Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Det er lenge siden jeg har vært innom :), har planer om å komme mer på banen senere i høst.

Jeg har vel fremdeles kløen etter nye SSDer, har bare ikke hatt kapasitet til å gjøre noe med det. (annet enn å kjøpe dem og ta de i bruk :))

 

Her er en helt fersk EVO 120.

Jeg kjørte bare en kjapp test før den gikk inn som boot disk på en W8 maskin, kan ta en test over helgen for å se hvordan den oppfører seg.

 

post-137664-0-98246900-1378378399_thumb.png

 

Tar FullColor testen på nytt og det ikke blir bedring i sekvensiell skriving er det mest sannsynlig relatert til driver og eller buffer flushing.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et alternativ kunne vært at du har torturert SSDen med kontinuerlig random writes ved full kapasitet og benchmarket før TRIM har fått gjort jobben sin, eller at TRIM ikke er aktivt. Det som er litt forvirrende er 4K RW QD 4 og 16, som er i et område som er helt ok, mens hvor du ikke har QD er skriveytelsen helt i bunn.

For å få litt fler datapunkt å analysere med hadde det vært fint om du kjørte ATTO, som profilerer sekvensiell les/skriv som funksjon av block størrelse, med mulighet for å sette QD.

Om resultatet blir rart eller ikke en gjevn skalering i ATTO med standard innstillinger (som er 256MB testfil, Overlapped IO, QD 4) hadde det vært fint om du også legger ved med QD satt til 2 og 10 for å vise spektrumet.

Her er testene, ble litt senere enn jeg hadde tenkt men. Gir de noen mening, forstår du noe av dem, er det mulig jeg kanskje har fått en defekt disk kanskje ? jeg er kanskje så uvitende det her.

rn4qXRR.png

aZnenxv.png

gVjyRA8.png

 

Tar FullColor testen på nytt og det ikke blir bedring i sekvensiell skriving er det mest sannsynlig relatert til driver og eller buffer flushing.

 

 

Ingen bedring btw som jeg har fått testet eller "framprovosert" ihvertfall.

Endret av FullColor
Lenke til kommentar

Bruker du default driver til Intel kontrolleren eller en annen svak driver, oppdater til Intels siste versjon som jeg legger ved denne posten..

Det ser helt klart ut som en "skitten" SSD dette, med suspekt TRIM effekt (muligens pga. gammel/svak driver), det er en egen SSD optimizer i Win 8, prøv denne etter du har lagt inn driveren.. Du legger driveren inn manuellt via enhetsbehandling/lagringskontrollere/Intel.... og peker på 64bit mappen du lastet ned fra denne posten..

f6flpy-x64.rar

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Bruker du default driver til Intel kontrolleren eller en annen svak driver, oppdater til Intels siste versjon som jeg legger ved denne posten..

Det ser helt klart ut som en "skitten" SSD dette, med suspekt TRIM effekt (muligens pga. gammel/svak driver), det er en egen SSD optimizer i Win 8, prøv denne etter du har lagt inn driveren.. Du legger driveren inn manuellt via enhetsbehandling/lagringskontrollere/Intel.... og peker på 64bit mappen du lastet ned fra denne posten..

Hvordan sjekker jeg det ? Og hva vil en "skitten" ssd bety ?

 

Takk, men jeg fant ingen Intel under storage controllers som det heter oss meg.

Legger med ett bilde så du kan se hvordan det ser ut under:

ydPuSUt.png

Lenke til kommentar

Har ikke testet Win8 noe nærmere, men det er da bare å prøve å oppdatere den med driveren du fikk av meg, er den riktig, så legges den inn, hvis ikke sier den ifra og nekter å legge den inn...

 

Skitten SSD er en som alle cellene er skrevet til og TRIM som ikke rydder opp..

Windows vil vist ikke legge dem inn, for beskjed at

"The best driver software for your device is already installed.

Windows has determined that the driver software for your device is up to date."

 

Hva mer kan jeg gjøre ?

Endret av FullColor
Lenke til kommentar

Kjør Win8 optimiseringen for SSD, se om det har noen effekt på f.eks. anvilbenchen... Denne funksjonen har man også på Samsung Magician, og man kan også trigge TRIM via menyen i Anvilbenchen: Benchmark/Trigger "TRIM" (on free space).. Men, det enkleste er nok å teste med Win8's egen først..

 

For sikkerhets skyld, kan du kikke på drivertabben på egenskaper på kontrolleren, og se hvilken driverversjon og produsent/utgiver det er du har inne.. Skjekk også at windows ikke kjører komprimering på SSD'en..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Kjør Win8 optimiseringen for SSD, se om det har noen effekt på f.eks. anvilbenchen... Denne funksjonen har man også på Samsung Magician, og man kan også trigge TRIM via menyen i Anvilbenchen: Benchmark/Trigger "TRIM" (on free space).. Men, det enkleste er nok å teste med Win8's egen først..

 

For sikkerhets skyld, kan du kikke på drivertabben på egenskaper på kontrolleren, og se hvilken driverversjon og produsent/utgiver det er du har inne.. Skjekk også at windows ikke kjører komprimering på SSD'en..

Tror jeg testet win8 optimisering via egensakper til disken i min 'datamaskin' sto ingen ting om at det hadde noe med ssd da men, var vel det du mente ikke sant.

 

Ang driverversjon tok jeg like godt et snapshot til:

Dm7HIvk.jpg

 

Kjørte ikke komprimering.

 

Vet ikke om det er noen vits men jeg gjør som du skrev om TRIM og anvilbenchen også jeg. Jeg må jo snart vite hva jeg skal gjøre med denne disken, om den må i retur eller noe sånt tenker jeg.

Lenke til kommentar

Siden du har AHCI i bios så gjemmer Intel kontrolleren seg muligens under IDE ATA/ATAPI controllers, se om du finner den der og oppdater på samme måte..

 

Angående retur: En SSD som denne er satt opp via egen bios/firmware til å gå på samme hastighet som alle andre EVO 120gb modeller. Enten klarer den dette, ellers så klarer den det ikke og er DOA eller korrupterer data, den yter altså ikke dårligere enn andre av samme modell... Litt som en CPU, du får ikke en som yter dårligere default enn en annens default CPU av samme modell.. En SSD er altså CPU, RAM og Nand satt opp på samme hastigheter hos alle i denne modellen via FW..

 

Dette er mest sannsynlig et problem hos deg..

Lenke til kommentar

Siden du har AHCI i bios så gjemmer Intel kontrolleren seg muligens under IDE ATA/ATAPI controllers, se om du finner den der og oppdater på samme måte..

 

Angående retur: En SSD som denne er satt opp via egen bios/firmware til å gå på samme hastighet som alle andre EVO 120gb modeller. Enten klarer den dette, ellers så klarer den det ikke og er DOA eller korrupterer data, den yter altså ikke dårligere enn andre av samme modell... Litt som en CPU, du får ikke en som yter dårligere default enn en annens default CPU av samme modell.. En SSD er altså CPU, RAM og Nand satt opp på samme hastigheter hos alle i denne modellen via FW..

 

Dette er mest sannsynlig et problem hos deg..

Fant dette under IDE ATA/ATAPI controllers>

qf7No7R.jpg

Vet ikke om det skulle ha noe og si hvem av dem jeg velger, men jeg tok en av dem og den lot seg oppdatere med den driveren du la ved. Men kan fortsatt ikke kjøre AS Benchmark, den fryser som før, og hvis jeg lar den stå så krasjer hele pc'en etter litt og får det som jeg tror er BSOD i win8. Anvil testen er fortsat lav ved skriv også.... \:

 

Dette er så ergelig, og jeg er clueless.

Endret av FullColor
Lenke til kommentar

Mener på at man kan bruke 16GB cache med RST?

 

Edit: jeg som huska feil:

 

*RST 12.8 release enables support for Microsoft Windows 8.1 Operating system.

 

*Support for 16GB minimum cache requirement for SRT “Dual Drive SSD cache” will not be enabled in the RST 12.8 release and is targeted for RST 13.0 release.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned 12.8 Nizzen, jeg tenkte å prøve den på en Haswell + 250 EVO i løpet av helga, både med og uten rapid mode hvis det passer seg.

 

Her er EVO 250 på X79 "monsteret" mitt :)

 

Jeg kjører "grønn" linje og dette er da med strømsparing

post-137664-0-10859400-1379107488_thumb.png

 

Her er samme oppsettet med en bakgrunnsjobb gående (bare for å holde maskinen "våken" :))

 

post-137664-0-57494900-1379107494_thumb.png

 

Det er jo nesten ikke morsomt å teste store modeller lengre, ikke så mye mer å hente vs denne.

 

Kommer tilbake med mer når den er oppe og går på den andre riggen.

(i løpet av helga)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...