Gå til innhold

Øl (alkohol) og bil


Morten21

Anbefalte innlegg

Hvordan er dette med alkohol og bilkjøring?

Er klar over er grensen i norge er på 0,2, men det jeg lurer på er hvor mye du må drikke for å komme over dette.?

 

Er det sånn at etter en slurk øl har du allerede passert 0,2? og hvor mye promille har du da?

Eller om du drikker 1 øl, hva har man i promille da?

Endret av Morten21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slikt er nok, som SirAmp sier, veldig individuelt.

 

Jeg ville heller ikke stolt på en slik kalkulator, den må jo være basert på statistikk/matematikk som nok er laget og tilpasset til en hel befolkning, og vil ikke være særlig individuelt nøyaktig.

 

En passerer nok ikke 0.2-grensa etter en slurk øl, men jeg ser for meg at feks disse blåsetestene til UP vil slå ut om du akkurat har svelget en slurk, som igjen vil gi deg tilstrekkelig mye trøbbel til at du vil angre på det.

Det er en antagelse, ikke absolutt fakta.

 

Forøvrig mener jeg 0.2 er for høyt, det burde vært 0.0 - altså ingenting.

Alkohol og bilkjøring bør holdes svært adskilt, og om du har planer om å spekulere i slikt, vil jeg bare minne om at det kan i ytterste konsekvens være andre menneskers liv du spekulerer i.

Jeg vet jo ikke hvilke baktanker du har for et slikt spørsmål, men jeg måtte bare få det ut - i tilfelle ..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Slikt er nok, som SirAmp sier, veldig individuelt.

 

Jeg ville heller ikke stolt på en slik kalkulator, den må jo være basert på statistikk/matematikk som nok er laget og tilpasset til en hel befolkning, og vil ikke være særlig individuelt nøyaktig.

 

En passerer nok ikke 0.2-grensa etter en slurk øl, men jeg ser for meg at feks disse blåsetestene til UP vil slå ut om du akkurat har svelget en slurk, som igjen vil gi deg tilstrekkelig mye trøbbel til at du vil angre på det.

Det er en antagelse, ikke absolutt fakta.

 

Forøvrig mener jeg 0.2 er for høyt, det burde vært 0.0 - altså ingenting.

Alkohol og bilkjøring bør holdes svært adskilt, og om du har planer om å spekulere i slikt, vil jeg bare minne om at det kan i ytterste konsekvens være andre menneskers liv du spekulerer i.

Jeg vet jo ikke hvilke baktanker du har for et slikt spørsmål, men jeg måtte bare få det ut - i tilfelle ..

 

Jeg diskuterte dette litt med en kompis da kjøring i fylla har blitt diskutert.

Grunnen til at grensa er på 0.2 er fordi noen enkelte mennesker produserer alkohol naturlig i kroppen.

Lenke til kommentar

Vegtrafikkloven §22: "Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol (ikke edru) eller annet berusende eller bedøvende middel.".

 

Med andre ord, man må ikke være over 0,2 for å bryte denne loven. Videre om 0,2-greia:

"Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol (ikke edru) i forhold til bestemmelsene i denne lov.", altså det som skal til for å dømme noen kun basert på rene målinger. (denne regelen gjelder tydeligvis ikke for hunkjønn såvidt jeg kan se :p)

Lenke til kommentar
Slikt er nok, som SirAmp sier, veldig individuelt.

 

Jeg ville heller ikke stolt på en slik kalkulator, den må jo være basert på statistikk/matematikk som nok er laget og tilpasset til en hel befolkning, og vil ikke være særlig individuelt nøyaktig.

 

En passerer nok ikke 0.2-grensa etter en slurk øl, men jeg ser for meg at feks disse blåsetestene til UP vil slå ut om du akkurat har svelget en slurk, som igjen vil gi deg tilstrekkelig mye trøbbel til at du vil angre på det.

Det er en antagelse, ikke absolutt fakta.

 

Forøvrig mener jeg 0.2 er for høyt, det burde vært 0.0 - altså ingenting.

Alkohol og bilkjøring bør holdes svært adskilt, og om du har planer om å spekulere i slikt, vil jeg bare minne om at det kan i ytterste konsekvens være andre menneskers liv du spekulerer i.

Jeg vet jo ikke hvilke baktanker du har for et slikt spørsmål, men jeg måtte bare få det ut - i tilfelle ..

 

Jeg diskuterte dette litt med en kompis da kjøring i fylla har blitt diskutert.

Grunnen til at grensa er på 0.2 er fordi noen enkelte mennesker produserer alkohol naturlig i kroppen.

 

Dette har ikke jeg hørt om heller, men det finnes mange dagligvareprodukter som inneholder alkohol. Blant annet skyllevann som man ofte bruker om morgenen. Ellers er det jo mange produkter som inneholder alkohol(blant annet, hostesaft, såpe, osv) Så en grense på 0,0 kunne ha vært litt strengt i enkelte tilfeller. Dog, det er mange land i europa som har nulltoleranse for alkohol under bilkjøring.

Lenke til kommentar

Mulig jeg formulerte meg litt feil

Det jeg mente med at enkelte mennesker "produserer" alkohol i kroppen, var at f.eks som noen sier, munnskyllevann, hostesaft etc kan gjøre så det slår ut på alkomålern, men det er hos kun enkelte.

 

Det som egentlig er hovedspm er om man kan kjøre bil etter en slurk øl ?

Lenke til kommentar

Den allmennaksepterte tolkningen av vegtrafikkloven er at man ikke påvirket av alkohol hvis konsentrasjonen er <= 0,2 ‰. Altså at man ikke er påvirket om man har 0,2 eller lavere promille (eller 0,1 mg/l i utåndingsluften).

 

I høst skal SINTEF finne ut mer om hvordan lav alkoholpromille påvirker bilkjøringen ved å prøve i praksis.

 

Hvor mye alkoholinntak som skal til for å gi > 0,2 ‰ varierer etter forbrenning, hvor ofte du har drukket, osv. Man forbrenner 0,15-0,2 ‰ i timen. Så vidt jeg vet er det ikke mulig å påvirke forbrenningen.

 

Det er ikke hvordan du føler seg som er avgjørende for om du har promille. Mange føler seg helt fin med 0,2 ‰. Det er fordi vår reaksjon til lav alkoholkonsentrasjon i blodet er kulturelt betinget (Dagfinn Moe, SINTEF).

 

Reidar Humlegård sa det så pent: Er du i tvil [om du skal kjøre] - så finnes det ikke tvil. Straffen for kjøring med promille er streng. Du kan bli straffet selv om du kun triller bilen uten at motoren er i gang. Det er heller ikke lov å drikke alkohol som potensielt gir over 0,2 ‰, men kjøre før alkoholen går over i blodet.

Lenke til kommentar
Er det sånn at etter en slurk øl har du allerede passert 0,2? og hvor mye promille har du da?

Eller om du drikker 1 øl, hva har man i promille da?

 

Før når promillegrensa var på 0,5 så hadde ein noke som ein kalte "kjøyrepils" altså at ein person kunne drikke ei øl og fortsatt være akkurat under den dåværande promillegrensa.

 

Men no når promillegrensa er meir ein halvert så vil sjølv ei lita flaske øl gi deg for høg promille. Ei promillegrense på 0,2 er i praksis ei grense på 0,0 med ein liten feilmargin.

 

Ein slurk eller to med øl vil ikkje føre til at du overstiger promillegrensa, men det er nok til at det vil skaffe deg trøbbel om du blir stoppa i promillekontrol. Ofte vil det bli snakk om å ta deg med for å ta blodprøve om politiet er i tvil om du er edru.

 

Det er best om du ungår alkohol totalt om du skal kjøyre bil, men for å svare på spørsmålet ditt så kan du nok i teorien drikke 1-2dl med øl utan å få over 0,2 i promille, men eg anbefalar ikkje å sattse på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...