Gå til innhold

Refleksjon: Hvorfor sender vi egentlig SMS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig godt spørsmål. Jeg har selv tatt opp dette i en tråd i forumet, uten særlig respons. Tror det er to grunner til at folk avstår fra å bruke mail: En vane er vanskelig å vende, og teleselskapene/produsentene pusher sms teknologien på folk. Jeg vil anta at sms blir erklært død i fremtiden. Det er ikke vanskelig å sette opp en mobiltelefon med push mail klient, men folk vegrer seg mot dette. Jeg har det selv på mobilen, men hva hjelper det, når ikke noen av vennene mine vil ha mail??

 

Mail er utrolig undervurdert. Det er utrolig billig, og antall tegn i en mail er så og si ubegrenset, og det uten at du behøver å betale stort for det. I tillegg kan man sende med vedlegg av ymse slag. Push mail er også på plass....

 

Likevel sitter jeg her og trøkker på sms send knappen, fordi ingen vil ha mail:-)

 

Det er vel forretningstelefonene og brukerne som påvirker resten av markedet. Mail blir brukt mye i forretningslivet, og der kommer sms til kort ved en rekke anledninger. Det er bare å lene seg tilbake. Mail vil overta fullt for sms!

Lenke til kommentar
Er det noen som har lyst til å ramse opp mail-leverandører med Push-tjeneste? Altså utenom Exchange, kan man pushe gratis-eposter som gmail, home.no, start.no, yahoo.com, hotmail?

 

Jeg vet ærlig talt ikke om det er noe "spesielt" med iPhone (altså en slags tjeneste fra apple, eller at telefonen manuelt sjekker jevnlig etter nye mail e.l.), men jeg får hvertfall push-epost til telefonen (iphonen) min automatisk fra hotmail, gmail og studiemailen min. Jeg betaler naturligvis ikke noe for dette (unntatt evt datatrafikk seff).

 

Uansett hvordan det fungerer, er vel egentlig svaret at: JA, det er mulig å pushe epost gratis fra alle de populære epost-tjenestene som gmail, hotmail osv.

Lenke til kommentar

android og gmail funker fint, men så skal vi jo huske at det ikke bare er mail som er alternativ til sms, men også im.

 

Merkelig nok kjøpte min far en htc magic til min mor. Fordi han synes den var fin. Jeg var i sjokk, regnet med det ble alt for mye for henne. Har selv en magic, og er imponert over hvor enkelt muttern (på 55 år) tok det.

 

Nå skriver jeg på google talk til både mamma og pappa (som har hero), noe som sparer meg for mye utgifter siden jeg bor i utlandet.

 

Det er jo ikke verre enn at de skriver inn sitt gmail brukernavn og passord når de starter telefonen første gang :)

Lenke til kommentar

For å se det på en anne måte er kanskje grunnen til at resten av verdenen ikke har tatt i bruk sms, at det ikke er tilrettelagt.

 

Snakket nettop med en veninne fra japan. Og problemet med sms er at man ikke kan sende til folk med abonement fra andre selskaper.

 

Dermed er det letter med mail som går universalt.

Lenke til kommentar
skal en ha standardisert push i dag så er vel eneste alternativ imap-idle. og eneste jeg kommer på der er gmail (og den skal vist være litt minimal og sær).

 

ellers er det vel exchange og blackberry det går på...

De fleste IMAP-servere støtter IMAP-IDLE med mindre man helt bevisst har gått inn og slått det av?

Lenke til kommentar
Er det noen som har lyst til å ramse opp mail-leverandører med Push-tjeneste? Altså utenom Exchange, kan man pushe gratis-eposter som gmail, home.no, start.no, yahoo.com, hotmail?

 

Du kan få push-tjeneste uavhengig av om f.eks. gmail, yahoo, hotmail støtter det. Poenget er at du må ha en mail klient som støtter det. Jeg bruker en klient som Nokia har laget, på min nokia telefon. Den heter Nokia Mesanger. Den funker. Programmet ligger i bakgrunnen, og snapper opp med en gang jeg har fått mail, på en av mine 10 mail kontoer, hotmail, gmail, yahoo, etc.

Lenke til kommentar
For å se det på en anne måte er kanskje grunnen til at resten av verdenen ikke har tatt i bruk sms, at det ikke er tilrettelagt.

 

Snakket nettop med en veninne fra japan. Og problemet med sms er at man ikke kan sende til folk med abonement fra andre selskaper.

 

Dermed er det letter med mail som går universalt.

omtrent samme angående push to talk her til lands med andre ord...

Lenke til kommentar
android og gmail funker fint, men så skal vi jo huske at det ikke bare er mail som er alternativ til sms, men også im.

 

Merkelig nok kjøpte min far en htc magic til min mor. Fordi han synes den var fin. Jeg var i sjokk, regnet med det ble alt for mye for henne. Har selv en magic, og er imponert over hvor enkelt muttern (på 55 år) tok det.

 

Nå skriver jeg på google talk til både mamma og pappa (som har hero), noe som sparer meg for mye utgifter siden jeg bor i utlandet.

 

Det er jo ikke verre enn at de skriver inn sitt gmail brukernavn og passord når de starter telefonen første gang :)

enda bedre er at google talk bruker xmpp. bare synd flesteparten jeg kjenner er på msn/live messenger...

Lenke til kommentar

Det jeg må si jeg blir litt sjokert over er att vi her har en sak om og endre til mail på mobilen i stede for en sak om att nettopratørene sitter med teknologi som lar oss sende sms til epost pris.

Sms kan nemlig i stede for og gå over gsm nett gå over gprs trafikk noe som vil si att en melding koster en dråpe i havet i forhold til dagens priser.Dette kunne nettopratørene fortsat tjent gode penger på ved og tilby en "Fast meldings pris" som gjorde att om du sendte en eller 1000 meldinger i en mnd betalte du fortsatt samme sum.

MEN her er det jo selvfølgelig slik att ingen nettopratører i dag vil innrømme att denne teknologien er KLAR til bruk for da vil de jo tape store penger.

 

Epost på mobilen er pr dags dato for tungvindt og er ikke en fullverdig løsning for og erstatte sms.Så her tror jeg vi skulle lagt presset på nettopratørene i stede for å prøve å vende Ola Norman på å sende mail i stede ass.

 

Gi oss Sms som går på gprs trafikk i stede så blir brukerne MYE mere fornøyde.

Lenke til kommentar

Det er faktisk en fordel for SMS at det er en liten pris per melding. Det betyr at mediet blir mindre befengt med spam og faenskap. En annen ting er som mange har sagt at det rett og slett er det enkleste mediet.

 

Jeg har f.eks fire-fem epostadresser til forskjellige formål, mens jeg kun har et mobilnummer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...