Gå til innhold

blir f**meg ikke sterkere!


dan83

Anbefalte innlegg

hei

 

jeg blir bare ikke sterkere, selv om jeg trener styrke to ganger i uka med programet 5*5 og spiser som en gris!(mye egg, kylling, fisk og melk)

 

 

Jeg har trent styrke av og på i 3-4 år nå, så teknikken er bra,men jeg klarer bare ikke å øke. Så fort jeg kommer litt over min egenvekt, så blir ting veldig tungt!Dette gjelder både benk og knebøy. Jeg har en del muskle masse og relativt lav fett prosent og er 186høy(veier 92kg). Så med andre ord, så er jeg egentlig utrolig svak i forhold til vekta mi?

 

For å ta en vell kjent øvelse: i benken så blir ting veldig tungt når jeg nærmer meg 100kg og jeg har stått stille her på 95 kg 5*5 så lenge jeg kan huske(kanskje 6mnd). Er verdt å nevne at jeg også trener skrå benk og litt smal benk ved sidna. Når det kommer til skrå benken så er jeg også utrolig svak i forhold til normal benk og ligger ca 30kg under! Tar kun 4 reps på 70kg. Tar også kun 7-8 hangups med brett grep, noe som er ALT for lite i forhold til fysikken min :(

 

Jeg sørger for å få nok hvile mellom hver økt og jeg trener kun styrke, så skulle tro at jeg fikk nok proteiner til å dekke mine 2 økter i uka!?Men kanskje jeg ikke gjør det, kanskje det bare er det som er årsaken?Målet mitt er å bli STERK, men ikke alt for stor, ønsker ikke å se ut som en bodybuilder!

 

Jeg merker også at venstre siden min er svakere en høyre siden, dette merker jeg spesielt godt i skråbenk og når jeg trener skuldere! Kanskje det er noe "galt" med musklene mine, kanskje de ikke er utviklet maks....kan dette være en mulighet? Eller kanskje jeg bare rett og slett mangler testosteron!? Er så utrolig deprimerende å tenke på at jeg ikke kan bli sikkelig sterk. Jeg trenger å bli sterk, siden dette går på selvbilde mitt; vill ikke være svak i forhold til vekta mi!

 

Jeg har flere ganger fått reaksjoner av folk når jeg har fortalt hvor lite jeg trener med i benk og knebøy! Har også en kompis som ikke trener styrke fast, men som tar 20 hang ups med brettgrep og 1 rep på 100kg i benken! Han er ganske markert og er vell veldig heldig fra naturens side regner jeg med(men veier kun 75kg), i motsetning til meg selv!

 

Jeg har regnet litt selv og har kommet frem til at jeg ligger ca 20kg under det jeg burde gjøre i forhold til muskelmassen min, både i benk, nedtrekk og knebøy! Jeg må seriøst ha vært veldig uheldig med min genetisk styrke tror jeg, rett og slett? Litt merkelig egentlig, siden jeg klarte 80kg i benken etter min 2 første uker med benk(4år siden)

 

Noen som kan gi meg noen gode råd! Håper seriøst bare at det er noen "svake ledd" som stopper meg i å øke og at jeg rett og slett bare trener feil(kan ikke forstå hva derimot, 5*5 programet er jo fokusert på å øke styrken)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du burde variere øvelsene? Jeg pleier ikke å ta så mye benk, bare en gang i uken. Men pleier å ta dips tre ganger i uken, og tar helt ok vekt på dips. Jeg har da ikke trent benk når jeg holdt på med dips, så før jeg begynte med dips var maks i benk 40kg. Plutselig etter 6 uker tar jeg 70kg i benk.

Lenke til kommentar

Ganske godt gjort å ikke øke, iallefall når du går på et program laga for å øke. Det jeg kan tenke meg er at det kanskje blir litt lite variasjon i treningen. Program burde endres på ved gjevne mellomrom. Jeg ville også økt det til 3-4 ganger i uken og heller ta en uke fri etter 6-8 uker.

 

Det som også er viktig er at du presser deg selv, helt tren med en annen som kan hjelpe deg på de 2-5 siste løftene. Jeg ville også passa på å få i meg mer mat, både proteiner og karbs. Dette trenger du for å bygge muskler. Kreatin er også et godt hjelpemiddel for å bli sterkere (eneste du faktisk BLIR sterker av)

 

At du er sterkere i den ene armen enn den andre tipper jeg rett og slett kan skyldes på runking. Når du runker så bruker du nesten hele siden, husker selv at mine bryst muskler faktisk var merkbart forskjellige når jeg var i militæret ;) Det at du også (ubevist) prioriterer å bruke den ene fremfor den andre bidra jo selvsagt også litt.

 

 

Du sier at du MÅ bli sterkere, hvorfor? Greit nok, det er gøy å ha litt kropp og kunne skryte av 100kg i benk. Men det hjelper deg ikke med å få jobb, lån eller vinne i lotto. (den siste er det lite du kan gjøre noe med..) Jeg synes du burde roe ned litt styrke behovet, men kan skrive litt om min erfaring.

 

 

Jeg har selv trent fast siden jul. Jeg gikk opp 20kg på 4-5mnd i egenvekt, og fra litt over 80kg i benk til 102,5kg (sist målt for over 2 mnd siden) Jeg har kjørt mange forskjellige programmer (har laga mange program og testa hva som har virket for meg). Jeg har i løpet av de 4-5 første mnd trent man-fre(1 uke pause etter 1 mnd) og spist 4-6 måltider. Det har gitt resultater, har bla vokst ut av alle buksene mine. Jeg har også økt i samtlige øvelser.

 

Det med styrke i forhold til egenvekt, så er dette noe jeg synes er ganske viktig. Men akkuratt nå ligger det ikke som pri for meg. (Skal begynne etter jul) Det som er med hang-up, armhevinger og dips; dette er veldig teknikk øvelser. Ved god teknikk tar du lett 3-5 ekstra. Jeg økte selv fra 3-4 til 13 på 7 uke ved å ta 1 set med max reps nesten hver dag.

 

 

Ble et langt innlegg her. Håper du får med deg noe :p

Lenke til kommentar

Den beste måten er å bli sterk som følge av jobb i gårdsbruk. der er man nødt til å løfte tungt enten man vil det eller ikke og før man er over 18 år kan man kanskje løfte godt over 100kg uten å ha trengt styrke før.

 

mange mener man bare pumper fos i musklene når man løfter vekter. selv merker jeg mest på størrelsen av musklene ved å trene med vekter.

Lenke til kommentar
Det som er med hang-up, armhevinger og dips; dette er veldig teknikk øvelser. Ved god teknikk tar du lett 3-5 ekstra. Jeg økte selv fra 3-4 til 13 på 7 uke ved å ta 1 set med max reps nesten hver dag.

 

Må si meg at jeg er litt usikker i det, man må nesten ha styrke for å greie dips og pull ups. Vi hadde da en konkurranse på skolen, hvem som klarte flest pull ups. Mange mener at man må være lett (veie lite) for å klare flest pull ups, men det stemmer ikke. Man må være ganske sterk, så det var en 10 klassing som veide 59kg (skinny fyr), mens jeg veide 65kg (gikk i 8). Han fyren som gikk i 10 klarte bare 1 pull up, mens jeg klarte 9 pull ups. Ang teknikken er jeg ikke sikker, gjor som han gymlæren sa, strake armer og dra deg opp med hodet over stangen.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Ganske godt gjort å ikke øke, iallefall når du går på et program laga for å øke. Det jeg kan tenke meg er at det kanskje blir litt lite variasjon i treningen. Program burde endres på ved gjevne mellomrom. Jeg ville også økt det til 3-4 ganger i uken og heller ta en uke fri etter 6-8 uker.

 

Det som også er viktig er at du presser deg selv, helt tren med en annen som kan hjelpe deg på de 2-5 siste løftene. Jeg ville også passa på å få i meg mer mat, både proteiner og karbs. Dette trenger du for å bygge muskler. Kreatin er også et godt hjelpemiddel for å bli sterkere (eneste du faktisk BLIR sterker av)

 

At du er sterkere i den ene armen enn den andre tipper jeg rett og slett kan skyldes på runking. Når du runker så bruker du nesten hele siden, husker selv at mine bryst muskler faktisk var merkbart forskjellige når jeg var i militæret ;) Det at du også (ubevist) prioriterer å bruke den ene fremfor den andre bidra jo selvsagt også litt.

 

 

Du sier at du MÅ bli sterkere, hvorfor? Greit nok, det er gøy å ha litt kropp og kunne skryte av 100kg i benk. Men det hjelper deg ikke med å få jobb, lån eller vinne i lotto. (den siste er det lite du kan gjøre noe med..) Jeg synes du burde roe ned litt styrke behovet, men kan skrive litt om min erfaring.

 

 

Jeg har selv trent fast siden jul. Jeg gikk opp 20kg på 4-5mnd i egenvekt, og fra litt over 80kg i benk til 102,5kg (sist målt for over 2 mnd siden) Jeg har kjørt mange forskjellige programmer (har laga mange program og testa hva som har virket for meg). Jeg har i løpet av de 4-5 første mnd trent man-fre(1 uke pause etter 1 mnd) og spist 4-6 måltider. Det har gitt resultater, har bla vokst ut av alle buksene mine. Jeg har også økt i samtlige øvelser.

 

Det med styrke i forhold til egenvekt, så er dette noe jeg synes er ganske viktig. Men akkuratt nå ligger det ikke som pri for meg. (Skal begynne etter jul) Det som er med hang-up, armhevinger og dips; dette er veldig teknikk øvelser. Ved god teknikk tar du lett 3-5 ekstra. Jeg økte selv fra 3-4 til 13 på 7 uke ved å ta 1 set med max reps nesten hver dag.

 

 

Ble et langt innlegg her. Håper du får med deg noe :p

 

Å bli sikkelig sterk hjelper meg kanskje ikke så mye sånn hverdagslig, men det hjelper med tanke på at det betyr at jeg har gode gener og er sikkelig mann=) Men virker ikke som dette er tilfellet, dessverre=( Vill også hjelpe meg når jeg skal starte på mma neste semester! (har begynt å trene kondis også nå, kanskje det vill hjelpe litt?)

 

Jeg vet bare at jeg burde ha løftet mer i forhold til musklemassen min.Jeg veier tross alt 92 kg og har relativt lav fettprosent, som sagt

Lenke til kommentar
Presser du deg sjølv, eller har du gitt opp på 95kg?

 

jeg prøver å legge på 2,5 kg minst anna hver uke, men det går bare ikke!? Vet ikke hvor lenge jeg skal trene med 95kg, 5*5 før jeg øker? Kanskje jeg må gå ned noen kilo og ta enda kortere pauser? Når jeg trener så tar jeg som regel en pause på 3-4 min mellom hvert sett! Har lest at man skal ha denne lengenden på pausene når man trener ren styrke?!

Lenke til kommentar
jeg prøver å legge på 2,5 kg minst anna hver uke, men det går bare ikke!? Vet ikke hvor lenge jeg skal trene med 95kg, 5*5 før jeg øker? Kanskje jeg må gå ned noen kilo og ta enda kortere pauser? Når jeg trener så tar jeg som regel en pause på 3-4 min mellom hvert sett! Har lest at man skal ha denne lengenden på pausene når man trener ren styrke?!

 

Så du har trent med 95 kilo i et halvår?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...