøv heller å ta et utvekslingsår fra et norsk universitet. Det tror jeg er en del lettere.

 

 

I'm a rising senior

Asian, Female

California resident

Intended major: Math

GPA: 4.65 (W), 3.89?(UW)

1 AP soph (world hist), 5 APs jr(calc ab, chinese, physics, chem, and eng lang), 3 or 4 sr

AP exams: all fives on the ones I took except for eng :[, 4

SAT Reasoning: 2040 :'[ planning to retake, probably will reach 2100s (rly low i know...)

planning to take ACT too (took princeton rev mock test: got 33 :] but i donno if its accurate xD)

SAT Subj: Math 800, Physics 770, Chem 740

Rank: either valedictorian or 2nd out of about 550-600 student body

ECs:

Math Team (9th, 11th, and 12th) captain next year :] does it look bad that i skipped one year? D:

FNL (4 yrs) safe lifestyle club-(red ribbon week,no smoking, no drunkdriving etc) public relations person in jr year, president sr yr

CSF (4 years)

Key Club (4 yrs) rep during jr year

Mu Alpha Theta (9, 11, 12)

library volunteer about 250-300 hours

http://talk.collegeconfidential.com/what-m...hance-back.html

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Takk for svar. Har du noen erfaring med å studere i USA siden du sier dette? Kjenner et par som studerer der. Har ikke snakket med de enda, men jeg vet de ikke har gjort noe annet enn å ta Toefl engelsktest og SAT for å studere der, ingen fritidsaktiviteter utenom idrett.

 

Hva er AP-fag og ACT? Jeg har lest om sonor som har kontakt med Berkeley College i New York (ikke Berkeley Ivy leauge skolen i California) og de nevner ingenting av det du nevner, håper du tar litt feil for min skyld hehe. Det du lister opp der syns jeg virker som en Ivy Leauge skole type behov...?

 

Ja alle sier det der med utvekslingsår, men kommer til å studere i utlandet uansett, helst USA men hvis ikke må det bli Storbritannia. Et utvekslingsår er ikke nok, dessuten er ikke Norge såå spennende. I tilegg er det lettere å komme inn på skolere som er gode i utlandet (hvertfall Storbritannia), dette fordi her er det faktisk nesten like høyt snitt på universitetene i både Oslo og Bergen som på NHH! Da står en igjen med BI eller en småby..noe som ikke er så veldig spennende at det gjør noe.

 

Håper på flere svar. Noen som har studert på NUY?

Lenke til kommentar
Takk for svar. Har du noen erfaring med å studere i USA siden du sier dette? Kjenner et par som studerer der. Har ikke snakket med de enda, men jeg vet de ikke har gjort noe annet enn å ta Toefl engelsktest og SAT for å studere der, ingen fritidsaktiviteter utenom idrett.

 

Hva er AP-fag og ACT? Jeg har lest om sonor som har kontakt med Berkeley College i New York (ikke Berkeley Ivy leauge skolen i California) og de nevner ingenting av det du nevner, håper du tar litt feil for min skyld hehe. Det du lister opp der syns jeg virker som en Ivy Leauge skole type behov...?

 

Ja alle sier det der med utvekslingsår, men kommer til å studere i utlandet uansett, helst USA men hvis ikke må det bli Storbritannia. Et utvekslingsår er ikke nok, dessuten er ikke Norge såå spennende. I tilegg er det lettere å komme inn på skolere som er gode i utlandet (hvertfall Storbritannia), dette fordi her er det faktisk nesten like høyt snitt på universitetene i både Oslo og Bergen som på NHH! Da står en igjen med BI eller en småby..noe som ikke er så veldig spennende at det gjør noe.

 

Håper på flere svar. Noen som har studert på NUY?

Jeg har bodd i USA, og vet hva som kreves for å komme inn på gode universiter i USA. Til og med på middels gode universiteter krever de tester, og slikt. For meg virker det som om du ikke er veldig forberedt til å søke til universiteter i USA.

 

For å vise at dette ikke bare er tomme ord, skal jeg gi deg to lenker som forteller litt om hvordan det er å søke til USA.

http://www.internationalstudent.com/study_...cation-process/

http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_...icle4033892.ece

 

Altså, det er en del ting du må fullføre for å kunne studere i USA, men ikke misforstå meg. Jeg sier ikke at du ikke skal prøve, men at du bør vite hva det innebærer. Jeg angrer litt på at jeg sa du burde ta et utvekslingsår, spesielt når jeg ikke skal gjøre det selv og forstår godt at du ønsker å være der litt lengre. Allikavel, jeg tror du bør være klar over at å studere i USA krever litt arbeid og du bør absolutt ta SATs og ligndende.

 

Du kan også velge andre land enn USA, og de vil være lettere å søke til. Her er England, Australia, New Zealand og Canada muligheter. Jeg har søkt meg til New Zealand, og for å si det sånn. Det er stor sjanse for at jeg ikke kommer tilbake igjen til Norge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hva med å tenke litt lengre? Ta bachelor i Norge m. utveksling til et annet land, og ta master i USA? Jeg gikk Internasjonal Markedsføring på BI, hvor jeg gikk 2 år i Trondheim og et 1 år i Shanghai. Tok IELTS (en litt vanskeligere TOEFL) og GMAT i Kina, og søkte meg til master i USA, som jeg nettopp har fullført. Da her jeg altså studert i 5 år, hvorav 3 av dem er i utlandet. Samt at jeg nå prøver å få jobb i dette landet mens det kollapser, men det er nå så :)

Lenke til kommentar

Stign:

 

- Hva er det du prater om at du kan begynne rett på andreåret?! Det Lånekassen derimot gjør, er å gi støtte til mange av de beste skolene i USA fra førsteåret, istedenfor fra andreåret som er vanlig praksis.

 

- NYU ikke NUY.

 

- Vitnemålet fra videregående er langt fra det eneste kriteriet som vurderes i søknadsprosessen. SAT, ECs (aktiviteter utenfor skolen), hvor rigorøse fag du har gjennomført, TOEFL/IELTS m.m.

 

- UC Berkeley er IKKE en del av Ivy League (som kun består av skoler fra den nordøstre delen av USA, forøvrig)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Stign:

 

- Hva er det du prater om at du kan begynne rett på andreåret?! Det Lånekassen derimot gjør, er å gi støtte til mange av de beste skolene i USA fra førsteåret, istedenfor fra andreåret som er vanlig praksis.

 

- NYU ikke NUY.

 

- Vitnemålet fra videregående er langt fra det eneste kriteriet som vurderes i søknadsprosessen. SAT, ECs (aktiviteter utenfor skolen), hvor rigorøse fag du har gjennomført, TOEFL/IELTS m.m.

 

- UC Berkeley er IKKE en del av Ivy League (som kun består av skoler fra den nordøstre delen av USA, forøvrig)

 

 

Ehh Sonor forteller om sin avtale med Berkeley College i New York at en kan begynne rett på andreåret. Det kan en og gjøre med andre skoler i USA, men de det gjelder er egentlig ikke så velding interessante. Fult klar over at det trengs SAT og språktester osv. Men språktester trenger en til England og. Fult klar over at den ikke er en del av Ivy Leauge, mente mer at den var på samme krav som Ivy league skolene.

 

Ingen som har noen erfaringer med NYC eller Boston?

(Med tanke på lånekassens råtne tilbud så er det ikke lett å finne noen som faktisk har studert hele graden i USA, færre og færre som gjør det om dagen).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Jeg studerer selv nå i usa, jeg vil anbefale deg å ikke søke gjennom Sonor.no det gjorde jeg første gangen, det endte med at jeg flytta til usa og etter 2 uker så måtte jeg flytte tilbake til norge igjen. Alt det sonor hadde sagt til meg var piss. Det var ca 30 studenter fra norge som kom gjennom sonor til usa, alle flytta tilbake. Fikk senere hjelp av ansa til å søke og nå er jeg endelig igang med mine studier. Følg med i media det kommer en sak i avisen om sonor. Noen av andre studente som flyttet tilbake. Skal føre en sak mot sonor.

Lenke til kommentar

Jeg studerer i utlandet, men ikke i USA, så du får ta det jeg sier med en klype salt. Jeg tror SAT og TOEFL er minstekravet, men så lenge du scorer høyt på disse samt skriver en god søknad så tror jeg du har gode muligheter. Men som sagt burde du prøve å gjøre det så bra som mulig på disse testene samt skjerpe deg på skolen generelt. Det kan nok også variere mye hva universitetene krever av kvalifikasjoner fra utenlandske studenter. Derfor vil jeg anbefale deg å søke til mange universiteter og ha flere backup planer. Ikke regn med å få førstevalget ditt, men legg opp løpet slik at du vil ende opp bra selv om du får 5. valget. Men jeg vet ikke hvilke muligheter man har til å søke til flere studieplasser i USA og uttaler meg bare på generelt grunnlag. Hvis du ikke kommer inn i utlandet er det også viktig å ha en studieplass i Norge. Som de andre nevnte kan du da lett få et utvekslingsår underveis og/eller ta en mastergrad i utlandet. Du vil i tillegg få graden din ett år tidligere i de fleste tilfeller hvis du gjør det i Norge, som blir hell i uhell. Men en fulltidsutdannelse i utlandet er noe helt annet enn et utvekslingsår og noe jeg absolutt vil anbefale, så stå på!

Lenke til kommentar

Er da bare å søke til USA. Men man bør da se på international requirements.

http://students.berkeley.edu/admissions/freshmen.asp?id=55&navid=N feks for Berkely.

Studere medisin, odontologi osv er ting man kan glemme i USA, ikke bare krever det A i snitt fra pre med i USA, men masse letters of recommendation og andre ting. Tror det er ca 10 norske studenter som studerer medisin i USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...