Gå til innhold

Hvordan fjerne lukt fra sko?


Anbefalte innlegg

Aner ikke hvor jeg skal legge denne tråden.

 

Saken er den, at etter at jeg vasset rundt i gjørma på Øyafestivalen, har skoene mine hatt trofast selskap av en noe uvennlig odør. De luktet ikke noe spesielt før dette, og nå klarer jeg ikke bli kvitt stanken. Har vasket dem i maskin tre ganger, uten særlig hell.

 

What to do?

 

 

Det er forresten slike, hvis det er av relevans.

 

post-183647-1252442364_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forsto det sånn at det var preventivt, diskusjonen begynner forøvrig her.

 

Gjørme gir en helt jævlig lukt vaskemaskina har vondt for å fjerne. Jeg la mine sykkelsko i en balje, helte i to-tre korker klor og fylte over med varmt vann. Så fikk de stå fem-seks timer før jeg kjørte dem i vaska med godt med skyllemiddel. Nå lukter de duggfriskt.

Lenke til kommentar

Vel, jeg kan ikke vaske dem med klor, siden de er svarte. Ellers hadde jeg lett gjort det.

En eller annen spray er sikkert ikke så dumt. Kanskje jeg skal stikke innom en skobutikk og høre.

 

Har forresten hørt at det går an å legge skoene i fryseren noen timer, og at det skal funke. Men har aldri testa det i praksis :b

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et par gode skoblokker koster vel ca det samme som et par vans, så det er vel kanskje litt bortkastet:P Men hvis du kjøper det, prøv å få tak i et par i sedertre. Det er det treslaget som trekker til seg mest fuktighet. Har det til de fleste av mine sko, og det fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Et par gode skoblokker koster vel ca det samme som et par vans, så det er vel kanskje litt bortkastet:P Men hvis du kjøper det, prøv å få tak i et par i sedertre. Det er det treslaget som trekker til seg mest fuktighet. Har det til de fleste av mine sko, og det fungerer utmerket.

 

Jeg har i alle skoene mine som er verdt å ha det i, koster henholdsvis 1400 stykket, men er formet til skoen, og gjør en utmerket jobb! Det er kanskje mye for ett par Vans, men han har kanskje andre sko som lukter også?

Lenke til kommentar

Hydrogenperoksid er h2o2, dvs at det er vann med et ekstra oksygenmolekyl som gjør det reaktivt. Derfor det oksyderer bort mikroorganismer ved kontakt.

 

De har hydrogenperoksid på aptoteket. Du får det opp i 30% oppløsning som er ganske kraftige saker. Du kan jo teste med 10% først. Pass på å ikke få stoffet på huden eller å ånde det inn fra spraytåka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...