Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Hva har ikke skjedd
You fail at teh intarnet :p

 

Sånn å forstå. Deg om det.

 

Jeg kommer tilbake med en kritisk vurdering av det når jeg har fått kjørt det på det det skal brukes på, action. Regner med at jeg får det testet det skikkelig i løpet av helgen. Er svært spent på hvordan autofokus er sammenlignet med de andre husene.

 

Er i hovedsak det jeg og er spent på, dvs kontra 50D og om det er egentlig noe betydelig å hente der for min del som fotograferer mye fugl i flukt. Bildekvaliteten 7D kontra 50D tviler jeg på er særlig synbart bedre med øyet i praktisk bruk (men selvsagt kan jeg ta feil). Mikrotester vi nok kanskje vise noe forbedring på mikronivå, men neppe som natt og dag. bps er en liten tanke bedre, men heller ikke den er betydelig bedre.

 

Tror det er mange eiere av 50D som sitter og venter på sammenligninger mellom 7D og 50D i praktisk bruk. For min del kan det avgjørende punktet bli om fokusen har tatt et betydelig skritt fremover for det området jeg tar mest bilder på.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får være den første til å legge ut bilder da :o

Henta på Fotovideo 1. oktober og tok noen raske tester av ISO osv. hjemme i stua, super amatør ISO tester, men det er jo bedre enn ingen ting?

Alle bildene er rett ut fra kamera: http://www.flickr.com/photos/thomaseh/sets...57622379142459/

 

Var også en liten tur ut idag for å leke litt:

http://www.flickr.com/photos/thomaseh/3974...in/photostream/

 

Skal en tur på Fornebu Arena på Tirsdag og prøve en del da, samt Torsdag - Søndag, så det skal få kjørt seg :-)

Endret av Thomasehlol
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere hatt kun 400D kamera. Når jeg fikk dette kamera i hendene sa jeg bare WOW. Det ligger deilig i hendene. Som nevnt her ble jeg litt forvirret over knappene med det samme. Men de ligger for meg veldig logisk plassert etter å ha trykket litt.

 

Jeg kan legge ut både bilder og flere synspunkter etter vert. Men det dette kamera beviser for meg er at det er lettere å få gode bilder med et kamera man legger litt mer penger i :-)

Lenke til kommentar
Velkommen til forumet.

 

Blir 7D ditt første speilrefleks eller kan du sammenlingne med en tidligere kamera.

 

Har hatt 450D siden April, så det blir mitt andre DSLR. Kind of tredje fordi jeg brukte madammen sitt 400D aller aller først. Det jeg kan si om kamera for nå er:

ISO kvaliteten er rimelig bra.

Grepet er veldig annerledes, litt bredere enn andre modeller.

Man har ikke den samme plastic fantastic feelingen.

Lenke til kommentar

Hentet kameraet i går og fikk prøvd det litt i det fine været.

Kameraet er velbygd,meget raskt og overgangen fra 40D som jeg hadde skal ikke bli noe problem. En kjenner seg igjen ganske umiddelbart :-)

Liker at de har flyttet av/på knappen. Det er også praktisk med egen jpg/raw knapp.

 

Jeg har noen testbilder klare, kan jeg legge de rett i tråden eller er det dumt?

Lenke til kommentar

Testing....

Ikke helt sikker på hvilken kompresjon som er best.

Bildene er ikke bearbeidet på noen måte bortsett fra komprimeringen.

Detaljerikdommen i orginalene er ivertfall imponerende :cool:

Jeg benyttet Canon EF 70-200 4L når jeg tok disse bildene.

post-201743-1254574247_thumb.jpg

post-201743-1254574371_thumb.jpg

Endret av movo
Lenke til kommentar
Testing....

Ikke helt sikker på hvilken kompresjon som er best.

Bildene er ikke bearbeidet på noen måte bortsett fra komprimeringen.

Detaljerikdommen i orginalene er ivertfall imponerende :cool:

Jeg benyttet Canon EF 70-200 4L når jeg tok disse bildene.

 

Ser bra ut, men det er jo gode lysforhold og et bra objektiv. Om det er synbart bedre enn 50D under samme forhold er umulig å si. 50D gir og utrolig detaljrike resultater med gode objektiver og lysforhold.

 

Har du noen tatt med høy ISO?

 

Tor

Lenke til kommentar

Vil ikke tro det er så store forskjellen på disse og bildene fra 50D. Det er jo tross alt bare 3Mp forskjell. Dette er bare min antakelse, har ikke prøvd 50D.

Merkbart bedre enn 40D ivertfall, men det burde det jo også være.

 

Ikke sikker på om dette bildet gir et godt inntrykk av iso egenskapene på 7D, men jeg tok dette bildet med iso 1600 da jeg satt i sofaen og prøvde litt.

Det er en 100% crop fra et ubehandlet jpg bilde. "Høy iso støyreduksjon" sto som default standard.

post-201743-1254583734_thumb.jpg

Endret av movo
Lenke til kommentar
Tamron 17-50

 

Ok, jeg kjenner ikke kvaliteten på det objektivet, men mulig det kan være det som skaper uskarpheten. Antar at 7D krever sine objektiver som 50D og gjør. Altså at det ikke leverer bedre enn objektivet klarer, noe slikt enkelt sagt, det finnes folk her som kan dette teknisk bedre enn meg i detalj.

 

Tor

Lenke til kommentar
Vil ikke tro det er så store forskjellen på disse og bildene fra 50D. Det er jo tross alt bare 3Mp forskjell. Dette er bare min antakelse, har ikke prøvd 50D.

Merkbart bedre enn 40D ivertfall, men det burde det jo også være.

 

Ikke sikker på om dette bildet gir et godt inntrykk av iso egenskapene på 7D, men jeg tok dette bildet med iso 1600 da jeg satt i sofaen og prøvde litt.

Det er en 100% crop fra et ubehandlet jpg bilde. "Høy iso støyreduksjon" sto som default standard.

 

Ok, ser fremdeles greit ut, men neppe særlig synbart bedre (eller mindre støy) enn 50D antar jeg. Selv tipper jeg at detaljoppløsningen mellom de to er rimelig synbart like, men mulig at 7D har noe mindre støy på veldig høy ISO, om denne forskjellen betyr særlig i daglig praktisk bruk er da betydelig usikkert.

 

Det mest interessante er hvordan det oppgraderte fokussystemet funker i praksis kontra det "gamle"..

 

Tor

Lenke til kommentar
Tamron 17-50

 

Ok, jeg kjenner ikke kvaliteten på det objektivet, men mulig det kan være det som skaper uskarpheten. Antar at 7D krever sine objektiver som 50D og gjør. Altså at det ikke leverer bedre enn objektivet klarer, noe slikt enkelt sagt, det finnes folk her som kan dette teknisk bedre enn meg i detalj.

 

Tor

 

Tamron 17-50 er et objektiv med mye god kritikk. Jeg har brukt det en god stund og er meget fornøyd :-) Og synes bilde var skarpt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...