Gå til innhold

Bærbare sin største trussel?


Anbefalte innlegg

Hei. Eg bare lura på ein ting. Kva er det som skadar ein pc mest? f.eks. Kald/varmt vann? Øl, vin, sprit?

Kva slags del er det som er mest utsatt for fuktskader/søl f.eks. tastatur, inngang til hovedkort etc?

Lurar generelt kva som er mest skadeleg for elektroniske ting med mange små kretsar, som f.eks. hovedkort, skjermkort etc.

 

Vær venneleg å kom med argumentasjon for det du meiner er mest skadeleg. På forehand takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vel heller at dette er et særdeles lite spennende emne.

 

Så hvorfor gidder du å svare? Dersom trådstarter lure på dette og du syns det ikke er spennende så kan du bare la vær å svare og trykke på "siste 24 timer", så kanskje du finner noe der du har noe å bidra med.

 

OT: Cola etc er klissete og vil ikke bare gjøre elektriske skader, men kan også sette fast bevegelige deler, som taster (irriterende) og vifter.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar.

Det var i ein naturfags time i sist år trur eg, så var det snakk om at kaldt vann var mykje meir skadelig for elektroniske apparater (eller var det varmt vann?).

Egentlig litt intressangt (Jepp, er litt sær, skal innrømme det). Så det er veldig fint at folk er seriøse (med tanke på at tråden er posta i off topic :))

 

Strange_quark: Kva skjedde når du søla iste?

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar
Strange_quark: Kva skjedde når du søla iste?

 

Skulle helle iste i eit glas som stod ved sida av laptopen mens det skjedde noko på TV som var verdt å sjå. Eg såg på TVen og ikkje kor eg helte, så eg helte iste rett ned i tastaturet. :thumbdown:

Tror han lurte mer på hvilke skader det hadde.

Cola er noe herk. Ødela hele tastaturet, var riktig nok på den stasjonære. Det og lade den bærbare for mye er heller ikke alt for bra, søskenbarnet mitt som spiller alt for mye, han sin ble ødelagt.

Lenke til kommentar

Væske som leder elektrisitet er noe av det verste man kan påføre interne komponenter i en PC. Brus som inneholder mye sukker leder elektrisitet svært godt og kan gjøre store skader om det kommer i kontakt med indre kretser i maskinen. Vanlig springvann er ikke helt rent, det inneholder mineraler som leder elektrisitet. Derfor vil også vanlig vann være skadelig for interne komponenter i en PC.

 

Som en digresjon kan det nevnes at om man søler vann i en PC, mobiltelefon etc og prøver å tørke den slik at alt vann fordamper vil den fortsatt kunne dø en helt uventet død noen måneder etterpå. Dette fordi metall som kommer i kontakt med vann vil begynne å oksidere og det oppstår korrosjon. Dette kan til dels motvirkes med å rense komponenter som er blitt utsatt for ulike væsker med ren alkohol.

 

En annen ting som kan drepe en datamaskin er statisk elektrisitet. Interne komponenter er veldig utsatt for dette, og de leveres alltid i egne antistatiske poser for å beskytte dem mot dette. Om du tar på deg fleece-tøfler, en morgenkåpe i fleece og deretter tar deg noen runder over gulvteppet hjemme vil du kunne forårsake en statisk utladning i det du kommer i kontakt med noe. Om du tar direkte på en intern komponent i PCen slik som hovedkortet vil det kunne ta livet av maskinen.

 

Forøvrig kan man i teorien senke en PC ned i vann om det er tilstrekkelig rent nok. 99,99% rent vann vil i praksis ikke lede strøm, men det vil ikke holde seg tilstrekkelig rent nok over tid til at man unngår kortslutning. Mineraloljer derimot leder ikke strøm og holder seg slik i lang tid. Det har blitt gjort forsøk hvor man senker en hel PC ned i tanker med mineralolje.

 

Se filmen hos Youtube

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Så kva ville ha vore farlegast av desse to senarioa?

 

1. : Eg sølar ei flaske cola eller liknande over tastaturet og det kjem litt inn der varmlufta gjeng ut. Men den er ikkje tilkobla ladar, og eg skrur den ikkje på atterpå.

 

2. Eg sølar ei flaske cola eller liknande over tastaturet og det kjem litt inn der varmlufta gjeng ut. Den er tilkobla ladar når det skjer, og eg prøvar å slå den på etterpå for å sjå om den fungerar.

 

 

har det noko å sei om den er tilkobla ladar, og har det noko å sei om eg prøvar å slå den på etter på? Tenker då på at det kjem strøm til hovedkortet, at det då er fare for at det blir kortsluttning?

 

Vanskeleg å forklare, men den som skjønnar det kan kanskje svare meg på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...