Gå til innhold

Speilrefleks for de fargeglade


Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan "Pentax’ ISO-prioritert eksponering" fungerer?

Blender-prioritet: Du velger blender - kameraet velger resten

Lukker-prioritet: Du velger lukkertid - kameraet velger resten

ISO-prioritet: Du velger ISO - kameraet velger resten

 

Jeg vet ikke hva som er forskjell på P-modus og ISO-prioritet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I P-modus kan vel kameraet endre ISO som det mener er fornuftig? I ISO-modus er følsomheten låst - som et godt gammelt filmbasert kamera i P-modus.. 8)

 

Edit - tror jeg da i hvert fall?

 

M

 

Hvis auto-iso er av i P, hva er da forskjellen?

Du misforstår nok her. I P-modus (og alle andre modi, untatt M og Sv) kan du aktivere auto-ISO.

 

Det spesielle er Sv-modus. Der styrer du ISO direkte, mens automatikken velger blender og lukker for deg. Så Sv blir nærmest det stikk motsatte av auto-ISO.

Lenke til kommentar

Poenget med det - tja, dersom man kan skru av auto-iso i P (det er en mulighet som har gått meg hus forbi), så er vel poenget mest at Pentax skal kunne si "vi har et program som ingen andre har"? evt se på Sv som et hurtigvalg for P med avskrudd autoiso - og kanskje med litt lettere tilgang til iso-justeringen? (Sa det i en annen tråd, at med mange år med film-fotografering føltes det nesten litt perverst å kunne justere ISO uten å bruke det svært bevisst som et middel for å presse filmen en eller annen vei, men man må jo alltid ha oversikt over hvilken reell iso som var på filmen i kamerahuset)

8)

 

M.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...