Gå til innhold

Førstegangstjeneste: spørsmål jeg ikke får svar på


DonQuixotec

Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt og sendt mail til MIL, men får liksom ikke et ordentlig svar på et par ting jeg lurer på.

 

Jeg skal inn i Garden nå om nesten 2 uker, og jeg lurer på om de har fått den nye HK416? Dvs om noen her som faktisk er eller har noe med Garden å gjøre, om dere vet om jeg kommer til å få den, eller den gamle AG-3-en.

 

Det andre jeg lurer på er; er det sant at på grønn tjeneste om vinteren har vi ovner i teltene? Hørte av en fyr som går jeger at "dere pingler kommer til å sove i telt med egne ovner mens vi må nøye oss med hjemmelagde skjulesteder". Er det sant?

 

Og det siste, den første dagen, kommer vi til å få noen slags trening allerede da, eller blir det bare langtekkelige saker som å hente utstyr og få rom etc?

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, tusen takk. Kan ikke vente med å teste HK416. Kan ikke tro at bolten er kald etter avfyrt. Det våpenet er bare perfekt.

 

Jeg har et lite spørsmål til though. Først skal jeg på rekrutten i elverum, deretter skal jeg til Huseby. Er det raskt internett på Huseby?

 

Uansett, takk for svar. Du er en veldig godt informert mann Herr Brun, ser replies fra deg over hele forumet!

Lenke til kommentar

Har akkurat dimmet fra HMKG og kan svare på det meste.

 

Du vil høyst sannsynlig få både Ag3 og Hk416, dette fordi våpeneksersis til hk 416 ikke er ferdig enda, det kan dog bli det før du kommer til huseby.

 

Angående internett er det ikke internett på noen av stedene, med unntak av kantina. Her er det relativt treg internett, avhengig av hvor mange som bruker det!

 

Med tanke på fyring i telt om vinteren vil dere bruke primus optimus i 7-dukere under rekrutten. På huseby fyrer samtlige med Multifuel i lagstelt, med untak av jegertropp som bruker 7-duker og primus.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

HMKG har også mye grønntjeneste og der krever det at de sover i telt.

 

Vi trener sammen med HMKG i Cold Response.

 

Hvis de sover i en 5 eller 7 duker bruker de som oftes Primus eller DFA varmer.

 

Hvis du sover i lagstelt bruker du Multifuel som er ganske varm!

Lenke til kommentar
Ah, tusen takk. Kan ikke vente med å teste HK416. Kan ikke tro at bolten er kald etter avfyrt. Det våpenet er bare perfekt.

 

Om du tror 416 er perfekt, så skal jeg fortelle deg at du blir overasket. For en ting er sikkert, det tåler ikke på langt nær så mye som AG3. Har brukt våpenet siden januar, og samtlige i avdelingen min inklusive meg har hatt problemer med våpenet. Klikk er det største problemet, og i mitt tilfelle måtte våpenet byttes fordi magasinet falt ut hele tiden.

 

Nå skal det sies at i mine øyne er 416 langt bedre enn AG3 på generel skyting. Aimpointen er genial (jada, jeg vet du får den på AG3 også, men jeg har ikke prøvd AG3 med aimpoint). Nærstridsskyting er et av de områdene som jeg har merket at 416 er utrolig mye bedre. Kan også tenke meg at det er mye mer praktisk til SIBO enn AG3, selv om jeg ikke har prøvd det til det formålet.

 

Men perfekt? Nei.

 

EDIT: Også ser det jo mye kulere ut.... :p

Endret av Pasient
Lenke til kommentar

Det har allerede vært espalje med HK 416 over skulder på Karl Johan.

Grunnet at "SLOen" ikke er ferdigutvilket til det nye våpenet, står man fortsatt vakt med ag3en til den 13 /11 (ca). Da går ny kont på med HKen på slottet for første gang. Blir spennende å se hvordan den nye "SLOen" blir, ganske sikker på at d ikke blir noe "til foten r";).

Lenke til kommentar

Om du skal slå kolben ned i bakken, sørg for at sluttstykket ikke står i bakre stilling. På AG3en måtte det litt makt til for å spenne ned slutstykket når det sto sånn, men med 416 skal det ikke mer enn et "klapp" til. Nå skal det sies at det ikke er noe problem med våpenet, men at det ikke er ment til å bli drassa rundt på med sluttstykket i bakre stilling.

Lenke til kommentar

Forresten Donquix, gikk selv jeger i hmgk. Noe som innebar mange kalde vinterøvelser med Primus og duktelt.

Må nevne en morsom situasjon som oppsto en gang da patruljen min var på vinterøvelse, vi close-target-reccet midt på natten, og halvparten av patruljen var i loop for å holde varmen. Vi hadde greid å ta med oss altfor lite fuel, og altfor mye rødsprit. Dette resulterte i at vi satt der 3 mann, iskalde og med 2 liter rødsprit til overs.

Jeg følte meg kreativ og helte derfor 3 desiliter rødsprit oppi kjelen vi brukte til å koke FR-vann i, for deretter å tenne på. Dette opplevde vi som helt orgasmisk til å starte med, rødspriten varmet mye mer enn primusen hadde gjort tidligere, vi slapp til og med å pumpe! Men gleden var kortvarig, de 3 dlerne brant opp på +- 10 minutter.

Vi hadde da 1,7 liter rødsprit igjen, og tenkte at vi likesågodt kunne fylle på, og tenne på igjen.

Kjelen som hadde fått en relativt høy temperatur, forårsaket at all rødspriten som kom i kontakt med metallet fordampet momentant, og på kort tid var teltet fyllt med rødspritgass.

Gassen selvantente uten at vi fikk gjort noe særlig, og plutselig var teltet i fyr og flammer. Jeg og de to som lå og småsov reagerte fortere enn vi noen gang hadde gjort og var ute av teltet på mindre enn ett picosekund. Vi skrek og baset i snøen for å slukke det som var av flammer, både på teltduken og på oss.

Vi tilbrakte resten av natten sovende oppå reconpacks i 10- 20 kuldegrader, gjett om resten av patruljen ble pissd da de kom tilbake fra recceoppdrag til sotete teltduker og 0 fuel;D.

En komisk detalj var at vi hadde lyd og lysdisiplin grunnet at "fi" holdt til under en kilometer unna loopen vår. Skogens ro ble brudt av en flammekule, masse skriking og romstering, heldigvis ble vi ikke oppdaget av markørene.

Lenke til kommentar
Jeg følte meg kreativ og helte derfor 3 desiliter rødsprit oppi kjelen vi brukte til å koke FR-vann i, for deretter å tenne på. Dette opplevde vi som helt orgasmisk til å starte med, rødspriten varmet mye mer enn primusen hadde gjort tidligere, vi slapp til og med å pumpe!

 

Dette kalles vel HV-bål på godt hærspråk. Forøvrig er det ganske sprekt med 3 desiliter!

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet driver det kullet som hadde innrykk for en måned siden (++) og trener med 416.

 

Ja, de fleste har ovner i teltene.

 

Nei, din militære utdanning starter formelt sett først 3 (tror jeg det var, pluss minus 1) dager etter innrykk. Før det er det administrative greier, og muligens noen teorileksjoner.

 

 

Det er vel HMKG det?

 

Var i ISTAR i Sbbn i fjor, vi begynte med grønn tjeneste nesten med en gang, vi kom onsdag, tok ut utstyr fredag, og tok ut våpen på mandag, allerede på onsdag dro vi ut på første øvelse i teig =)

Lenke til kommentar

Ja? Jeg ser ikke hvordan du

 

En del hæravdelinger er kjent for å overse en del regler, men de har egentlig ikke lov til å drive nevneverdig fysisk aktivitet før det har gått tre dager. Men du sier jo selv at du tok ut utstyr på torsdag, våpen på mandag og først var ute i teig på onsdag. Det er jo en hel uke etter innrykk. Henting av utstyr og våpen sorterer under administrative greier.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilke kompanier dere andre var/er i, men da jeg var i 1. gardekompani, for 3-4 år siden, sov vi ALLTID i 7-duker på ALLE øvelser. Lagteltene fikk vi besøke/titte innom på dagtid, men der bodde andre... staben, troppsjefer, vaktmesterkompaniet (5. gardekompani) etc...

 

Primusfyring var normen mao.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...