Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

http://www.flickr.com/photos/thomaseh/3980515569/

Originalen av bildet jeg postet igår, ikke gjort annet enn å konvertere til .jpg :-) Tatt på ISO3200

Og denne skal ha EXIF osv. http://www.flickr.com/photos/thomaseh/3981325392/

Så litt på flickrversonen "original" og som ventet er det mye støy å se på 3200-ISO, og den svært høye pixeltettheten får vel skylda for dette.

"Exposure: +0.40" hva betyr dette?

Det er jo ikke EV kompensasjon

 

Er det mulig å overhodet unngå støy på ISO 3200?

 

Det blir bare mer og mer interessant å få en skikkelig sammenligning med 50D. Mange venter nok på den før de bestemmer seg.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mulig å overhodet unngå støy på ISO 3200?

Tor

Ja absolutt, jeg tror det pr dagsdato vil være enklest å få til med en D3 eventuelt en D700 ;) Sikkert også en 5DMK II når jeg tenker meg om, men så er ikke disse "crop-kameraer" heller. Det spørs om ikke den nå lettere alderstegne D300 fortsatt er best på høyere ISO blant crophus? Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar
Er det mulig å overhodet unngå støy på ISO 3200?

Tor

Ja absolutt, jeg tror det pr dagsdato vil være enklest å få til med en D3 eventuelt en D700 ;) Sikkert også en 5DMK II når jeg tenker meg om, men så er ikke disse "crop-kameraer" heller. Det spørs om ikke den nå lettere alderstegne D300 fortsatt er best på høyere ISO blant crophus?

 

...og da mente du antagelig D90 til skarve 7000 kroner. Den skal være hårfint bedre enn D300. Mindre og lettere er den også....Kan iallfall bekrefte at den er MEGET bra.

Lenke til kommentar
Noen som har lagt merke til at det sluker batteri? Jeg må allerede lade kamera etter 300 eksponeringer :-/

Dette henger ikke sammen med at du har fått nytt kamera og fikler i menyer og prøver ut diverse? Anser det hele som helt normalt, oppgitt antall bilder pr lading tar aldri høyde for unormal fikling i menyer osv.

Lenke til kommentar
http://www.the-digital-picture.com/Reviews...era-Review.aspx

 

 

<h3 class="nomargin">A first 7d Test image at iso 6400</h3>

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=32859495

 

Bildet blir enormt stort ser det ut til , men om en trykker Open in new window blir det ok

 

Dersom denne tråden med samlingbare eksempler viser noe så virker det som om 50D faktisk gir minst like bra kvalitet, kanskje bedre i gitt tilfelle (50D er de øverste bildene såvidt jeg da har forstått av tråden, noe som var en liten overraskelse)

 

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...mp;changemode=1

 

Uansett sier den og endel om 50D's meget bra detaljrikdom som det skal endel til for å overgå tror jeg.

 

Men venter på de som har prøvd ut det oppgraderte fokussystemet til 7D på bevegelige mål..

 

Tor

Lenke til kommentar
Foreløpig

 

Deilig å holde i.

Solid

Litt forvirrende knapper/meny/valg. Dette gror seg til raskt tror jeg.

Fantastisk hurtighet

 

Da har jeg fått testet litt til og jeg får jeg fortsette med min vurdering av kameraet.

Jeg står fortsatt for det jeg skrev i første innlegg.

 

Det er deilig å holde i.

Materialvalg og form er svært bra, og jeg liker den "nye" looken.

Jeg savner likevel et batterigrep for å få skikkelig støtte.

Hvorfor av/påknappen er flyttet, ser jeg ikke. Men det går å slå kameraet av og på nå også.

Glimrende at det har felles batteri med 5D2.

 

Autfokus er bra, men langt i fra på samme nivå som 1D3 så det er sagt.

Om man kommer fra 40D/50d så må en må regne med litt tid før en kommer skikkelig igang med det nye autofokussystemet. Dette sonesystemet virker faktisk selv om det enkelte ganger treffer litt feil ift det du vil. AF-systemet virker svært bra, men det kan ikke klare alt for deg. Jeg fikk en del bomskudd, men bedre enn 40D/50D. Så min foreløpige påstand er at det er et lite hakk bedre enn 40d/50D. Om det er tilstrekkelig for å vurdere oppgradering blir veldig opp til enhver, men min mening er ja. Kameraet virker å være fint for sport og fugl.

 

De som drømmer om støy og ISO kan nok roe seg helt ned. Det er ikke noe revolusjonerede hus, men det legger seg på samme nivå som tidligere hus. Dvs det er fortsatt et hakk opp til 5D2 til sammenligning. På ISO 2000 og Rawfiler fungerer det svært bra. Det er en irriterende himmelforskjell på jpg og Raw. Der jpgfiler på iso2000 blir stygt virker rawfilene balanserte og fine.

 

Så langt er jeg svært fornøyd og forventingsfull.

Jeg kommer med mere etterhvert som jeg for testet under andre omstendigheter, og ikke bare under vanskelig lysforhold.

Lenke til kommentar
http://www.the-digital-picture.com/Reviews...era-Review.aspx

 

 

<h3 class="nomargin">A first 7d Test image at iso 6400</h3>

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=32859495

 

Bildet blir enormt stort ser det ut til , men om en trykker Open in new window blir det ok

 

Dersom denne tråden med samlingbare eksempler viser noe så virker det som om 50D faktisk gir minst like bra kvalitet, kanskje bedre i gitt tilfelle (50D er de øverste bildene såvidt jeg da har forstått av tråden, noe som var en liten overraskelse)

 

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...mp;changemode=1

 

Uansett sier den og endel om 50D's meget bra detaljrikdom som det skal endel til for å overgå tror jeg.

 

Men venter på de som har prøvd ut det oppgraderte fokussystemet til 7D på bevegelige mål..

 

Tor

 

Noe jeg har hevdet lenge og som faktisk flere og flere testere også sier, det er liksom bare her på akam at 50Den ikke er blitt helt akseptert :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Det er ganske vanlig å lese om at folk er skuffet med 50d på nettet.. Så det er nok ikke bare på akam.. Det folk egentlig klager over er hvor liten forskjellen er mellom 40d og 50d..

 

Men som vi alle vet, det er fotografen det kommer an på.. Dog er det jo en fordel med bra af hvis det er viktig for deg..

 

Joda vet mange forventet vel at 50D skulle være noe ala det 7D er og dermed ble skuffet, derfor er det jo lurt å lese spes før en kjøper kamera, jeg gikk fra 30D til 50D og var meget godt fornøyd med det.

At jeg nå skifter kamera til 7D har derfor ingenting med bildekvaliteten å gjøre da den var mere enn bra nok og fullt på høyde med konkurenter jeg har testet det mot .

 

 

ramses, ifølge profilen din har du også 5D MK ll , hva synest du så om 7D kontra 5D :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
ramses, ifølge profilen din har du også 5D MK ll , hva synest du så om 7D kontra 5D :hmm:

 

Finner du det i profilen min ja. Skal oppdatere den nå.

 

Joda jeg har den.

Jeg synes det er for tidlig å trekke konklusjoner nå, må bruke 7D litt mer først.

Det mest opplagte er jo at 5D2 er så treg at den irriterer meg.

ISO-støy er på supernivå på 5D2. Jeg er fortsatt usikker på hvordan 7D er ift høy iso og støy. Nå har ikke jeg behov for å gå på noe særlig høyere iso-nivåer enn rundt 2000. Men skal jo prøve ut litt likevel. Må komme tilbake til det.

 

Den eneste "feilen" med 5d2 er jo hurtigheten. Alt annet med 5D2 er utrolig bra, så det kommer veldig an på bruk. Synes ikke det er helt riktig å sammenligne dem men

Endret av ramses
Lenke til kommentar
ramses, ifølge profilen din har du også 5D MK ll , hva synest du så om 7D kontra 5D :hmm:

 

Finner du det i profilen min ja. Skal oppdatere den nå.

 

Joda jeg har den.

Jeg synes det er for tidlig å trekke konklusjoner nå, må bruke 7D litt mer først.

Det mest opplagte er jo at 5D2 er så treg at den irriterer meg.

ISO-støy er på supernivå på 5D2. Jeg er fortsatt usikker på hvordan 7D er ift høy iso og støy. Nå har ikke jeg behov for å gå på noe særlig høyere iso-nivåer enn rundt 2000. Men skal jo prøve ut litt likevel. Må komme tilbake til det.

 

Den eneste "feilen" med 5d2 er jo hurtigheten. Alt annet med 5D2 er utrolig bra, så det kommer veldig an på bruk. Synes ikke det er helt riktig å sammenligne dem men

 

Joda er obs på at det kommer ann på bruk,derfor jeg velger 7D til fuler/dyrefotografering + natur , jeg er heller ikke så optatt av høy iso,da det er noe jeg sjelden/aldrig bruker og det gjelder vel egentlig de fleste her, selv om isohysteriet blomstrer :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...