Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinn funker ikke - tror det er hardisken


Anbefalte innlegg

Kanskje ikke helt teknisk riktig utrykket jeg brukte tidligere (var vel ment ilustrativt), men smurningen blir definitivt seigere. Tror faktisk at du er såpass oppegående Flimzes at du forstår at det ikke nødvendigvis er kun positive innvirkninger ved å fryse en harddisk og det er mye problemer som kan oppstå :

 

*Temperaturforskjellen på harddisken (iskald ) og rommet kan sørge for at kondens samler seg på hd , dette er noe som er katastrofalt spesielt om det leder størm (noe som skitten hw faktisk kan føre til).

 

*Smurningen som jeg nevnte tidligere blir tjukkere og tregere. Motoren får mer motstand og må jobbe hardere. Er det motoren som har et problem så kan dette gjøre vondt langt værre...

 

*Elektronikk kan påvirkes , metalet "krymper" og utvider seg, man kan risikere at strukturelle skader (dårlig kontakt på pcb etc) blir verre.

 

Men for all del, fortsett å anbefale Donald duck teknikker om du ønsker det.

 

Edit : Bemerk at jeg ikke sier at dette ikke nødvendigvis fungerer, men at dette ofte kan gjøre vondt langt verre. Les vedlagte link.

 

http://www.recovery-experts.com/data-recov...ezing-myth.html

 

 

jada du har gode poeng, men så er det ikke alle 13 åringer som har råd til å betale 10 000kr til ibas for å få ut mp3 filene sine da! ibas norge

For de som bare vil gjøre et forsøk på å få ut filene selv, er fryseren et godt siste alternativ. har prøvd selv, og det funker av og til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en metode for å redde data på en disk som ikke fungerer i utgangspunktet, i prinsippet en suicide run. Da en feilende harddisk er død uansett, så kan man likevel kjøpe seg litt tid, den er jo uansett ubrukelig.

 

At du kaller det en donald duck metode gjør deg meget lite troverdig.

 

En harddisk har minimalt/ingen smøring, og den fungerer helt fint i mange minusgrader (har selv brukt en laptop opp til flere ganger under -20 grader, den fungerer utmerket. Så nei, det sier ikke seg selv at det å fryse en pc skal ha noen innvirkning, du kanskje har hørt om ekstrem overclocking og nedfrysning til rundt -170 grader, og likevel så fungerer elektronikken helt utmerket.

 

Dette er ikke en myte, dette er en metode som har kommet opp på forumet her etter å ha fått faktiske resultater. Flere overlykklige personer har kjøpt seg nok tid til å tømme hele store disker på denne måten.

Lenke til kommentar

Selvsagt kaller jeg det en Donald Duck metode, for det er jo nettop dette den er. Populær , men med utrolig gode muligheter for at den faktisk kan ødelegge fullstendig viktige data på harddisken.

 

At man anbefaler denne metoden uten engang å advare for at dette faktisk kan gå galt er det jeg personlig setter pekefingeren på men dette ser ut som du ikke greier å ta til deg.

 

Ok, stapp den i fryseren, la den ligge til den er godt gjennomfrossen, ta den ut, ta backup av alt.

 

Og hadde du fulgt litt med, så isoleres man hovedkortet mot kondens når man kjøler ned en Cpu til minusgrader. Utrolig mye hardware som har tatt kvelden pga lekasje og kondens noe jeg er ganske sikker på at ekstremoverklokkerne på dette forumet kan vitne på.

 

Lykke til Superkaisa, håper metoden fungerer for deg (du har gode muligheter i alle fall).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

At metoden fungerer eller at et forum anbefaler den betyr ikke at den nødvendigvis er det beste alternativet.

 

Har man ikke råd til IBAS så finnes det andre alternativer som kan prøves, Fryseren bør absolutt være siste utvei om man absolutt MÅ ha dataene. Er det kun div programvare og filmer nedlastet fra nett er det plutselig ikke så viktig om disse forsvinner og da har jeg neppe noen innvendiger mot denne metoden, men man bør advare om problemene dette kan faktisk forårsake.

 

Og jo, en disk som det er litt liv i (som trådstarters) kan faktisk bli verre av at den fryses ned og man får plutselig ikke ut data i det hele tatt. Som sagt, dette bør være absolutt siste utvei om alt stopper opp.

Lenke til kommentar

første jeg har egentlig ikke noe spesielt viktig jeg må ta backup på.

men jeg vil prøve å bruke den ødelagte til jeg har kjøpt ny.

 

Nå har jeg tatt den ut av fryseren, koblet den på og startet. Vaneligvis lager den en sykt høy bråkelyd men nå var den veldig lav. Men det fungerte fortsatt ikke. Så snudde jeg den opp ned og nå funker den :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...