Gå til innhold

eksterne harddisker - håpløst å få reparert


Anbefalte innlegg

Hei,

 

opplevde at en ekstern harddisk døde nylig og av det jeg har lest på nettet så er ofte kontrollere et svakt punkt på slike - og med det utgangspunktet ønsket jeg å hente ut dataene.

 

 

Leste på supportsidene til produsenten hvor det stod at det var mulig å få en ny harddisk dersom jeg sendte den gamle inn - alternativt kunne jeg vel levere den inn der jeg hadde kjøpt den men uansett så ville jeg nok mistet dataene.

 

Gikk i gang med å åpne disken som var selvfølgelig satt sammen på en slik måte at det satte relativt tydelige merker på ting at den var blitt åpnet.

 

Og ikke overraskende så var harddisken helt fin men usb-kontakten på kontrollern var løsna.

For alt jeg vet så kunne de pekt på at dette har skjedd gjennom misbruk og slitasje men det er ikke helt relevant.

 

Tok deretter kontakt med produsent og spurte om garanti når ting var blitt åpnet og joda ikke overraskende så gikk garantien ut dersom man åpnet kabinettet til harddisken. Konfronterte dem med dilemmaet om at de ikke returnerte samme harddisk med dataene intakt og at garantien gikk ut dersom en forsøkte å hente de ut selv.

 

Og joda de hadde da en egen avdeling for data recovery som sikkert til blodpriser gjorde i praksis det samme som jeg gjør.

 

Så da var jo konklusjonen det at eksterne harddisker egentlig kan være litt skumle, skal du ha ut dataene dersom noe ryker på den så må du ofre garantien for å få dataene.

 

Som da også kan tolkes som at det egentlig er bedre å kjøpe en harddisk uten kabinett og kjøpe kabinett seperat sånn at kabinettet ikke er en del av garantien.

 

Vet ikke helt hva som er rett og galt i denne saken og ved slike problemstillinger - Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...